Tarlós István sajtótájékoztatója: M3-as metró rekonstrukciója, koncepció a HÉV-kocsik felújítására, újpalotai villamos

Sehol sem süllyed az M3-as metró alagútja – szögezte le szokásos pénteki sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármester, hozzátéve, hogy a kérdésben „szakmailag rendkívül primitív" hírek jelentek meg, a lakosságot pedig nem szabad rémisztgetni. A főpolgármester elmondta: a metró felszíni szakaszán, közel a Kőér utcához volt egy felázás miatti mozgás, amelynek a statikai eredethez nincs köze. A sok eső miatt a pálya rövid szakaszon felázott, volt néhány milliméter mozgás, de nem az alagútban történt – hangsúlyozta.

Tarlós István elmondta: újabb jelentést kért be az M3-as metró jelenlegi állapotáról, a szakma és BKV felelős vezetése ebben arról számolt be, hogy az eszközpark amortizálódott, és a leggondosabb karbantartással sem megelőzhető meghibásodások jelennek meg. A szakmai felügyelet és felelős cégvezetés írásban kijelentette: nem balesetveszélyes, nem életveszélyes a metróvonal. A főpolgármester nyomatékosította: a BKV és a városvezetés is tisztában van az üzemeltetői felelősségével, balesetveszélyes állapot kialakulása esetén azonnal leállítaná a BKV a vonalat, „ha pedig nem tenné meg, én adnék rá utasítást". A főpolgármester kitért rá, hogy a szerelvények felújítása megkezdődött, a kormány pedig határozatban erősítette meg, hogy 125 milliárd forintot biztosít a metró infrastruktúrája felújítására. Tarlós István elmondta, hogy a felújítás idején a legnagyobb problémát a felszíni közlekedés biztosítása jelenti: mintegy 150 busszal kellene pótolni a kieső metrószakaszokat, ami 15 milliárd forintba kerülne. A főpolgármester hangsúlyozta: ezt a pénzt a Főváros mindenképpen biztosítja, akár saját tartalékai árán is, „pedig azt az uniós támogatások önrészeire tartogatnám".

Tarlós István utasítást adott, hogy haladéktalanul írjanak ki közbeszerzést a szükséges kitérők, lekötések és sínek beszerzésére. - Ha a kivitelezői pályázatot bevárnánk ezzel, az a felújítás határidejét legalább fél évvel meghosszabbítaná – emelte ki. Hozzátette: az engedélyezési tervek elkészülte után a projektgazda a BKV lesz, és nem a BKK. A metrófelújításhoz kapcsolódóan a felszínen is szükség lesz átépítésekre, lezárásokra, csomópontok átalakítására, a főpolgármester szintén utasítást adott, hogy ezek megvalósítására a kivitelezői és a tervezői megbízásokat azonnal adják ki. Kitért rá, hogy – okulva a 4-es metró felújításából – szükség lesz generálkivitelezők meg bízására. Tarlós István elmondta, a kivitelezési tervek készítésének a tenderét is el kell indítani, ezek kevesebb mint 2 milliárd forintból elkészíthetők, a tendert a BKV-nak kell kiírnia. – Jelenleg nincs ok rá, hogy a 2018 végi átadási határidőn módosítsunk – hangsúlyozta Tarlós István.

Emlékeztetett rá, hogy az M3-as vonal felújítása érdekében 2013 nyara-ősze előtt semmit nem tehettek, hiszen a főváros a BKV-val együtt 251 milliárdos mínuszon állt, „ezen adósságból egy fillért se mi hoztunk össze". Az állam 2013-ban vállalta át a Főváros adósságát, előtte bármilyen szerződés fedezet nélküli kötelezettségvállalás lett volna. Ez nem visszamutogatás, ez matematika – jegyezte meg a főpolgármester. Kitért arra is, hogy „mi új szerelvényeket kértünk, hosszas előkészületek után kormányhatározat született, hogy csak felújításhoz kapunk állami garanciát, onnantól ez nem volt választás kérdése".

2019-re elkészülhet az újpalotai villamos

Ebben a ciklusban, legkésőbb 2019-ig elkészülhet az újpalotai villamosvonal, amelyre a főváros 26 milliárd forint uniós forrást kaphat – mondta a főpolgármester. Hozzátette: a teljes beruházás ennél 5-7 milliárddal kerülhet többe összességében, a járművek ára nélkül. A Baross tér és Újpalota közötti szakasz egyébként 100 milliárd forinttal olcsóbb, mintha az M4-es metrót hosszabbítanák meg északi irányba – emelte ki. Tarlós István közölte: a villamosvonal csak a Baross térig épül ki, és nem az Astoriáig, az ugyanis jelentősen megdrágítaná a beruházást, az Astoriánál nem lenne hely a szükséges villamosforduló kapacitás kiépítésére, valamint a Baross téri aluljáró teljes födémszerkezetet ki kellene cserélni, mert az nem bírja el a villamost. A beruházás miatt mintegy 40, javarészt elhasználódott ingatlant kell lebontani, ezek fele régi szolgáltató létesítmény. Folynak az egyeztetések a tulajdonosokkal és a bérlőkkel – mondta a főpolgármester, hozzátéve, hogy „két nagyságrendi különbség van azok száma között, akiket kellemetlenül érint a beruházás, és azok között, akik majd a hasznait élvezhetik. A XV. kerülettel és az érintettekkel is addig egyeztetünk, amíg elviselhető állapot be nem következik". Megjegyezte, hogy a 7-es buszokhoz képest 5-8 perc időmegtakarítást jelent a villamos az utasoknak. (A 4-es metrónál ez az időmegtakarítás csupán 4-7 perc volt.)

Jövő májusra készül el a teljes Széll Kálmán téri projekt

A Széll Kálmán téri projekt túlvan a félidején, 2014 decemberben adták át a munkaterületet, 2016 májusban pedig befejeződik a teljes beruházás – mondta Tarlós István. Emlékeztetett rá, hogy a közbeszerzési eljárás kezdetekor 2014 márciusra tervezték a szerződéskötést, de a vesztes ajánlattevők megtámadták az eljárást, így csak november 24-én sikerült szerződést kötni. Ez több mint 7 hónapos csúszást jelentett, ezért volt szükség a belső ütemterv átalakítására. A kivitelező kezdeményezte az átütemezést, a szerződésmódosítást pedig az uniós minőségbiztosítási szervek is elfogadták. Erre 2015 júniusban került sor, így módosult a megvalósítás időtartama 442 napról 533 napra. Vagyis a hét hónapos csúszást sikerült 3 hónapra lecsökkenteni – emelte ki Tarlós István. Hangsúlyozta: nem merült fel olyan, szerződésszegésre okot adó körülmény, késedelem vagy hibás teljesítés, amely miatt a BKK-nak kötbért kellene érvényesítenie. Vagyis teljesen valótlan, hogy a BKK kötbérigényről mondott volna le. A jelenleg is zajló fővárosi nagyberuházásokról szólva a főpolgármester elmondta: a budai fonódó villamost 2015. december 23-ára befejezik, a Lánchíd budai hídfőjénél az alagútépítés befejezési határideje 2016. március 16., a Budaörsi út felújításáé 2015. november 24., az M1-M7 csomópont átépítéséé pedig 2016 április.

Cséry-telep: zajlik a kármentesítés előkészítése

A Cséry-telepi hisztériakeltéssel kapcsolatban kiderült, hogy ott nem veszélyes hulladékot engedtek le, hanem honvédségi lakások megtelt emésztőjét szippantották ki. Az olajos szennyvíziszap állítólagos szabálytalan kezelését, a környezetszennyezés tényét a laboratóriumi vizsgálatok nem erősítették meg – számolt be Tarlós István. Emlékeztetett rá, hogy a terület 1962-ig hulladéklerakóként szolgált. A kárelhárítási és rekultivációs terv elkészítésére és a kivitelezésre kiírták a pályázatot, érkezett is jogilag megfelelő ajánlat, de a szocialista vezetésű szakbizottság eredménytelennek minősítette a pályázatot. Az új eljáráshoz szükséges döntéseket az önkormányzat időközben meghozta, megvan a pénzügyi fedezet, vagyis az előkészítés folytatódik – mutatott rá. Valótlannak nevezte azt az állítást, h folyamatos környezetszennyezés történne a Cséry-telepen.

Önálló fővárosi cég jön létre a közbeszerzések lebonyolítására

A főpolgármester kitért arra is, hogy szeptemberben új közbeszerzési szabályokról döntött a parlament, ez alapján a közgyűlés önálló fővárosi céget hoz létre a közbeszerzések lebonyolítására, teljes körű felelősség-átruházással és megfelelő kontrollal.

Koncepció készült a HÉV-kocsik felújítására

Fővárosi koncepció készült a lassan 50 éves HÉV-ek felújítására is, és elkészült a felújított jármű prototípusa – jelentette be Tarlós István. Hozzátette: a munkálatok a BKV saját műhelyében, magyar kivitelezővel, az önkormányzat saját cégének kivitelezésben megvalósítható lenne, így nem kellene közbeszerzést kiírni. Összesen 91 szerelvényről, mintegy 300 kocsiról van szó. A kocsibelsők teljes körű felújítása – kamerarendszerrel, megújult utastájékoztatással, wifivel, új üléskiosztással, teljesen új belső dizájnnal – mintegy 15 milliárd forintba kerülne. A hajtáskorszerűsítés, amelynek révén 20 %-kal csökkenhetők lennének az üzemeltetési költségek, további 15 milliárdot emésztene fel. Az infrastruktúra, a pálya és a biztonsági berendezések felújítása újabb 30 milliárd, vagyis a projekt mindösszesen 60 milliárd forintba kerülne. Tarlós István elmondta: a ciklus végéig a teljes megvalósítást biztosítani tudnák, ez csak pénz kérdése, mint a főváros számos, korábban kidolgozott projektje esetében.

A BKV működési finanszírozásáról egy hónapja elküldték a kormány által várt, a kerületi polgármesterek által kidolgozott koncepciót. Bár szeptember végére ígérték, egyelőre még nem kaptunk választ. Nem feltételezek rosszhiszeműséget, továbbra is bízom a miniszterelnökben – jegyezte meg a főpolgármester. Hangsúlyozta: a BKV működőképessége nincs veszélyben, azt szélső esetben a Főváros a saját tartalékai árán is biztosítja, bár erre korlátlan ideig nincs lehetősége.

Reagálás a Magyar Liberális Párt levelére

A főpolgármester a sajtótájékoztatón kitért a Magyar Liberális Párt levelére, amelyben számon kérik rajta a M3-as metró felújítását, felvetik, hogy be kéne fejezni a 3-as metrót Káposztásmegyerig, a 4-es metróval kapcsolatban tesznek fel kérdéseket, valamint további P+R parkolók építését tanácsolják, bécsi példa alapján. – Azt hiszem, a liberálisok viccelnek velem – jegyezte meg Tarlós István, utalva arra, hogy a Liberális Párt budapesti elnöke, a levél aláírója volt az a fiatalember, aki 2006-ban nem engedte be őt egy zsinagógába. A főpolgármester kitért rá, hogy az M3-as metró felújításáért elődeik egy mozdulatot sem tettek, csak adóssághalmozással lehetetlenítették el a helyzetet. A 4-es metró befejezésének határidejét pedig 2010 előtt számtalanszor módosították (2004 januárjában 2008 volt a határidő, 2006-ban 2009 végét ígérték, 2007 áprilisban 2010 végér, 2007 októberében 2011 közepét, 2008 novemberében 2010 végét, 2009 áprilisban 2012 végét). Tarlós István emlékeztetett rá: 2010 októberében a 2014-es határidőt ígérte, ezt sikerült is módosítás nélkül tartani. - Ezen érdemes elgondolkodni, mielőtt a metróval kapcsolatban pont a Liberálisok közleményeket adnának ki és tanácsokat adnának – fogalmazott. Tarlós István hangsúlyozta, hogy a 4-es metró Bosnyák téri meghosszabbítására soha egy vonal kiviteli terv nem létezett, egy fillér sem volt rá, az Európai Unióval egyetlen tárgyalást sem bonyolítottak le. – Ez olyan, mintha most megígérném, hogy lakótelepet létesítek a Marson, majd 12 év múlva azt kérném számon, hogy mikor fejezik be, hiszen én ezt már 12 éve elkezdtem - mondta. Ami pedig a P+R parkolókat illeti: 1990 és 2010 között mindössze 1274 őrzött parkolót létesítettek, 2011 és 2015 között épült további 1200. 2016 végéig pedig további 2067 fog megépülni, ezek közül még idén átadnak Őrmezőn 450-500 új őrzött férőhelyet.

 

Hírek

RSS megtekintés