Forgalomba állt az első Alstom metrószerelvény

Forgalomba állt az első Alstom metrószerelvény a 2-es metró vonalán; a vonat 11.08-kor indult el az Örs vezér téri végállomásról. „Korszakváltás tanúi vagyunk a budapesti közösségi közlekedés történetében, véget ért a retro korszak a főváros földalattijában” – mondta az esemény alkalmából tartott sajtótájékoztatón Tarlós István, Budapest főpolgármestere. 
 
Hozzátette, a régi szerelvények a hatvanas évek dizájnja révén, az iparvárosi szocializmus időszakát és életérzését sugallták. Kopottasan, rozsdásan, zörögve, nyikorogva indultak a kocsik, amelyek „egy elmúlt időszak itt maradt relikviái voltak”. Sok volt velük a baj, naponta leálltak, nem egyszer ki is gyulladtak, veszélyesen elavultak. „Az utolsó pillanatban sikerült a csere, az új és korszerű szerelvények beállítása” – hangoztatta.

„Egy új kor modern, elegáns és kényelmes járműve indul ma útjára, és szolgálja napi szinten az utazók kényelmét, új igényszintet és új szellemiséget hozva a peronra. Mostantól nem kell majd szégyenkeznünk, nemzetközi szinten is magas minőségű, elegáns, tiszta, minden igényt kielégítő, nagyszerű járművek várják majd a peronon az embereket” – fogalmazott a főpolgármester.

Tarlós István hozzátette, hogy szeptembertől folyamatosan, havonta 2-3 metrószerelvény forgalomba állítására lesz lehetőség. Az Alstomnak 2013. február 13-ig kell az utolsó szerelvényt is Budapestre szállítania, amely 2013 márciusában állhat forgalomba.

A városvezető kitért rá, hogy az üzembe helyezés során előfordulhatnak kisebb, kényelmetlenséget okozó hibák, ezért az utasok megértését kérik.

Az Alstom 22 szerelvényt gyárt a 2-es vonaléra, hároméves karbantartást biztosít, továbbá karbantartó eszközöket, tartalék alkatrészeket és egyéb szakmai szolgáltatást, így oktatást nyújt 150 millió euró értékben. Jelenleg 7 szerelvény van már a BKV-nál, ebből az első állt pénteken forgalomba.

Az új biztosítóberendezést akkor fogják beüzemelni, ha már csak új szerelvények közlekednek a 2-es vonalon. A berendezés tesztelése már elkezdődött, ma is tart, egyelőre csak éjszakai üzemszüneti időszakban. Az új biztosítóberendezéssel alkalmas lesz a szerelvény a csak járművezetős üzemmódra, azaz nem lesz szükség segédvezetőre.

A főpolgármester emlékeztetett arra, hogy a járműveket eredetileg 2008 májusától, egy éven át szállították volna le, de – főként a fékek magyar jogszabályban rögzített szabályoktól való eltérése miatt – nem kapták meg a hatóságtól a végleges típusengedélyt, emiatt a főváros fel is bontotta a szerződést. „A szokatlanul magas értékű, semmihez sem kötött előleget visszaszereztük, a jóteljesítésre vonatkozó bankgaranciákkal együtt, és bejelentettük kötbérigényünket. Hosszas tárgyalások után szerződést megváltozott, korrigált tartalommal újra hatályba léptettük” – sorolta Tarlós István. Az Alstom által leszállított első szerelvényt júliusban adták át ünnepélyesen. Az Alstom a fékrendszeren végrehajtott módosításokkal, és az átfogó, 35 ezer kilométeres tesztelést követően július 1-jén szerezte meg a végleges típusengedélyt.

Tarlós István azt mondta, akadnak majd, akik indulatosan azt híresztelik, hogy a mai eredmény a korábbi ciklusoknak köszönhető. „Én azonban tiszta lelkiismerettel mondhatom, nem így van. Az igazság az, hogy sikerült – nem könnyen – helyrehoznunk azt, amit korábban elrontottak” – jegyezte meg.

A Metropolis összesen 1023 utast tud szállítani, 209 ülőhellyel rendelkezik, minden kocsijának mindkét oldalán 4-4 széles ajtó teszi lehetővé az utasok gyorsabb ki- és beszállását. A 70 kilométeres sebességgel haladó szerelvények egyterűek, az utasok végigsétálhatnak az elejétől a végéig a másfél méter széles átjárókon. Kényelmüket a beépített légkondicionáló és a legmodernebb utastájékoztató rendszert szolgálja.

A főpolgármester azt is bejelentette, hogy az új metrókon régi hang szólal majd meg, a BKK újra Szalóczy Pál rádió- és tévébemondót szerződtette, akinek hangjára 15 évig záródtak az ajtók a metróban.

Forgalomban az új metró