Újpest árvízvédelmének megerősítése

A fejlesztés 35 000 fő árvízvédelmi biztonságát szolgálja

A pesti oldalon az újpesti Duna-parton húzódó védvonal megerősítése a legfontosabb árvízvédelmi fejlesztési feladat. Az európai uniós támogatással megvalósuló projekt során a Megyeri Csárdától az Újpesti vasúti híd magasságáig, egészen pontosan a Váci út 200. melletti trafóépületig tartó szakasz átépítése történik meg.

A fejlesztés célja, hogy a védművet a jogszabályban meghatározott, a 2013-as rekord árhullám után megemelt magasságig kiépítsük. 2020-ig 3,8 milliárd forintos európai uniós támogatásból építettünk új védműveket és további terveket készítettünk elő, melyek már a szükséges engedélyeket is megkapták. 2029-ig megépítjük az új védvonalakat, melyek szintén európai uniós támogatásból valósulnak meg.

A fejlesztés első ütemének eredményei

  • Megvalósult a 35. árvízvédelmi szakasz kivitelezése

    Megvalósult a 35. árvízvédelmi szakasz kivitelezése

  • Elkészültek a 101., 37. és 38. szakaszok fejlesztéséhez szükséges tervek

    Elkészültek a 101., 37. és 38. szakaszok fejlesztéséhez szükséges tervek

    Ami a vízjogi létesítési engedélyeket és tenderterveket tartalmazza.

A projekt szakaszai

Újpest

 

35. védvonalszakasz

A 35. szakasz 1.680 méter hosszan halad a Megyeri Csárdától dél felé, a Fővárosi Vízművek telephelye mögött az Észak-pesti Szennyvíztisztító Telep töltéséig. A Főpolgármesteri Hivatal természetvédelmi szakértőivel történt egyeztetések nyomán sikerült olyan műszaki megoldást találni, amely úgy felel meg a sokrétű tulajdonjogi, gazdaságossági és üzemeltetési szempontoknak, hogy közben a természetvédelmi adottságokat is figyelembe veszi. Ennek eredményeként a védmű a lehető legkisebb mértékben érinti a Palotai-sziget Természetvédelmi Területen lévő ártéri erdőt.

A fejlesztés keretében a nyomvonal egy részén:

  • a földtöltés magasításra került, 
  • agyagmag beépítésével biztosítottuk a vízzáróságot, 
  • a szakasz déli részén pedig jelentős hosszban támfal került kiépítésre, ügyelve a természetvédelmi terület minél kisebb mértékű igénybevételére. 

A fejlesztés további eredménye, hogy a földgát tetején úgy alakítottuk ki a fenntartási utat, hogy az kerékpárútként is használható. Ez a kerékpárút az EuroVelo 6 nemzetközi kerékpáros útvonal egyik, régóta hiányzó szakasza. A kerékpárút folytatása az EuroVelo 6 projektben fog megvalósulni a következő években.

Emellett a tervezéssel érintett területen húzódó közművezetékeket is kiváltottuk a szükséges mértékben.

101. számú védvonalszakasz

A projekt II. útemében megvalósul az Észak-pesti Szennyvíztisztító telep magaspartját övező töltésen húzódó, 1.695 fm hosszú szakasz fejlesztése. A jelenlegi töltés teljes hosszában alacsonyabb a jogszabályban meghatározott szintnél, ezért a projekt során a meglévő földművet magasítjuk, vasbeton támfalat, illetve parapetfalat építünk. A tervek szerint a védmű teljes hosszán kezelőút húzódik majd.

Ezeknek köszönhetően a védmű meg fog felelni az elsőrendű árvízi védvonal feltételeinek, így kiváltja a jelenlegi elsőrendű védvonalat, amely a szennyvíztisztító telep keleti oldalán húzódik. 

 

37. védvonalszakasz

A 37. számú, jelenleg „Komp utcai fal és magaspart” elnevezésű védmű teljes, 545 méteres hosszon alacsonyabb a jogszabályban előírt értéknél. A szükséges magasságot az öböl melletti támfalra szerelhető mobilelemekkel fogjuk biztosítani. A 37. szakasz további új szakaszán teljesen új védművet kell építenünk, ez a tervek szerint a terepszintről indított mobilfalas szerkezet lesz. 

38. védvonalszakasz

A 38. számú szakasz fejlesztését a Váci út és a Kikötő utca sarkától kb. 580 m távolságra található trafóházig készítettük elő. A védmű jelenleg sehol sem éri el a jogszabályban előírt magasságot. Az új szakasz végpontját úgy választottuk ki, hogy onnan a védmű folytatására többféle módon is lehetőség legyen a jövőben. Ezen a szakaszon a következő három műszaki megoldás alkalmazását tervezzük:

  • szivárgásgátló résfalba fogott parapetfalra szerelt mobilfal,
  • szivárgásgátló résfalra épülő mobilfal, és
  • vasbeton pillérek között létesített szivárgásgátló résfalba fogott támfal.

Beruházás főbb adatai

A projekt címe: Pest-Észak árvízvédelmi szakasz 35., 101., 37. és 38. számú védvonalszakaszainak fejlesztése

A kedvezményezett neve: Budapest Főváros Önkormányzata

Az európai uniós támogatás összege: 3,8 milliárd forint

A támogatás mértéke: 100%

Projekt azonosító száma: KEHOP-1.4.0-15-2021-00024

A projekt befejezése: 2023.11.30.

Utoljára módosítva: 2024. 06. 27.
|
Létrehozás dátuma: 2024. 06. 21.