Előkészítés alatt

Újbuda-Újpest villamostengely

A Bajcsy-Zsilinszky úti villamos villamos újjáépítése

2023.10.03. Légifelvételek Terézvárosról és Erzsébetvárosról.

Újjáéledő kapcsolatok

A budapesti villamoshálózat egyik legnagyobb vesztesége a Bajcsy-Zsilinszky úti vágányok felszedése volt 1980-ban, ezzel ugyanis súlyosan sérült a hálózat átjárhatósága. Ma már tudjuk, hogy a metró mellett szükség van jó felszíni közlekedésre is. Budapest egyik legfontosabb villamostengelyének visszaépítése lehetőséget teremt a mai 14-es és 47-49-es villamosok összefonódására, ami közvetlen kapcsolatot biztosít Dél-Buda és Észak-Pest között.

A fejlesztés számokban

  • 4,66 km

    4,66 km

    új villamosvonal

  • 6

    6

    új megálló

A fejlesztés részletei

A vonal felszámolásakor úgy gondolták, hogy nincsen szükség kötöttpályás közlekedésre a felszínen, az épülő metró ki tudja szolgálni az itteni forgalmat. Ez azonban súlyos tévedés volt, amit ki kell javítani.  

Az átszállások miatt sokaknak nőtt az utazási ideje, a Deák tér, a Nyugati tér is túlterhelt csomópontokká váltak, miközben a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út is „belvárosi autópályává” silányult.  

A Deák Ferenc tér és a Lehel tér közötti szakaszon újjáépülő villamosvonal kettős hasznot hoz. Segíti az érintett szakasz revitalizációját és fontos hálózati kapcsolatot hoz létre észak-déli irányban a pesti villamoshálózatban, miközben csökkenti a csomópontok terheltségét.  

A beruházás nem csak a belvárost érinti – a teljes vonalon megújulnak a megállók és azok környezete is.   

A metróénál sűrűbb megállókiosztás ideális a helyi, belvárosi forgalomhoz, miközben az itt közlekedő villamosok értékes átszállásmentes kapcsolatot jelentenek majd mind észak-pesti, mind dél-budai irányba. A villamostengely járatai mind a négy metróvonalhoz csatlakoznak és elérik az ország legforgalmasabb pályaudvarát, a Nyugatit. A villamosfejlesztés elképzelhetetlen a Nyugati téri felüljáró elbontása nélkül.  

Ezt a kérdést szakmai és politikai konszenzus övezi. A villamosvonal tervét tartalmazza az M3-as metró feletti utak fejlesztéséről szóló Újjáéledő sugárutak 2030 program is. A Nyugati tér teljes körű megújítása és humanizálása fontos városfejlesztési feladat. A ma szinte faltól falig betonozott csomópontot fásított, gyalogosbarát térré alakítjuk, ahol jó találkozni, és a látványt a felüljáró helyett  a Nyugati pályaudvar és a Nagykörút épületei uralják.

Villamosok a Deák Ferenc téren

Új kapcsolatok

A Deák Ferenc teret három villamosvonal éri el: a budafoki Városház térről érkező 47-es, a Savoya parktól érkező 48-as és a Kelenföld vasútállomás felől érkező 49-es. A hiányzó szakasz északi oldalán, a Lehel téren a Káposztásmegyeri lakótelep felől érkező 14-es villamos végállomása található. A létrejövő villamostengely legnagyobb hálózati értékei a teljes belváros átszállásmentes elérése és az új, mindkét irányból átszállásmentesen elérhető kapcsolatok. 

2023.10.03. Légifelvételek Terézvárosról és Erzsébetvárosról.

A belvárosi megállók

Új megállókat hozunk létre (az egymástól nagyobb távolságban lévő) metrómegállók között és értelemszerűen a metrómegállóknál is. A megállóknál új zebrák is létesülnek, amelyek segítik a biztonságos, akadálymentes közlekedést, élénkítik a városi életet. Revitalizációs szempontból a legfontosabb a Váci úton tervezett megálló, ezen az útszakaszon ugyanis alig van felszíni közlekedés. A Nyugati téren két új megálló is létesül a Nagykörút két oldalán, hogy a kiemelkedő nagyságú utasforgalom úticéltól függően el tudjon oszlani és minimalizálhatóak legyenek az átszállási távolságok.

Hogyan fog megvalósulni?

A fejlesztés első lépése a részletes tervezés, a kivitelezési tervek elkészítése. A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programkeretében készülnek el a következő években. A tervezést a Főváros megbízásából a BKK koordinálja, az érintett kerületi önkormányzatokkal együttműködve. A tervezés során a BKK társadalmi egyeztetést indít a fejlesztéssel kapcsolatban. A fejlesztés szintén uniós forrásból valósulhat meg a későbbiekben.

Villamosok

Új villamosok Budapestnek

Az új villamosoknak és az elmúlt években a legfontosabb pontokon történt beavatkozásoknak köszönhetően egyre több vonalon közlekednek korszerű, alacsonypadlós CAF villamosok. Az elmúlt években több fontos fejlesztés is megvalósult Budapesten, amivel kényelmesebb lett a villamosközlekedés. Tudj meg többet az új villamosokról!

Bővebben

Kapcsolódó fejlesztések

Fonódó villamoshálózat 2030

Új villamosok, buszok és trolik

Közlekedésfejlesztés

Utoljára módosítva: 2024. 03. 07.
|
Létrehozás dátuma: 2024. 03. 06.