Folyamatosan érkeznek az új villamosok
Budapest villamosközlekedését a következő évtizedekben a CAF flotta fogja meghatározni, melynek első darabjai 2015 óta szállítják az utasokat Budapesten. A legújabb, 2020-21-ben megérkezett 26 villamoson felül 2026-ig további 51 új villamos érkezik Budapestre. Egyre több vonalon közlekednek korszerű, kényelmes és alacsonypadlós villamosok. Ez a most érkező villamosoknak, az elmúlt években a legfontosabb pontokon történt beavatkozásoknak, valamint az átgondolt forgalomszervezésnek köszönhető.
Az új villamosoknak köszönhetően a jövőben több vonalon nő vagy 100%-ossá válik az alacsonypadlós villamosok aránya. A jelenleg is részben vagy egészben CAF villamosokkal kiszolgált vonalak mellett a 2-es (vagy a 23-as), a 24-es, az 51A, a 62-es és a 62A vonalakon is megjelenhetnek az alacsonypadlós villamosok.
Budapest legmodernebb villamosai
Tíz év alatt összesen 124 új villamos
A spanyol gyártóval 2014-ben kötött szerződés maximum 124 CAF villamos rendelését tette lehetővé. Először 47 darab villamos állt forgalomba, majd 2020-21-ben további 21 rövid és 5 hosszú villamos érkezett.
A nagyon kedvező szerződés lehetővé tette további 51 villamos megvásárlását. Ebből a Főváros 2022-ben megrendelt 20 rövid villamost, majd 2023-ban további 31-et. A CAF flotta így teljessé válik, a szerződésben szereplő maximális számú villamos megérkezik Budapestre. A megrendelést a Fővárosi Önkormányzat Európai Uniós forrásból finanszírozza, a Főváros és a Kormány közötti megállapodásnak köszönhetően. Az új villamosok 2024 és 2026 között fokozatosan állnak majd forgalomba.
Hírek
Kis lépés egy villamosnak, nagy lépés a budapestieknek
Vannak vonalak, ahol a feltételek adottak az új villamosok fogadásához, de a legtöbb esetben műszaki fejlesztésekre is szükség van ehhez. Kisebb léptékű beavatkozásokkal is rengeteget lehet javítani a villamosok közlekedésén. Egy kulcsfontosságú vágánykapcsolat kiépítése, a modern villamosok közlekedését lehetővé tevő fejlesztések, vagy a megállók akadálymentesítése mind jelentős lépéseket jelentenek.
A 2020-21-ben érkezett CAF-oknak köszönhetően három olyan vonalon is átépítési kényszer nélkül, forgalomszervezési fejlesztéssel indultak el az új villamosok, ahol korábban csak magaspadlós járművek jártak. Így már a 14-es, a 42-es és a 69-es villamos vonalán is rendszeresen közlekednek új villamosok. Emellett nőtt az alacsonypadlós szolgáltatás aránya az 1-es villamos vonalán.
Folyamatosan készítjük elő, és évről évre ütemezetten valósítjuk meg a szükséges beavatkozásokat, hogy a következő években érkező CAF villamosok minél több vonalon közlekedhessenek.
Fejlesztések a CAF villamosok közeledéséhez
Megvalósult fejlesztések
Haller-delta
A Pesti fonódó villamoshálózat kulcsfontosságú, elsőként megépített eleme a 2020-ban elkészült új vágánykapcsolat a Haller utca és a Soroksári út között. Ahogy sok más esetben, itt is arra volt szükség, hogy egy korábban létezett, de a villamoshálózatok visszafejlesztése során megszüntetett hálózati kapcsolatot hozzunk létre újra. A Boráros tér irányába kanyarodó vágánynak köszönhetően két új járatot is indíthattunk: a Pesterzsébetet a belvárossal összekötő 2B és a Jászai Mari tér – Keleti pályaudvar között közlekedő 23-as villamost.
56-os villamos
Ahhoz, hogy Hűvösvölgyben, Budafokon és a Krisztina körúton is megjelenhessenek az új villamosok, több fejlesztést hajtottunk végre a vonal déli és északi szakaszán is. Ezeknek köszönhetően 2023 ősze óta az 56-56A villamosok legalább fele minden időszakban alacsonypadlós, a teljes akadálymentesítéshez pedig további munkákat készítünk elő.
50-es villamos
A több nagy méretű lakótelepet is érintő, majd a kertvárosba megérkező 50-es vonalon az elmúlt években több ütemben felújítást végeztünk. Ezeknek köszönhetően, 2022 szeptembere óta a villamosok fele minden időszakban alacsonypadlós.