Átadták az 1-es villamosvonal felújított óbudai szakaszát

Ütemterv szerint halad a Fővárosi Önkormányzat kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása, az 1-es villamos pályarekonstrukciós és vonalmeghosszabbítási munkálata – jelentette be Tarlós István főpolgármester a megújult Flórián téri megállóban tartott csütörtöki átadáson. Az óbudai szakasz teljes műszaki átadás-átvétele június végéig tartott, addig ideiglenes forgalomba helyezés történt, azóta a forgalom zavarása nélkül elvégezhető egyéb munkálatokat fejezték be: beüzemelték a lifteket, mozgólépcsőket, utastájékoztatási elemek helyeztek ki, megtörtént a környezetrendezés. Az Árpád hídon befejeződtek a munkák, a híd a közúti forgalom számára újra 2x3 sávon, maximum 70 km/h sebességgel járható. Ahhoz képest, hogy az 1-es villamos felújításához 2010 októberében egyetlen vonal engedélyes terv sem állt rendelkezésére, azt hiszem, nem kell szégyenkeznünk – tette hozzá Tarlós István.
 
A Bécsi úti végállomás és a Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszról szólva a főpolgármester elmondta: teljes körű rekonstrukció keretében 15 600 vágányméter villamos pálya készült el,  15 megállóhely építettek át, megtörtént a felsővezeték-rendszer, kábelhálózat rekonstrukciója,   4 db áramátalakító állomás felújítása,    6 db lift építése, illetve a kapcsolódó forgalomtechnikai, útépítési, közműépítési, zöldfelület-rendezési munkák elvégzése. Az eddig elvégzett munkában a Bécsi út és a Vágány utca közötti részen tíz kilométernyi vágány és a hozzá tartozó teljes áramellátási rendszer újult meg. A villamospályát az eddigieknél jobban elválasztották az útpályától, lényegesen növelve mind a villamosok, mind az autósok közlekedésbiztonságát. A Vörösvári úton füves pályát alakítottak ki, a fű zölden tartásáról pedig automatikus öntözőrendszer gondoskodik. Mind a kilenc megállóhelyet korszerűsítették és akadálymentesítették, lifteket helyeztek el, átépítették a Flórián téri, a Szentlélek téri megálló peronjához vezető lépcsőket. A Flórián téren új mozgólépcsőt állítottak üzembe. A villamosvonal megépítésén kívül nagy mennyiségű növényt telepítettek. A megújult vonalszakaszon megszűntek a korábbi sebességkorlátozások, gyorsabb lett a villamos haladási sebessége, tehát rövidebb menetidővel lehet számolni.
 
 
Hozzátette: az utasforgalmi próbaüzem első két napján, 2014. május 5-én és 6-án összesen háromszor – és néhány további esetben – történt áramszedővel kapcsolatos műszaki hiba, ami a forgalmat kismértékben, 15-20 percre zavarta meg a Szentlélek tér H megállónál és a Róbert Károly körút Lehel utca utáni szakaszán. A teljes pályaszakaszon a vasúti üzemet a szerződésben vállaltnál mintegy 3 héttel korábban elindíthatták. Az 1-es villamos egyik legforgalmasabb szakaszán 2013. szeptember 28-án kezdődött a vágányzár. 2013. december 15-én ideiglenesen forgalomba helyezték az Árpád híd–Lehel utcai, 2014. május 5-én pedig a Bécsi út–Vágány utcai vonalszakaszt.
 
A közelmúltban történt beázásokról szólva elmondta, hogy az Óbudai Rendelőintézet megállóhelynél a vízelvezető-rendszer tervezésből fakadó hibát a kivitelező rövid időn belül, garanciálisan orvosolta: a problémát 5 napon belül megoldotta. A síndilatációs hibákkal kapcsolatban megjegyezte: azokat még a szakasz átadás-átvétele előtt a kivitelező garanciálisan kijavította, a síncsiszolást az alvállalkozó június 16-ára elvégezte. Jelenleg a járművek a híd teljes hosszán 50 km/h-val közlekedhetnek.
 
Az 1-es villamos jelenlegi vonala a Bécsi úti végállomástól a Közvágóhídig (Soroksári útig) 13,2 km hosszú. A projekt része, hogy a déli szakaszt a Rákóczi hídon átvezetve egészen a Fehérvári útig meghosszabbítják, ezért épül teljesen új pályaként további 3,3 km új szakasz. Ezzel új kötöttpályás közlekedési kapcsolat jön létre Dél-Buda és Pest között – emelte ki a rekonstrukció déli szakaszáról szólva a városvezető.
 
A Fővárosi Önkormányzat és kiemelt közlekedésfejlesztési beruházása része az „1-es és 3-as villamosvonalak továbbfejlesztése I. üteme, a budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként” című projektnek, amelyet az Európai Unió Kohéziós Alapja az Új Széchenyi Terv alapján támogat. A projekt 93,92% európai uniós támogatás felhasználásával összesen 44.442.766.724 forint értéket képvisel.
​​​​​

Hírek

RSS megtekintés