Biztonságosabb és vonzóbb kerékpározás Budapesten
2020-tól az elfogadott stratégiai céloknak megfelelően, de évtizedes lemaradást behozva fogtunk a kerékpárosbarát útvonalak fejlesztésébe. 2024-ig 52 kilométer új kerékpárúttal és sávval foltoztuk be a töredezett hálózatot. A forgalmasabb főutakon védett kerékpársávokat alakítottunk ki, miközben Kelenföldtől Kispestig, Kőbányától Újpesten át Óbudáig építettünk kerületeket összekötő útvonalakat. További 450 kilométernyi utca forgalomcsillapításával segítettük, hogy gyerekektől idősekig többen kerékpározhassanak Budapesten – akár a mindennapokban vagy szabadidős célból.
Felgyorsítottuk a kerékpártárolók építését, rendet tettünk a rollerkáoszban, és sikertörténetté alakítottuk a Bubit. Fenntartható közlekedési fejlesztéseiért Budapest elnyerte az Európai Bizottság díját is.
A fejlesztések eredményei
Elérhetőbb kerékpározás mindenkinek
A kerékpáros közlekedést nemcsak az utakon tehetjük vonzóbbá. A kerékpártárolási lehetőségek növelése, a digitális kerékpáros útvonaltervező fejlesztése, a kerékpárszállítás feltételeinek bővítése a BKK járatain vagy a közbringarendszer megújítása is segítenek biciklire ülni azoknak, akik addig csak szerettek volna.
Kapcsolódó kerékpáros fejlesztések
Folyamatosan fejlesztjük a MOL Bubit
2021-ben teljesen megújítottuk a MOL Bubi közbringarendszert, amelynek azóta egyre szárnyal a népszerűsége. Folyamatosan bővítjük a MOL Bubi szolgáltatásait, mely eredményeként már több mint 200 gyűjtőállomáson 2460 kerékpár használható.
Átgondolt tervek alapján fejlesztjük a kerékpáros közlekedést
A kerékpározást nem önmagáért fejlesztjük, hanem egy egészséges város építőkockájának tekintjük. A kerékpározás környezetbarát közlekedési forma, ami hozzájárul a levegő- és zajszennyezés csökkentéséhez. Így az utcák és közterületek biztonságosabbak, zöldebbek és egészségesebbek lehetnek.
Budapesti Mobilitási Terv 2030
A 2019-ben szakmai és politikai konszenzussal elfogadott, 2023-ban frissített Budapesti Mobilitási Terv (BMT) egyik fontos célja, hogy a kerékpáros közlekedés arányát a városon belül megötszörözzük, így minden tizedik utazás biciklivel történjen Budapesten. Ez a cél is azt szolgálja, hogy Budapest élhető és fenntartható város legyen.
A fejlesztéseknek két fő iránya van: a városi kerékpáros főhálózat hiányosságainak pótlása, valamint a meglévő hálózat biztonságának növelése. A biztonságos és közvetlen kerékpáros kapcsolatok növelésével lehet ugyanis a városi közlekedésben mindenki számára valós alternatíva a kerékpáros közlekedés.
Kerékpárforgalmi Főhálózati Terv
Részletes szakmai munkára és társadalmi egyeztetésre alapozva kidolgoztuk Budapest Kerékpárforgalmi Főhálózati Tervét, ami meghatározza, hogy hol, mikor és hogyan kell fejleszteni a kerékpáros közlekedést a stratégiai célok elérése érdekében. A fejlesztéseket adatokkal alapozzuk meg.
Közlekedésbiztonsági fejlesztések
Ahhoz, hogy többen válasszák a kerékpáros közlekedést, elengedhetetlen a kerékpározás biztonságának a növelése. Ez az egyik fő intézkedési pontja Budapest Közlekedésbiztonsági Stratégiájának is, melynek célja, hogy 2030-ra a felére, 2050-re pedig nullára csökkentsük a halálos közúti balesetek számát Budapesten. Ezt a meglévő kerékpárutak biztonságosabbá tételével, a forgalmas sugárutak mentén védett kerékpársávok kialakításával, differenciált forgalomcsillapítással, valamint szemléletformáló- és oktató munkával érhetjük el.
Biztonságosabb kerékpározás Budapesten
Hírek
18 helyszínen épülhetnek fedett és zárható kerékpártárolók Budapesten
8 kerület 18 helyszíne nyert azon a pályázaton, amit fedett, zárható kerékpártárolók beszerzésére és üzemeltetésére írt ki a Fővárosi Önkormányzat, hogy segítse a...
Budapest nyerte Brüsszelben az Európai Mobilitási Hét díjat
21 ország 64 városát megelőzve nyerte meg Budapest a 2023-as Európai Mobilitási Hét programjaiért és fejlesztéseiért évente odaítélt díjat. A tavaly szeptemberi...
Zárható és fedett utcai kerékpártárolók létesítésére pályázhatnak a kerületek
Nyílt pályázatot hirdet a Fővárosi Önkormányzat fedett, zárható kerékpártárolók beszerzésére és üzemeltetésére, hogy segítse a biztonságos kerékpártárolást olyan...