Az M2-es metró vonalán az új, Siemens által szállított biztosítóberendezés soron következő próbái miatt – az eddigi próbák során tapasztalt hibák kijavítása és a rendszer további tesztelése miatt – november 23-án, 24-én és 30-án és december 1-jén (szombaton és vasárnap) egész nap; valamint november 25-étől 29-éig (hétfőtől péntekig) mindennap 20 órától pótlóbuszok közlekednek a metrószerelvények helyett az M2 teljes vonalán.
Az M2-es metró helyett pótlóbuszok közlekednek:
• november 23-án és 24-én, szombaton és vasárnap egész nap;
• november 25-étől november 29-éig (hétfőtől péntekig) mindennap 20 órától;
• november 30-án és december 1-jén, szombaton és vasárnap egész nap.
A metró helyett az Örs vezér tere és a Széll Kálmán tér között két pótlójáratot indítanak, melyek az Astoria és a Széll Kálmán tér között eltérő útvonalon és eltérő megállóhelyek érintésével közlekednek: az M2 jelzésű autóbusz a Deák Ferenc tér, a Kossuth Lajos tér és a Batthyány tér; az M2E jelzésű járat pedig a Ferenciek tere és a Déli pályaudvar érintésével közlekedik.
M2E metrópótló busz
Az M2E busz gyors kapcsolatot biztosít a Széll Kálmán tér és a Déli pályaudvar , valamint a pesti oldal között. A járat a következő megállókat érinti.
A Széll Kálmán tér felé:
• Örs vezér tere M+H, végállomás (felszállóhely): a 277-es autóbusz végállomása;
• Pillangó utca M: a metrópótló autóbuszok megállóhelye a Kerepesi úton;
• Puskás Ferenc Stadion M (Hungária körút): a 75-ös és a 80-as trolibusz, a 95-ös és a 130-as autóbusz megállóhelye;
• Keleti pályaudvar M: a Kerepesi úton a parkoló kijáratánál létesített metrópótló megállóhelyén;
• Blaha Lujza tér M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 7E, a 107E és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Astoria M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 8-as, a 112-es és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Ferenciek tere M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 7E, a 8-as, a 107E, a 112-es és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Déli pályaudvar M: a 18-as villamos megállóhelye;
• Széll Kálmán tér M, végállomás (leszállóhely): a 149-es autóbusz felszállóhelye.
Az Örs vezér tere felé:
• Széll Kálmán tér M, végállomás (felszállóhely): a 149-es autóbusz felszállóhelye;
• Déli pályaudvar M: a metrópótló autóbuszok megállóhelye a Krisztina körúton, a pályaudvar előtt;
• Ferenciek tere M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 7E, a 8-as, a 107E, a 112-es és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Astoria M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 8-as, a 112-es és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Blaha Lujza tér M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 7E, a 107E és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Keleti pályaudvar M: a 178-as autóbusz korábbi megállóhelye a Kerepesi úton, a Festetics György utca torkolata után;
• Puskás Ferenc Stadion M (Hungária körút): a 80-as trolibusz, a 95-ös és a 130-as autóbusz megállóhelye;
• Pillangó utca M: a 100-as autóbusz megállóhelye;
• Örs vezér tere M+H, végállomás (leszállóhely): a 67-es autóbusz megállóhelye, valamint a 32-es és a 276E autóbusz leszállóhelye.
M2 metrópótló autóbusz
Az M2 busz lassabb közlekedési lehetőséget biztosít, de a Déli pályaudvar kivételével minden metróállomást érint. A járat a következő megállókban áll meg.
A Széll Kálmán tér felé:
• Örs vezér tere M+H, végállomás (felszállóhely): a 168E autóbusz végállomása;
• Pillangó utca M: a metrópótló autóbuszok megállóhelye a Kerepesi úton;
• Puskás Ferenc Stadion M (Hungária körút): a 75-ös és a 80-as trolibusz, a 95-ös és a 130-as autóbusz megállóhelye;
• Keleti pályaudvar M: a Kerepesi úton a parkoló kijáratánál létesített metrópótló megállóhelyén;
• Blaha Lujza tér M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 7E, a 107E és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Astoria M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 8-as, a 112-es és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Deák Ferenc tér M: a 9-es autóbusz megállóhelye;
• Kossuth Lajos tér M: a metrópótló autóbuszok megállóhelye a Vértanúk terén, a 2V villamospótló autóbusszal közös megállóhelyen;
• Margit híd, budai hídfő H: a 9-es, a 26-os, a 86-os, a 160-as és a 260 autóbusz megállóhelye;
• Batthyány tér M+H: a 39-es autóbusz végállomása;
• Széll Kálmán tér M, végállomás (leszállóhely): a 39-es autóbusz megállóhelye.
Az Örs vezér tere felé:
• Széll Kálmán tér M, végállomás (felszállóhely): a korábbi 906-os autóbusz megállóhelye;
• Batthyány tér M+H: metrópótló autóbusz megállóhelye az autóbusz-végállomás Vásárcsarnok felőli oldalán;
• Margit híd, budai hídfő H: a villamospótló autóbuszok megállóhelye;
• Kossuth Lajos tér M: a 15-ös autóbusz megállóhelye;
• Deák Ferenc tér M: a 9-es autóbusz megállóhelye;
• Astoria M: a 9-es autóbusz és a 47-es és 49-es villamos megállóhelye;
• Astoria M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 8-as, a 112-es és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Blaha Lujza tér M: az 5-ös, a 7-es, a 7A, a 7E, a 107E és a 178-as autóbusz megállóhelye;
• Keleti pályaudvar M: a 178-as autóbusz korábbi megállóhelye a Kerepesi úton, a Festetics György utca torkolata után;
• Puskás Ferenc Stadion M (Hungária körút): a 80-as trolibusz, a 95-ös és a 130-as autóbusz megállóhelye;
• Pillangó utca M: a 100-as autóbusz megállóhelye;
• Örs vezér tere M+H, végállomás (leszállóhely): a 67-es autóbusz megállóhelye és a 32-es, a 276E autóbusz leszállóhelye.
Az M2E vonalon a buszok napközben 2-3 percenként, az M2-es vonalon napközben 3-4 percenként közlekednek majd, az érintett közös szakaszon az Örs vezér tere és az Astoria között tehát 1-2 perces lesz a követési idő. A két metrópótló vonalán közlekedő autóbuszok egy része alacsony padlós, légkondicionált jármű lesz. A buszmegállókban az eligazodást segítő BKK-s munkatársak és útmutató táblák adnak majd felvilágosítást. Az üzemidő végén az utolsó csatlakozó járatok indulását az utolsó pótlóbuszok érkezéséhez igazítják.
Megváltozó végállomási megállók, módosuló csatlakozások
A metrópótlás ideje alatt az Örs vezér tere M+H végállomáson a 168E autóbusz végállomását áthelyezzük a 161A járat végállomási megállójába, a metrópótló járatok közlekedése miatt a 277-es autóbusz pedig a 85E autóbusz végállomási megállóhelyéről indul.
A Batthyány tér M+H végállomáson a 39-es autóbusz a végállomás Vásárcsarnok felőli oldalán található megállóhelyről indul a metrópótló buszok közlekedése miatt, de elindulást követően megáll az eredeti felszállóhelyen is.
A Széll Kálmán téren a 149-es autóbusz felszállóhelyét a 91-es autóbusz felszállóhelyére helyezzük. A 91-es járat a végállomási leszállóhelyről indul, a 155-ös és a 156-os autóbusz pedig az eredeti végállomás mögött kialakított ideiglenes végállomásról indul.
A megszokott átszállási kapcsolatok biztosítása érdekében egyes felszíni járatok utolsó indulási időpontját a következőképpen módosítják.
A Széll Kálmán tér M végállomásnál:
• M2-es metrópótló autóbusz érkezése: 23:50
• M2E metrópótló autóbusz érkezése: 23:52
• 5-ös autóbusz (Pasaréti tér felé): 0:01
• 18-as villamos (Savoya park felé): 0:00
• 21A autóbusz (Normafa felé): 0:0
• 22A autóbusz (Budakeszi felé): 0:00
• 59-es villamos (Farkasrét felé): 0:01
• 61-es villamos (Hűvösvölgy felé): 23:57 (ehhez csatlakozva az utolsó 257-es Hűvösvölgyből 0:16-kor indul)
• 128-as autóbusz (Városkúti út felé): 0:01
• 139-es autóbusz (Gazdagrét felé): 0:01
• 149-es autóbusz (Fenyves utca felé): 0:00
• 155-ös autóbusz (Zugligeti út felé): 0:00
• 916-os autóbusz (Astoria felé): 23:59
A Batthyány tér M+H végállomásnál:
• M2-es metrópótló autóbusz érkezik: 23:46
• 11-es autóbusz (Nagybányai út felé): 23:53
• 19-es villamos (Kelenföld vasútállomás felé): 23:55
Margit híd, budai hídfő H megállóhelynél:
• M2-es metrópótló autóbusz érkezik: 23:44
• H5-ös hév (Szentendre felé): 23:54
A Keleti pályaudvar M végállomásnál:
• M2E metrópótló autóbusz érkezik: 23:47
• 24-es villamos (Közvágóhíd H felé): 23:49
Az Örs vezér tere M+H végállomásnál:
• M2-es metrópótló autóbusz érkezik: 23:53
• M2E metrópótló autóbusz érkezik: 23:56
• 3-62V pótlóbusz (Kőbánya alsó vasútállomás – Mázsa tér – felé): 0:00 (ehhez csatlakozva az utolsó 3-as villamos a Nagykőrösi út, illetve a Határ út felé 0:16-kor indul)
• 31-es autóbusz (Árpádföld felé): 0:00
• 44-es autóbusz (Centenáriumi lakótelep felé): 0:00
• 80-as trolibusz (Puskás Ferenc Stadion M felé): 0:00
• 85-ös autóbusz (Kőbánya-Kispest M felé): 0:00
• 97E autóbusz (Rákoskert felé): 0:00
• 144-es autóbusz (Rákosszentmihály felé): 0:00
• 161-es autóbusz (Rákoskeresztúr és Rákoscsaba felé): 0:00
• 276E autóbusz (Rákosliget felé): 0:00
• H8-as hév (Gödöllő felé): 0:00
Díjszabási tudnivalók
A metrópótlás miatti kényszerű átszállás az M2-es és az M2E metrópótló autóbuszok között nem minősül útmegszakításnak. Az átszállásnál az egyszeri utazásra szolgáló jegyek – a vonal- és a gyűjtőjegyek, valamint az egyszeres átszállójegy – használata esetén nem kell új jegyet kezelni, hanem a már érvényesített jeggyel lehet tovább utazni.
Ugyancsak nem minősül útmegszakításnak, és a kényszerű átszállás esetén nem kell új jegyet kezelni abban az esetben, ha a metrópótló autóbuszokról átszállva utasunk más járattal (villamossal vagy másik autóbusszal) utazik a Széll Kálmán tér és a Déli pályaudvar között.
A kezelt vonal- és gyűjtőjegyeket átszállás után a jegy számkocka nélküli végén ismét kezelni kell (a gyűjtőjegyeket ehhez természetesen ki kell tépni a tömbből).
Az átszállójegyet a kényszerű átszállás miatt nem kell újrakezelni, mivel az mindkét végén számkockával rendelkezik.
A speciális, a csak a metrókon érvényes szakaszjegy a metrópótló autóbuszokon is 30 percig érvényes.
Az Alstom kocsik üzemeltetésére történő átállás utolsó szakasza
Az M2-es metró 2004-ben kezdődött teljes felújítása közel 40 milliárd forintos beruházás. A munka utolsó szakasza a biztosítóberendezések üzembe helyezése és hatósági vizsgáztatása, amire csak az utolsó Alstom szerelvény forgalomba állítását követően kerülhet sor, hiszen az új biztonsági berendezések csak az új kocsikkal működnek. A járművek vezérléséhez, a vonatok beszabályozásához nem elég csupán a berendezés működését megvizsgálni, szükség van a teljes rendszer működésének ellenőrzésére is, ez pedig csak dinamikus tesztek során lehetséges – ezek történtek meg az elmúlt hetek során, illetve zajlanak még a fenti napokon is a kivitelező cég késedelme, az eddigi próbák során tapasztalt hibák kijavítása miatt. A végleges üzembehelyezést megelőző két hétvégén az új biztosítóberendezésnek és a kapcsolódó rendszereknek hiba nélkül kell működnie az úgynevezett „sötétüzemi” próbák során.
A vonalat és a járműtelepet öt biztosítóberendezési körzet szolgálja ki, és bonyolult belsőtéri berendezések működtetik azt a rendszert, amelyik a vonatok védelmét és biztonságos haladását biztosítja. Az 1970-ben és 1972-ben a teljes vonalon telepített biztosítóberendezések – mint ahogy a már lecserélt régi orosz szerelvények – mára elavultak és elöregedtek, ezért cseréjük elengedhetetlenné vált. A beruházásban kiépül egy elektronikus központi forgalomirányító rendszer, az új metrószerelvényekhez igazodó korszerű biztosítóberendezések a jelenlegi pontszerű vonatmegállítás helyett folyamatos vonatvezérlést tesznek lehetővé, ezáltal a pályán közlekedő járművek tényleges sebessége folyamatosan ellenőrizhetővé válik: amennyiben a szerelvény túllépi a megengedett maximális sebességet, a rendszer megállítja a vonatot. Az eddigieknél biztonságosabb üzemmód megteremti a lehetőségét akár a 90 másodperces követési időnek, amelynek többek között a forgalmi zavarok elhárításában van szerepe, és lehetőséget biztosít egy esetleges csúcsidei sűrítésre is.
Az új rendszer az ország egyik legmodernebb vasúti biztosítóberendezése lesz. Előnye, hogy a folyamatos vonatvezérlés révén növekedni fog a biztonság, a rendszer állandóan ellenőrzi a járművezető tevékenységét is.
Az új biztosítóberendezés üzembe helyezése után az M2-es vonalon megszűnik a jelenlegi rendszer, azaz hogy a metró vezetőfülkéjében a vezető mellett egy másik munkatárs, a segédvezető teljesít szolgálatot. Ezentúl – hasonlóan az M3-as vonalhoz – egyedül a metróvezető utazik majd a vonatokon, hiszen a segédvezető munkáját átveszi az új biztosítóberendezés. A metróvezető szerepe első sorban a vonatvezető rendszer ellenőrzésére és szükség esetén a kézi üzemmódban történő vezetésre korlátozódik majd. A korábbi segédvezetőket más beosztásban, főleg az M4-es vonalon foglalkoztatja tovább a BKV.
A teljes üzembehelyezést követően az M2-es metró állomásainak peronjain lévő kijelzők már a következő vonat érkezéséig hátralévő időt mutatják – hasonlóan az M1-es és az M3-as vonalon működő berendezésekhez, azonban ezeknél lényegesen pontosabb információt nyújt majd utasainknak az új a rendszer. Ezen felül lehetőség nyílik majd arra, hogy az Örs vezér tere végállomáson a forgalomból kiálló vonatok a jelenleg utasforgalomban nem használt harmadik peron mellé is beállhassanak, így a kocsiszínbe tartó szerelvények a többi vonat akadályozása nélkül állhatnak ki a forgalomból.
Az utasok számára ugyancsak újdonság lesz, hogy a csekély forgalmú időszakokban a metrókocsiknál nem nyílnak ki automatikusan az ajtók, hanem a metróvezető, illetve a vonatvezető rendszer csak az ajtónyitást engedélyezi. Az ajtók kinyitását utasainknak kell megtenni az ajtókon elhelyezett gombok segítségével. Ennek előnyeit különösen a hideg és a kifejezetten meleg időszakokban élvezhetik majd, hiszen a vonatok így nem várakoznak majd nyitott ajtóval a végállomáson, a fűtés, illetve a klímaberendezés hatékonyabban működhet.
A biztosítóberendezést és a vonatvezérlő rendszert a Siemens szállítja. A beruházás értéke 26 millió euró, mintegy 7,8 milliárd forint.
Budapesti Közlekedési Központ