A BKK reagálása az MLP közleményére

Az MLP nevű politikai szervezet mai közleményében a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ által megvalósított közlekedésfejlesztési beruházásokat próbálja rossz színben feltüntetni és használja politikai hangulatkeltés eszközeként. 2010 óta több közlekedésfejlesztési beruházás zajlott le, mint előtte 20 éven át bármikor, 300 új autóbusz állt forgalomba és több mint 200 alacsonypadlós néhány éves, jó állapotú busz érkezett. 47 új villamos és 24 új trolibusz érkezik a fővárosba. Átadta a Főváros a négyes metrót, jól halad az 1-es és 3-as villamosok felújítása. A BKK konkrét vádakra az alábbiakban reagál.

MOL Bubi: a rendszer véglegesítése megkezdődött, jól bánunk a közpénzekkel

A MOL Bubi közbringarendszer 2010 előtt egyáltalán nem volt előkészítve, annak teljes uniós forrásbiztosítása, pályázat benyújtása, a közbeszerzési eljárás lefolytatása a Főváros mai vezetésének felügyelete mellett a BKK által történt. A rendszer megvalósításában a szállító T-Systems és Csepel konzorciuma valóban késedelembe esett, amiért a felelősséget vállalták is, ugyanakkor fontos emlékezni: a világ első, magyar biciklikkel működő közbringa-rendszere készül, emellett a késedelmi kötbért többletállomások és -biciklik beszerzésére fordítjuk. A rendszer véglegesítése megkezdődött, a fejlesztést végző T-Systems Magyarország már csak a kártyás fizetési funkciók utolsó javításán és tesztelésén dolgozik. A MOL Bubi gyűjtőállomások termináljainak a bankkártyás fizető rendszerekkel való összehangolására azért van szükség, hogy a hamarosan induló éles üzemben stabilan működjenek a kerékpárok kölcsönzését lehetővé tévő fizetési megoldások. A közbringarendszer éles üzeme csak akkor indulhat el, ha a rendszer és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások biztosan, stabilan működnek, és a fejlesztők minden hiányosságot kijavítottak, amelyre a nyilvános próbaüzemben, illetve a belső tesztek során fény derült.  A fizetési funkciók tökéletes beüzemelése után rövidesen mindenki számára elérhető lesz a MOL Bubi, Budapest egyik legjelentősebb kerékpáros fejlesztése.
 
Azt, hogy a MOL Bubi rendszer az MLP állításával szemben egyáltalán nem működésképtelen, jól mutatja, hogy 2000 tesztelője rengeteg, naponta mintegy 3000 alkalommal használja a közbringarendszert, s eddigi visszajelzéseik szerint a bringák és a gyűjtőállomások jól működnek, a tesztelők megszerették a rendszert és elégedettek vele. A rendszer tehát, mint írtuk, működik, mindössze az utolsó finomhangolásokat végzik rajta a fejlesztők az éles üzem elindulása előtt. Álláspontunk szerint az, hogy csak egy teljes mértékben működő, hibátlan rendszert adunk át a fővárosiaknak, és nem fizetünk ki egy még nem tökéletesen működő, hibásat, éppen a közpénzekkel való jó bánásmód. 

Elektronikus jegyrendszer: a fejlesztések ütemterv szerint haladnak

Az elektronikus jegyrendszer egyáltalán nem merült feledésbe, annak fejlesztése ütemterv szerint halad, amelyen ma is rengetegen dolgoznak a BKK-nál. A teljes elektronikus jegyrendszer (kapuk, kártyaalapú intelligens jegyrendszer) tendereztetése utolsó fázisban van, a végleges ajánlatokat szeptember hónapban kapjuk meg. Az új jegyrendszer beruházásával összehangoltan, annak első lépéseként 2014 májusa óta 150 új jegy- és bérletkiadó automatát telepítettünk Budapesten, amelyekből gyorsabban, kényelmesebben, sorban állás nélkül vásárolhatóak meg a közösségi közlekedés igénybevételéhez szükséges jegyek, bérletek. A jövő év elejére mind a 300 új automata működni fog, ezek telepítése folyamatosan történik jelenleg is, és a budapestiek örömmel használják ezeket - ennyi igaz abból a vádból, hogy "feledésbe merült" a jegyrendszer fejlesztése. Éppen ma nyitottuk meg a Deák Ferenc téren új ügyfélközpontunkat is, mely immár a negyedik, ahol  utasaink az eddigieknél sokkal kulturáltabb környezetben vehetik meg jegyüket, bérletüket, intézhetik ügyeiket. Az új központok már az elektronikus jegyrendszer kártya-megszemélyesítési és kártyamenedzsment funkcióira is tekintettel épülnek ki.

M3-as metró: zajlik a felújítás

Az M3-as metró első szakaszának 1976-ban történt átadása óta a vonalon senki semmilyen érdemi felújítást nem végzett. 2010 előtt a metró ügyét egyszer sem tárgyalta a Fővárosi Közgyűlés, semmilyen érdemi előkészület nem történt. Ezzel szemben 2014. augusztus 25-i ülésén a Közgyűlés döntött arról, hogy kiírható az M3-as metró szerelvényeinek teljes körű felújításához szükséges tender. Ezáltal a zavartalan forgalom biztosításához szükséges mintegy 40 vonat felújítása már 2015-ben elkezdődhet. A vonal infrastruktúrájának – azaz az alagút, a biztonsági berendezések, az állomások és a pálya – teljes felújítása 2019-re készülhet el. A vágányok cseréje egyébként már másfél éve zajlik, és a jövő évre be is fejeződhet, a kritikus szakaszokon pedig 2016-tól megújulhat a teljes infrastruktúra, így a biztonságos közlekedés hosszabb távon biztosított lesz. Az M3-as metróra ugyanakkor ma is biztonsággal fel lehet ülni, hiszen – és ebben a szakértők is egyetértenek – csak forgalombiztonságilag megfelelő szerelvények kerülnek a pályára. A munka elvégzésére nyílt tendert ír ki a Főváros és a BKK együttműködése mellett a BKV, amelyen a legjobb ajánlatot benyújtó pályázó nyer majd. Egy szó sem igaz tehát abból, hogy az M3-as metró felújításán ne dolgozna a Főváros, ellenben az igaz, hogy a korábbi városvezetés nem tett semmit a metróvonal felújítása érdekében.

Útfelújítások: szükségesek és halaszthatatlanok

A fővárosban a nyáron véghezvitt és jelenleg zajló szükséges és halaszthatatlan felújítási munkák tervezésekor közlekedésszervezési szempontokon felül az adott projekt megvalósíthatóságát biztosító európai uniós támogatások adta feltételeket, határidőket is figyelembe kell venni. Ezen felül több esetben a 20-30 éve felgyülemlett műszaki elavultság és tönkremenetelhez közeli műszaki állapot teszi sürgőssé a beruházást, és teszi már akár fél, egy év távlatában is elodázhatatlanná a kivitelezést. A felújítási munkálatok ütemezése során alaposan átgondolt műszaki, projektmenedzsment és közlekedésszervezési szempontokat vesz figyelembe a Főváros közlekedésfejlesztője, a Budapesti Közlekedési Központ. Jelentősebb kivitelezési munkák közúti torlódások nélkül a városszerkezet adottságai miatt nem végezhetők Budapesten, ezzel együtt minden munkát úgy kell szervezni, hogy a lehető legkisebb zavart és fennakadást okozza a város életében. A munkákat annak megfelelően és érdekében szervezzük, hogy amennyire csak lehetséges, azok időben ütemezve, egymás után, lépésről lépésre legyenek elvégezve, a város alapvető közlekedési lehetőségeinek folyamatos fenntartásával, szükség szerint a közösségi közlekedés preferálásával. 

A nyári hónapokban a BKK minden tervezett munkát határidőben elvégzett, így mától újra jár vonala nagy részén a 3-as villamos és újraindultak a budai villamosok is a Fehérvári úton. Természetesen vannak olyan, több éven át tartó munkák, melyek nem végezhetők el egy nyári iskolaszünet alatt, jelenleg csak ilyenek vannak folyamatban (1-es villamos felújítása, Százlábú híd felújítása, Sibrik Miklós úti felüljáró újjáépítése, stb.)

Megújult buszpark, átlátható gazdálkodás, fenntartható és fejlődő tömegközlekedés

Az elmúlt négy évben ötszáz alacsonypadlós busz állt forgalomba, több mint 7 milliárd forinttal nőtt a jegyárbevétel, és elkészült Budapest Közlekedésfejlesztési Stratégiája, a Balázs Mór-terv. A közlekedésfejlesztési célra fordítható európai uniós források megfelelő felhasználásán kívül bevontuk az agglomerációs településeket a szolgáltatás finanszírozásába, csökkentettük a kiadásokat, új fejlesztési forrásokat vontunk a közösségi közlekedésbe, visszaszorítottuk a bliccelést és a bérlethamisítást, bevételnövelő termékfejlesztéseket hajtottunk végre, valamint tökéletesítettük az értékesítési rendszert és megfelelő árképzést vezettünk be, melynek részeként 10%-kal csökkent a bérletek ára. 

A Főváros és BKK szakembereinek hozzáértését – nyilvánvaló politikai szándékkal – több alkalommal próbálták már kétségbe vonni. Ugyanakkor a fenti eredmények rácáfolnak ezen politikai vádaskodásokra, főleg, a megelőző évek eredményeivel összehasonlítva és figyelembe véve, hogy jelenleg legtöbbször több évtizedes lemaradásokat pótolunk úgy, hogy ezeknek még a szükséges előkészületei sem történtek meg az előző városvezetés részéről. 

Hírek

RSS megtekintés