Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XV. kerületében


2021. november 2-án aláírásra került az európai uniós támogatásból megvalósuló, VEKOP-5.3.1.-15-2020-00019 azonosító számú, „Közlekedésbiztonsági fejlesztések Budapest XV. kerületében" című projekt Támogatási Szerződése, amelyet Budapest Főváros Önkormányzata, mint Kedvezményezett a BKK Zrt-vel és az érintett kerülettel közösen, konzorciumban valósít meg.

 

A projekt tervezett bruttó összköltsége: 265 613 330 Ft

A támogatás intenzitása: 100%

A projekt fizikai befejezésének tervezett napja: 2023. november 15.

A projekt célja:

A Projekt az alábbi utcák által határolt területen kerül megvalósításra:

Pázmány P. u.  – Illyés Gyula u. – Rákos út – Szerencs u. – M3 bevezető – Széchenyi út 

A XIV. kerülettel való kapcsolatot leginkább a XV. Kolozsvár utca – XIV. Erzsébet királyné úti közúti aluljáró adja meg, így az erre a tengelyre való kapcsolódás elsődleges. Ehhez főként a harántirányú útvonalak fejlesztése szükséges, amely magába foglalja az M3 bevezetőn történő átkelés segítését is (a Széchenyi úti, a Szent Korona úti, a Wesselényi utcai, valamint az Arany János utcai gyalogos-felüljáró megközelítését). Ahhoz, hogy ezek az útvonalak kerékpárral biztonságosan elérhetőek legyenek, szükséges a környező területek forgalombiztonsági fejlesztése, forgalomcsillapítása.

A tervezett hálózatfejlesztés részeként összefüggő, nagyobb lakóterületek lehatárolásával védett, csillapított övezetek alakulnak ki. A lehatárolt és forgalomtechnikai eszközökkel kijelölt, korlátozott sebességű övezetek vagy lakó- pihenő övezetek kialakítása a gyaloglás és kerékpározás feltételeinek javítása érdekében a kerékpárosbarát hálózatfejlesztés részeként valósítandók meg. A hálózatfejlesztés fontos elemei a csökkentett sebességű, vagy korlátozott behajtású zónák, övezetek. A projekt hatásterületén belül több fajtája is üzemel a csillapított forgalmú övezeteknek, melyek a kerékpározhatóság feltételeit teljesítik, és egyben a gyalogos közlekedés biztonságát is növelik. A hatásterületen belül a 30 km/h csökkentett sebességű övezet, illetve a lakó- pihenő övezet alkalmazása a leghatékonyabb módja a nagyobb összefüggő kerékpáros- és gyalogosbarát hálózat kialakításának.

A kis forgalmú utcákban a kerékpáros a gépjárművekkel közös felületen közlekedik, itt a projektterület kerékpáros átjárhatóságának és a forgalombiztonság növelésének érdekében forgalomtechnikai és kisebb építési beavatkozások valósulnak meg. Fontos cél továbbá a parkok, közösségi terek kerékpárbarát kialakítása.​