Átfogó villamosfejlesztés valósulhat meg
A 42-es villamos Budapest legrövidebb, csonka villamosvonala. A 42-es villamos tervezett felújítása és meghosszabbítása a Havanna-lakótelepen, a Szent Lőrinc-lakótelepen és a Gloriett-telepen élő, mintegy 40.000 ember számára teszi gyorsabbá és kényelmesebbé a közlekedést. A villamosvonal felújításával és meghosszabbításával egyidőben a környék is megújulhat, zöldebb és élhetőbb lehet majd a környezet, javulhatnak a szolgáltatások a környéken, kellemesebbek lehetnek az utcák, gyalogos- és kerékpárosbarát fejlesztések is megvalósulhatnak majd.
A fejlesztés céljai
Villamost a lakótelepekre!
Budapest egyik legrövidebb villamosvonala, a 42-es villamos, a kispesti Ady Endre úton ingázik a Határ út és a Tulipán utca között. A Havanna lakótelepet és a Gloriett-telepet magas kihasználtságú autóbuszok szolgálják ki. Ezek a járatok a közúti forgalomban haladnak, mivel az utak többnyire egy sávosak, így buszsáv kialakítására nincs lehetőség. Emiatt a buszok érzékenyek a forgalmi zavarokra is.
A hálózatfejlesztés egyik célja, hogy növeljük az átszállás nélkül megtehető utak számát, élhetőbbé és fenntarthatóbbá tegyük a fő közlekedési csomópontokat, valamint olyan új végállomási térségeket hozzunk létre, amelyek emberi léptékű városi térként is funkcionálnak. A fejlesztés keretében a meglévő szakasz felújítása, akadálymentesítése is megtörténik.
A tervezett hosszabbítás gyakorlatilag megduplázza a vonal hosszát, ami így jelentős terhet vesz le a térség buszközlekedéséről. Csendesebb lehet a környék, és az utcák levegőminősége is javulhat, hiszen a jelenleg közlekedő dízelbuszoknál környezetbarátabb, kényelmes és csendesebb villamosok közlekedhetnek majd a vonalon.
A fejlesztés eredményeként könnyebbé válhat a Kispesti temető és a Bozsik Aréna megközelítése is, a villamosvonal új szakasza ezeket is érinti majd.
Havanna-lakótelep
A Havanna lakótelepen ma körülbelül 17.500 ember él. A közösségi közlekedést ma csak zsúfolt buszjáratok jelentik, a legközelebbi villamosvonal, az 50-es, csak a lakótelep északi végében álló pár háztól van kényelmes gyaloglási távolságon belül.
A villamos a negyed közepén haladó Barta Lajos utcán fog haladni. Ez a lakótelep fő közlekedési tengelye, erről közelíthető meg a közösségi ház, a templom, az oktatási intézmények és a közelmúltban fővárosi támogatással felújított piac is.
Szent Lőrinc-lakótelep
A Havanna lakótelepet a Szent Lőrinc lakótelep követi. Itt a Kinizsi Pál utca alkalmas a villamos továbbvezetésére. A Kele utca után a Margó Tivadar utcán vezetett vonal végül eléri a Gloriett-telepet, ahol a végállomás az erre már korábban kijelölt, szabadon tartott területen.
Gloriett-telep
A végállomás biztosítja a Gloriett-telep melletti üzletek megközelítését és közvetlen kapcsolatot biztosít a telep nyugati oldalán élőknek.
A fejlesztés számokban
Hogyan fog megvalósulni?
A fejlesztés első lépése a részletes tervezés, a kivitelezési tervek elkészítése. A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programkeretében készülnek el a következő években. A tervezést a Főváros megbízásából a BKK koordinálja, az érintett XVII. és XIX. kerületi önkormányzatokkal együttműködve. A tervezés során a BKK egyeztet majd a környéken élőkkel, és társadalmi egyeztetést indít a témával kapcsolatban. A fejlesztés szintén uniós forrásból valósulhat meg a későbbiekben.
Már kész: alacsonypadlós járművek a 42-es villamos vonalán
Kisebb léptékű beavatkozásokkal is rengeteget lehet javítani a villamosok közlekedésén. 2021-ben átépítési kényszer nélkül, forgalomszervezési fejlesztéssel indultak új villamosok több olyan vonalon, ahol korábban csak magaspadlós járművek jártak. Így már a 42-es villamos vonalán is egyre több modern, kényelmes, alacsonypadlós villamos közlekedik. Tudj meg többet az új villamosokról!