Budapestinfó: létrejött a bérmegállapodás a BKV-nál

Létrejött a bérmegállapodás a BKV-nál a szakszervezetekkel, amit kedden írnak alá. Főként a hiányszakmákban emelkednek a fizetések, idén átlagosan 15%-kal. A Főváros leszerelte a Bécsi út és a Szépvölgyi út kereszteződésében a III. kerület által szabálytalanul felszerelt és működtetett forgalomfigyelő kamerát. Lezajlott a belső vizsgálat az FKF-nál. Tarlós István a jövő héten megbeszélést folytat a miniszterelnökkel - ezek voltak a Budapestinfó legfontosabb témái.

​Létrejött a bérmegállapodás a BKV-nál a szakszervezetekkel, amit kedden írnak alá. Főként a hiányszakmákban emelkednek a fizetések, idén átlagosan 15%-kal – jelentette be szokásos pénteki tájékoztatóján, a Budapestinfón Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: az elmúlt évek munkaerő-piaci változásai erőteljesen érintették a BKV működését, csökkent a piacképes munkaerő létszáma, megnőtt a munkaerőért vívott konkurenciaharc. További nehézséget jelent, hogy a BKV-hoz hasonló állami vállalatok 3 évre elosztva 30%-os bérfejlesztésben részesültek.

Tarlós István elmondta: a hiányszakmák képviselői – a járművezetők, szakmunkások, mérnökök –kiemelten részesülnek a mostani bérfejlesztésből, amelynek átlagos mértéke 15%, ebből 10% az alapbérfejlesztés és 5% bérfelzárkóztatás. Első lépésben a munkavállalók 10%-os, de legalább 28 ezer Ft személyialapbér-emelésben részesülnek. Az alacsony és átlagos keresetű járművezetők 13-23% közötti emelésben részesülnek, így jövedelmük legalább nettó 200 ezer Ft lesz. A fizikai munkavállalók, szakmunkások a bérfejlesztéssel átlagosan 10-15% közötti, bizonyos esetekben 15% feletti személyialapbér-emelésben részesülnek. A magasan képzett, de a piaci bérektől elmaradásban lévő, szellemi állományú diplomások, a hiányszakmának tekintett, speciális szakmai ismeretekkel rendelkező mérnökök szintén hasonló mértékű béremelésre számíthatnak.

Kérdésre válaszolva a főpolgármester elmondta: a 3-as metró felújítása kapcsán a buszpótlásokhoz szükséges járművezetői többletteljesítményt a BKV több ezer járművezetői közül sokan szívesen vállalják túlórában, valamint „az alvállalkozók is fel tudnak karolni 40-50 buszt is többletkapacitás szempontjából”. Tarlós István hangsúlyozta: a metró első szakasza felújításának elkezdéséhez már minden feltétel rendelkezésre áll. Szintén kérdésre válaszolva közölte: a következő két évben a béremeléshez szükséges további forrásokat „ha nagyon szükséges, három év alatt a Főváros és a BKV a föld alól is elő fogja teremteni”. Tarlós István ugyanakkor megjegyezte: „addig én még harcolok kicsit, nem tudok belenyugodni, hogy legyenek egyes és kettes számú cégek, köztisztviselők, a jövő heti beszélgetésünk alkalmával ez az egyik legfontosabb témánk lesz a miniszterelnökkel”.

A Főváros leszerelte a Bécsi út és a Szépvölgyi út kereszteződésében a III. kerület által szabálytalanul felszerelt és működtetett forgalomfigyelő kamerát – mondta a főpolgármester. Hozzátette: ezt bejelentették a rendőrségen, a III. kerület visszakaphatja az eszközt, „de ha engedély nélkül visszahelyezik, leszereljük és valaki ellen eljárást indítunk”. Tarlós István úgy fogalmazott: paródia, ami történik, a kerület az önkényes újrabüntetéssel a saját lakossága és választói ellen dolgozik, a polgármester pedig szereptévesztésben van. A főpolgármester beszámolt a Budapest Közút jelentéséről, amely megállapította, hogy a III. kerületi közterület-felügyelet nem kért engedélyt arra, hogy a kamerát a főváros tulajdonában lévő és közigazgatásilag a II. kerület területén lévő jelzőlámpára felszerelje, és annak működéséhez áramot vételezzen. Tarlós István nyomatékosította: azt akarja elérni, hogy a közterület-felügyeletek szabályosan járjanak el és szabályosan helyezzék ki a kamerákat. (Ezzel kapcsolatban megjegyezte: nem igaz, amit a Népszava írt, hogy börtönbe kerül az az autós, aki a szabálytalan kamerák alapján kirótt büntetést nem fizeti be.) Kitért rá, hogy az összes III. kerületi kamerát megvizsgálják, szabályosan kerültek-e a helyükre. Tarlós István azt is elmondta: aránytalannak és túlzottnak tartja a szabályszegésért kiszabható 50 ezer Ft-os bírságot, azt akarja elérni, hogy annak mértékét legalább a felére csökkentsék.

A főpolgármester beszámolt a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt-nél a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán lefolytatott belső vizsgálat eredményeiről is. A jelentés megállapítja, hogy a cég 130 éves működése során az egyik legnagyobb válságát éli át, ennek ellenére ma is alkalmas feladata ellátására, bár gazdálkodási tevékenységét a források kimerülése jellemzi. Az egyébként hasznos rezsicsökkentés és a különféle elvonások a cég működését rendkívül negatívan érintették, forrásai drasztikusan csökkentek. Ezt súlyosbítja, hogy a rezsicsökkentés miatt a szelektív hulladékgyűjtés lényegében a főváros ingyenes szolgáltatása lett, azt az uniós források visszafizetésének veszélye miatt már nem lehet megszüntetni, ugyanakkor a nemzeti hulladékgazdálkodási holding nem ismeri el megtérítendő feladatként. A jelentés szervezeten belüli hibákat is kifogásol, nemkívánatos informális hálózatok működését, a cégvezető elszigetelődését pozitív kezdeményezései ellenére.

Tarlós István elmondta: Csontos István vezérigazgató benyújtotta lemondását, „amit sajnálok, de el fogom fogadni” május 31-i hatállyal. A főpolgármester ugyanakkor jelezte: amíg az FKF-nél a nem a cég hibájából fakadó veszteségek nem szűnnek meg, „addig nem tudunk olyan vezérigazgatót odahelyezni, aki e problémákat képes lenne megoldani”. Hozzátette: a miniszterelnökkel e kérdésben is beszélni kell. Mint a főpolgármester elmondta, ezt az ágazatot „kínkeservesen” nyereségessé tették, amit a hulladékgazdálkodási holding elvitt, és azt újra veszteségessé tette. „Nem tudom támogatni még a saját politikai közösségemen belül sem, hogy a főváros fizesse a vidéki cégek veszteségeit” – hangsúlyozta. Kitért arra is, hogy mivel az állami holding rendszertelenül utal az FKF-nek, ez a cégnél likviditási nehézségeket fog okozni, ennek jelei már látszanak, és akár annak a veszélye is felmerülhet, hogy egy idő után a fizetéseket sem fogják tudni időben kifizetni.

Újságírói kérdésre válaszolva elmondta: a nagykörúti jelzőlámpák újrahangolását nem ő rendelte el, de támogatja azt, amíg annak számszerűsíthető, negatív hatásait nem igazolják. Szintén kérdésre válaszolva közölte: a főváros tulajdonosi, gazdasági és közterület-hasznosítási bizottsága, valamint az Európai Bizottság magyarországi képviselete egyeztet arról, hogy az uniós csatlakozás 13. évfordulója alkalmából szervezett futóverseny tervezett útvonalát módosítsák. Ebben az esetben a rendezvény megtartását jövő héten rendkívüli ülésen engedélyezheti a testület.  

Hírek

RSS megtekintés