Előkészítés alatt

Havanna-Gloriett villamos

A 42-es villamos felújítása és meghosszabbítása

Határ út villamos légifotó

Átfogó villamosfejlesztés valósulhat meg

A 42-es villamos Budapest legrövidebb, csonka villamosvonala. A 42-es villamos tervezett felújítása és meghosszabbítása a Havanna-lakótelepen, a Szent Lőrinc-lakótelepen és a Gloriett-telepen élő, mintegy 40.000 ember számára teszi gyorsabbá és kényelmesebbé a közlekedést. A villamosvonal felújításával és meghosszabbításával egyidőben a környék is megújulhat, zöldebb és élhetőbb lehet majd a környezet, javulhatnak a szolgáltatások a környéken, kellemesebbek lehetnek az utcák, gyalogos- és kerékpárosbarát fejlesztések is megvalósulhatnak majd.

A fejlesztés céljai

  • Villamos meghosszabbítása

    Villamos meghosszabbítása

    A Havanna-, a Szent Lőrinc és a Gloriett-telep kiszolgálása nagykapacitású közlekedési eszközzel.

  • Út- és pályafelújítás

    Út- és pályafelújítás

    Az Ady Endre úton a meglévő villamospálya és a közút felújítása, gyalogos- és kerékpárosbarát fejlesztések.

  • Kellemesebb megállók

    Kellemesebb megállók

    Akadálymentes, szélesebb peronok, utaskényelmi fejlesztések a meglévő szakaszon és a Határ úti végállomáson is.

  • Köztérfejlesztés

    Köztérfejlesztés

    A projektben érintett közterületek minőségi megújítása, új fák és növények ültetése, a villamospálya szakaszos füvesítése.

Villamost a lakótelepekre!

Budapest egyik legrövidebb villamosvonala, a 42-es villamos, a kispesti Ady Endre úton ingázik a Határ út és a Tulipán utca között. A Havanna lakótelepet és a Gloriett-telepet magas kihasználtságú autóbuszok szolgálják ki. Ezek a járatok a közúti forgalomban haladnak, mivel az utak többnyire egy sávosak, így buszsáv kialakítására nincs lehetőség. Emiatt a buszok érzékenyek a forgalmi zavarokra is.  

A hálózatfejlesztés egyik célja, hogy növeljük az átszállás nélkül megtehető utak számát, élhetőbbé és fenntarthatóbbá tegyük a fő közlekedési csomópontokat, valamint olyan új végállomási térségeket hozzunk létre, amelyek emberi léptékű városi térként is funkcionálnak. A fejlesztés keretében a meglévő szakasz felújítása, akadálymentesítése is megtörténik. 

A tervezett hosszabbítás gyakorlatilag megduplázza a vonal hosszát, ami így jelentős terhet vesz le a térség buszközlekedéséről. Csendesebb lehet a környék, és az utcák levegőminősége is javulhat, hiszen a jelenleg közlekedő dízelbuszoknál környezetbarátabb, kényelmes és csendesebb villamosok közlekedhetnek majd a vonalon.  

A fejlesztés eredményeként könnyebbé válhat a Kispesti temető és a Bozsik Aréna megközelítése is, a villamosvonal új szakasza ezeket is érinti majd.

2023.09.15. Villamosvonali fejlesztések fotózása a BKK 3-as és 42-es viszonylatok tervezett hosszabbítása mentén Dél-Pesten.

Havanna-lakótelep

A Havanna lakótelepen ma körülbelül 17.500 ember él. A közösségi közlekedést ma csak zsúfolt buszjáratok jelentik, a legközelebbi villamosvonal, az 50-es, csak a lakótelep északi végében álló pár háztól van kényelmes gyaloglási távolságon belül. 

A villamos a negyed közepén haladó Barta Lajos utcán fog haladni. Ez a lakótelep fő közlekedési tengelye, erről közelíthető meg a közösségi ház, a templom, az oktatási intézmények és a közelmúltban fővárosi támogatással felújított piac is.

2023.09.15. Villamosvonali fejlesztések fotózása a BKK 3-as és 42-es viszonylatok tervezett hosszabbítása mentén Dél-Pesten.

Szent Lőrinc-lakótelep

A Havanna lakótelepet a Szent Lőrinc lakótelep követi. Itt a Kinizsi Pál utca alkalmas a villamos továbbvezetésére. A Kele utca után a Margó Tivadar utcán vezetett vonal végül eléri a Gloriett-telepet, ahol a végállomás az erre már korábban kijelölt, szabadon tartott területen.

2023.09.15. Villamosvonali fejlesztések fotózása a BKK 3-as és 42-es viszonylatok tervezett hosszabbítása mentén Dél-Pesten.

Gloriett-telep

A végállomás biztosítja a Gloriett-telep melletti üzletek megközelítését és közvetlen kapcsolatot biztosít a telep nyugati oldalán élőknek.

A fejlesztés számokban

  • 2,7 km

    2,7 km

    új villamosvonal

  • 40.000

    40.000

    ember kiszolgálása

Hogyan fog megvalósulni?

A fejlesztés első lépése a részletes tervezés, a kivitelezési tervek elkészítése. A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programkeretében készülnek el a következő években. A tervezést a Főváros megbízásából a BKK koordinálja, az érintett XVII. és XIX. kerületi önkormányzatokkal együttműködve. A tervezés során a BKK egyeztet majd a környéken élőkkel, és társadalmi egyeztetést indít a témával kapcsolatban. A fejlesztés szintén uniós forrásból valósulhat meg a későbbiekben. 

-

Már kész: alacsonypadlós járművek a 42-es villamos vonalán

Kisebb léptékű beavatkozásokkal is rengeteget lehet javítani a villamosok közlekedésén. 2021-ben átépítési kényszer nélkül, forgalomszervezési fejlesztéssel indultak új villamosok több olyan vonalon, ahol korábban csak magaspadlós járművek jártak. Így már a 42-es villamos vonalán is egyre több modern, kényelmes, alacsonypadlós villamos közlekedik. Tudj meg többet az új villamosokról!

Bővebben

Kapcsolódó fejlesztések

Fonódó villamoshálózat 2030

Új villamosok, buszok és trolik

M3-as metró felújítás

Utoljára módosítva: 2024. 03. 08.
|
Létrehozás dátuma: 2024. 03. 05.