A tervezési folyamat célja az volt, hogy Budapest egyik kiemelkedő jelentőségű közterülete zöld, élhető és a világörökségi környezethez méltó módon újulhasson meg. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk nem csak az idáig vezető utat, de a legfontosabb szakaszokat és azok terveit is.
“A pesti alsó rakpart Budapest egyik legmeghatározóbb, ikonikus helyszíne, a világörökség része. Fejlesztése kiemelkedő jelentőségű mind az itt élők, mind az ide látogatók szempontjából. A pesti alsó rakpartot megújító közterületi fejlesztés lehetőséget ad arra, hogy a jelen kihívásaira, így a klímaváltozás hatásaira is reflektáló, színvonalasabb kialakítás jöhessen létre. A fejlesztésnek– tekintettel a város adottságaira – megalapozottnak és megtervezettnek kell lennie, ami szolgálja a város által kitűzött célokat, ugyanakkor partnerségben születik meg a budapestiekkel, valamint az érintett civil érdekvédelmi és szakmai szervezetekkel.”
A fenti sorokkal kezdődik az a nyilatkozat, amit a tervezést kísérő 16 szakmai és civil szervezet (köztük a Magyar Autóklub, a Magyar Kerékpárosklub, a Város és Folyó Egyesület, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara és a Személyhajósok Szövetsége) írt alá, hogy egy olyan terv születhessen, amely minden érintett igényét figyelembe veszi. A Főváros hálás a részt vevő szervezeteknek, és a későbbiekben is számít a partnerségükre.
Az új tervek több gyalogos és zöld területet, közvetlen vízparti hozzáférést és csökkentett autóforgalmat ígérnek. A fejlesztések következő lépései már idén nyáron megkezdődtek, hiszen jelenleg is zajlik a Jane Haining rakpart zöldítése. Ennek keretében már ebben az évben új fákat ültetünk a végleges terveknek megfelelő elrendezésben. A folyamatot és a terveket ebben a cikkben mutatjuk be, további információk pedig itt olvashatók az újjáéledő rakpartról.
Társadalmi egyeztetés
Az egyik legfontosabb eleme a rakpart fejlesztéséről szóló projektnek a társadalmi egyeztetés volt. Az elmúlt évek során a városvezetés és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) számos kérdőívet juttatott el a lakossághoz, hogy megismerjék az ő igényeiket és javaslataikat. Ezen felül, a hétvégi és nyári nyitások tapasztalatait is gondosan elemeztük, hogy mindenki számára elfogadható és támogatható megoldás szülessen. A kérdőívek eredményei alapján egyértelművé vált, hogy a lakosság jelentős része támogatja a rakpart átalakítását, több zöld- és gyalogosbarát felület kialakítását, valamint az autóforgalom csökkentését.
2022 októberében a Fővárosi Önkormányzat megállapodást kötött 16 civil szervezettel a rakpart hosszú távú fejlesztésének érdekében. A megállapodás rögzítette a fejlesztési folyamat menetét, valamint a gyalogos szakaszok kialakításának feltételeit. Ennek alapján egy civil témacsoport jött létre, amelynek feladata a tervezési folyamat nyomon követése, a tervek véleményezése és a következő lépések közös egyeztetése lett. A civil témacsoport szerepe kiemelten fontos, hiszen ők képviselik a lakosság érdekeit, és biztosítják, hogy a fejlesztések valóban az ő igényeiket szolgálják. A témacsoport folyamatosan figyelemmel kíséri a fejlesztési folyamatot, rendszeresen véleményezi a terveket és részt vesz az éves programok egyeztetésében.
A rakpart nyilatkozat aláírói: Budapest Főváros Önkormányzata, Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, C8 – Civilek Józsefvárosért Egyesület, Járókelő Közhasznú Egyesület, Kis Távolságok Városa Alapítvány, Kortárs Építészeti Központ, Közösségfejlesztők Egyesülete, Levegő Munkacsoport, Magyar Autóklub, Magyar Kerékpárosklub, Magyar Közlekedési Klub, Magyar Település és Területfejlesztők Szövetsége, Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary, Országos Taxis Szövetség, Személyhajósok Szövetsége, Város és Folyó Egyesület, Város és Mobilitás Intézet, Az aláírás óta a témacsoporthoz csatlakozott a Belvároska Civil Társaság, a Budapesti Városvédő Egyesület, a Településfejlesztési Szövetség és a Védegylet is. A csatlakozás feltétele a nyilatkozat elfogadása volt.
A Rakpart Civil Témacsoport eddigi tevékenysége során – 2022 decembere óta – nyolc ülésen eddig az alábbi témákat vitatták meg a résztvevők:
- 2022: Alakuló ülés; a hosszú távú tervezés és a munkaközi tervek bemutatása; workshop jellegű közös gondolkodás a tervezés egyes szakaszairól és az ideiglenes hasznosításról.
- 2023: A decemberi workshop alkalmával felmerült és később beérkezett ötletek, vélemények részletes áttekintése és megválaszolása. A pesti alsó rakpart ideiglenes hasznosításának bemutatása a 2023-as évre, részletezve a megnyitás rendjét; a nyilatkozatban előírt monitoring rendszer létrehozásának felvázolása, módszertan előzetes ismertetése.
- Az ideiglenes hasznosítás eddigi tapasztalatainak bemutatása, különösen a Jane Haining rakpart vonatkozásában; további nyári tervek bemutatása.
- A 2023-as pesti alsó rakparti hétvégi megnyitások és a Jane Haining rakpart egy hónapon keresztüli megnyitásának tapasztalatai; rakpart térhasználati kérdőív (rész)eredményeinek ismertetése; monitoring rendszer által mért adatok eredményeinek, tapasztalatainak bemutatása és elemzése több alkalommal; felkészülés az őszi időszakra. Tájékoztató az Európai Autómentes Napról; a rakpart tervezés következő lépéseinek megvitatása.
- Közös séta a rakpartra hosszú távon tervezendő burkolatok témájában. Jellemzően V. kerületi meglévő jó példák megtekintése és értékelése a főépítész, a hosszú távú tervezést lebonyolító BKK és várostervező-tájépítész tervezők szakértő részvételével, civil szereplők igényeinek megfogalmazásával.
- 2024: A 2024-es ideiglenes hasznosítás terveinek ismertetése, az idén megvalósuló középtávú kialakítás ismertetése.
Adatalapúság
A BKK folyamatosan méri és értékeli a forgalmi adatokat a rakparton. Az adatok alapján a fejlesztések hatékonyságát is mérni tudják, és szükség esetén módosításokat eszközölhetnek a tervekben. Az autómentes szakaszok kérdésében adatalapon születhet meg a döntés a hosszabb tesztidőszakot követően. Ez a tesztidőszak évközi nyitást is magában foglal, amely lehetőséget ad arra, hogy különböző időszakokban és forgalmi helyzetekben is teszteljük az új megoldásokat. A mérési rendszerek nemcsak a forgalom mennyiségét, hanem annak sebességét és a járművek típusait is figyelik, így pontos képet kapnak a rakpart forgalmi helyzetéről, ideértve természetesen a gyalogos és kerékpáros forgalmat is.
Részletes fejlesztési tervek
A rakpart fejlesztése több szakaszban valósul meg, amelyek mindegyike különböző fejlesztési elemeket tartalmaz. Ezek áttekintése elérhető a duna.budapest.hu oldalon is, az alábbiakban pedig részletesen bemutatjuk a legfontosabb szakaszokat és azok terveit. Az engedélyezési tervek elkészülte után még hátra van a kiviteli tervezés, majd ezt követően az állami tervzsűrik döntése következik, így a műszaki tartalom elemenként változhat.
Burkolatok
Az egyes szakaszok burkolatára átfogó koncepciót készített a BKK és a Főváros. A kidolgozás folyamatát itt is civil szervezetekkel való közös munka kísérte. A megújuló rakparton olyan burkolatok fognak megjelenni, amik egyszerre klasszikusak és modernek, valamint illenek Budapest elmúlt években megújult köztereihez is.
Funkcionálisan a tervezett rakpart három szakaszra osztható; az északi ligetes-parkos, a középső nyüzsgő-vendéglátó és a déli nagyvárosias korzóra. A szakaszok önálló arculatának megtalálása egyszerre az egységességgel, az egész belvároson végigvonuló koncepciózus, történelmi múltra utaló megjelenéssel diktálja a burkolatok kiosztását és anyaghasználatát.
Mivel árterületen vagyunk, így kiemelten fontos, hogy olyan anyagok és megoldások kerüljenek beépítésre, amelyek mindamellett, hogy hosszútávon üzemeltethetőek, megfelelnek a természetvédelem követelményeinek, segítik a vízmegtartást a területen és az elültetendő vegetáció életesélyeit javítják. Kiemelt figyelmet kell, hogy kapjon a burkolatok tartóssága, valamint olyan módon történő lerakása, ami a kerékpárral és a gyalogosan közlekedők számára nem okoz kényelmetlenséget. Mindazonáltal korlátok vagy egyéb, nem ideillő elemek alkalmazásának elkerülésével egyértelműen tudatja a térhasználókkal, hogy hol milyen helyzetekre számíthatnak, különös tekintettel a látásukban, vagy mozgásukban korlátozottakra.
A burkolatokkal kapcsolatos részletes koncepció itt olvasható el.
Id. Antall József rakpart
Az Id. Antall József rakpart északi részének fejlesztése már két részletben lezajlott. A Főváros által az elmúlt években felújított és zöldített szakasz tervei a korábban elkészült, Margit hídtól északra kezdődő és a Parlament előtti szakaszhoz is illeszkedtek. Széles járdát és fasort alakítottunk ki, padokat helyeztünk el, átépítettük a lehajtót, új, magas minőségű burkolatot alakítottunk ki és felszámoltuk a korábbi szalagkorlátos autópálya-hangulatot.
A fejlesztés következő fázisában a Parlament és a Lánchíd között kettős fasort alakítunk ki, amely nemcsak esztétikai szempontból jelentős, hanem a város zöldfelületének növelésében is fontos szerepet játszik. Az autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítjuk, hogy biztonságosabbá tegyük a közlekedést, csökkentsük a zajszennyezést, de továbbra is biztosítsuk az autós közlekedés feltételeit ezen a szakaszon.
Továbbá irányhelyes kerékpársávokat, új lejárókat és zebrákat is kialakítunk, hogy javítsuk a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeit. A meglévő fákat megőrizzük, favágás csak és kizárólag egészségügyi okból történhet. A sétányon stabilizált burkolatot alkalmazunk, hogy megóvjuk a fák gyökereit és biztosítsuk a víz beszivárgását a talajba.
Az Id. Antall József rakpart szakaszainak engedélyezési tervei innen letölthetőek : Kossuth tér - Garibaldi felhajtó, Garibaldi felhajtó - Akadémia, Akadémia - Lánchíd észak, Metszet 1., Metszet 2., Metszet 3., Metszet 4., Metszet 5., Metszet 6.
Jane Haining rakpart
A Jane Haining rakparton idén nyolc új fát ültetünk el végleges helyükre, évelőágyásokkal kiegészítve. A végleges tervek szerint erre a szakaszra csak a kiszolgáló forgalom – például hajóállomások, városüzemeltetés, vendéglátóhelyek kiszolgálása – gépjárművei hajthatnak be. A Jane Haining rakpart tehát a Főváros szándékai szerint teljesen mentes lesz az átmenő autóforgalomtól, de erről végleges döntés a civil megállapodás által szabályozott módon születhet majd. Az autómentességről a forgalmi mérések alapján születik végleges döntés egy későbbi tesztidőszakot követően. A tesztidőszaknak része a hétvégi és a nyári, több héten át tartó megnyitás is, ami a forgalmi modellezésen túl abban is nagy segítséget nyújt, hogy a szakemberek információt gyűjtsenek arról, hogy milyen használati módokra van igény.
A sétány kialakítása során külön figyelmet fordítunk arra, hogy a közterület barátságos és hívogató legyen a gyalogosok számára. A facsoportok és évelőágyások nemcsak esztétikai, hanem környezetvédelmi szempontból is jelentősek, hiszen javítják a levegő minőségét és csökkentik a hősziget hatást. Fontos megjegyezni, hogy a jelenleg teljesen kopár rakpartszakasz fásításához jelentős talajmunkákra, speciális ültetőközeg kialakítására van szükség.
A villamosok ezen a szakaszon egy, a Dunával párhuzamosan futó viadukton közlekednek. Ez a viadukt Budapest egyik méltatlanul elfeledett értéke, hiszen akkor és csak akkor lehetséges az alatta lévő helyiségek használata, megnyitása a budapestiek és az ide látogatók számára, ha kapuja előtt nem autók, hanem emberek áramlanak. A nyári rakpartnyitások bebizonyították, hogy van értelme fejleszteni a viadukt alatti területet, hiszen ezen időszakok alatt sikerrel működött bent vendéglátóhely, tartottak beszélgetéseket, kiállításokat, filmvetítéseket.
A viadukt megújítása tervezetten a 2-es villamos felújításával együtt történhet meg, ez a mostani köztérrekonstrukciós programtól technikailag független projekt.
A Jane Haining rakpart szakaszainak engedélyezési tervei innen letölthetőek: Lánchíd dél - Eötvös tér, Eötvös tér - Vigadó tér, Vigadó tér - Petőfi tér, Petőfi tér - Erzsébet híd észak, Metszet 8., Metszet 9., Metszet 10., Metszet 11., Metszet 12.
Erzsébet híd alatti rész
Az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, ahol fákat ültetünk és kettős lépcsősort alakítunk ki a mostani útpálya helyén. Az autóforgalom a Petőfi téri felhajtón keresztül érheti(/éri) majd el a felső rakpartot, kapcsolódva a Belgrád rakparthoz, amikor a Jane Haining rakpartot autóforgalom is használja. A gyalogos tér kialakítása során nagy figyelmet fordítunk arra, hogy a közterület barátságos és biztonságos legyen. A lépcsősorok nemcsak a közlekedést, a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik, ráadásul visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének eredeti kialakításához. A lépcsősort a szocializmus alatt bontották el, hogy az addig vegyes funkciójú, élettel teli rakpartot belvárosi autópályává alakítsák.
Az Erzsébet híd alatti sétány szakaszainak engedélyezési tervei innen letölthetőek: Erzsébet híd alatti sétányrész 1. ütem, Erzsébet híd alatti sétányrész 2. ütem, Metszet 13., Metszet 14.
Belgrád rakpart
A Belgrád rakpart tervezése megkezdődött, a legfontosabb sarokköveket kijelöltük. A részletes tervezés a későbbiekben folytatódik, az első szakaszok átépítésének tapasztalatai alapján, azokhoz igazodó tartalommal. Ez a szakasz is számos fejlesztést, köztük a gyalogosbarát felületek és zöldfelületek növelését, az autóforgalom helyigényének csökkentését tartalmazza majd.
A tervezési folyamat ezzel fontos fordulóponthoz ért. Köszönjük a folyamatban részt vevő kollégák, szakmai és civil partnerek munkáját. A lakosok észrevételeire, ahogy eddig is, ebben a fázisban is számítunk. Bármilyen kérdést, kérést és észrevételt a rakpart@budapest.hu email címen várunk.