Metrókocsi-ügy: a főváros fellebbez

Azonnal fellebbez a főváros azon francia bírósági döntés ellen, amely szerint a BKV nem kérheti vissza az Alstom-metrókocsikért előlegként kifizetett 30 milliárd forintot. Tarlós István főpolgármester szerint a döntés álságos, hamis, jogszerűtlen érveket tartalmaz. A főváros erősen fontolgatja, hogy új metrókocsi-tendert írjon ki, és a 2006-os szerződés miatt Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztoshoz fordul.
 
A 2006-ban, még az előző városvezetés által kötött metrókocsi-szerződés szerint az Alstomnak 37 szerelvényt kell legyártania, ezek közül 22-nek 2009 májusig, a többinek pedig 2009 októberig kellett volna megérkezniük – ismertette az előzményeket Tarlós István főpolgármester, a Fővárosi Közgyűlés rendkívüli ülése előtti sajtótájékoztatóján. Hozzátette: ehhez képest ma három metrókocsi van Magyarországon. A szerződésben Tarlós István szerint „érdekes módon” a jogvitákra a felek a francia bíróság illetékességét kötötték ki. A gyártóra róható kötbért a szerződés értékének 10 százalékában maximálták, vagyis ha ez a keret kimerül, a szállítót semmilyen további szankcióval nem lehet sújtani. Ráadásul a szerződés szerint vis maior esetnek minősül, és a szállítónak nem róható fel, ha nem tud hatósági engedélyt szerezni a metrókocsikra. A szerződéses összeg felét előlegként már korábban kifizették, mindenfajta teljesítés nélkül.
 
Tarlós István elmondta, az előző városvezetés két éven át nem mutatta jelét, hogy zavarná a szállító kétéves késése, és semmilyen lépést nem tett azért, hogy a szerződés teljesüljön. Még az előző ciklusban a Fővárosi Közgyűlés ellenzéki javaslatra határidőt szabott a szállítónak a teljesítésre, annak ugyanis nem sikerült beszereznie a metrókocsikra a szükséges vasúthatósági engedélyt. A hatóság ezt ugyanis (még a választások előtt) első fokon elutasította, a döntést pedig – immáron a választások után – jogerősen helyben hagyta.
 
Ugyancsak az előző ciklusban döntött arról a közgyűlés, ha a határidőre nincs meg a hatósági engedély, a BKV-nak fel kell mondania az Alstommel kötött szerződést. A BKV vezérigazgatója így nem tehetett mást, minthogy végrehajtotta a kötelező közgyűlési határozatot, és felmondta a kontraktust.
A főpolgármester kármentésnek minősítette azt, hogy mindezek ellenére továbbra is tárgyalásokat folytattak az Alstommel.
 
Eközben a francia gyártó a francia bírósághoz fordult, amely tegnap hozott döntésével a gyártó javára döntött, a BKV pedig így nem tudja visszakapni a már kifizetett előleget. Tarlós István szerint a döntés indoklása „enyhén szólva is meghökkentő indokolást” tartalmaz. Többek között azt, hogy „mi feltételezhetően az oroszokkal akarunk üzletet kötni”, valamint azt, hogy a nehéz anyagi helyzetben lévő BKV azért akarja visszakapni az előleget, mert a pénzt a folyó kiadásaira akarja költeni, „holott a metrókocsi-beszerzést finanszírozó EIB feltételei szerint az általa a beruházásra nyújtott hitelt csak erre a célra lehet fordítani, ezért ez az érvelés súlyos ostobaságot, rosszindulatot tükröz.” „Rosszhiszeműen keverik a szezont a fazonnal” – fogalmazott a főpolgármester, aki a nemzetközi gyakorlatban példátlannak nevezte, hogy a garanciális összeget a BKV nem tudta lehívni.
 
A főpolgármester szerint „érdemes eltűnődni” azon, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság éppen akkor függesztette fel a BKV kötött pályás járműveinek működési engedélyét, amikor az Alstommal való jogvita elindult, és akkor adta meg a végleges engedélyt, amikor a francia bíróság a gyártó javára döntött. Tarlós István hozzátette: a tárgyalásokat mindenesetre folytatják az Alstommal, „nem akarjuk ugyanis a két állam közötti kapcsolatokat barátságtalan lépéssel rombolni”.
 
Újságírói kérdésre válaszolva azt mondta, ha az Alstom kijavítja a kocsikat és beszerzi rájuk az engedélyt, akkor a szerelvényeket a BKV át fogja venni. Tarlós István a napokban folytat tárgyalásokat Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel az ügyben, "aztuán döntjük el, meddig és hogyan egyeztessünk az Alstommel, vagy egyeztessünk-e egyáltalán".
 
Tarlós István megjegyezte, „erősen mérlegeli a főváros egy új metrókocsi-tender kiírását is”, illetve a metrókocsi-szerződés miatt felveszik a kapcsolatot Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztossal, hogy kiderüljön, a kontraktus megfelelt-e a főváros érdekeinek, keletkezett-e kár, és van-e annak felelőse.

Hírek

RSS megtekintés