Fonódó villamosok Észak-Pesten is
Az Angyalföld és Zugló közötti új szakasz létrehozásával a 3-as villamos jobb hálózati kapcsolatokkal rendelkező végállomást kap. Egységesség válik a térség darabolt hálózata, miközben Rákosrendezőnél új tömegközlekedési csomópont jön létre.
A fejlesztés számokban
A fejlesztés részletei
A 3-as villamos Mexikói úti végállomása a mai közlekedési, városfejlesztési igényeket már nem szolgálja ki megfelelően. A mai városhasználat a nagy méretű csomópontok helyett a vonalak összekötését, egymással átfedő járatok kialakítását kívánja.
A Mexikói útnál találkozik az M1-es metró, az 1-es, 3-as és 69-es villamos, a 70-es és a 74-es troli, de a legtöbb megálló között nehézkes az átszállás, nagyok a távolságok. A megoldás részben a végállomás fejlesztése, részben a 3-as villamos hálózati kapcsolatainak fejlesztése. A 3-as villamos továbbvezetése egy Rákosrendező fölötti új felüljárón keresztül képzelhető el, így eléri a 14-es villamos vonalát az angyalföldi Béke térnél. Ezzel új kapcsolat jön létre Zugló és Angyalföld között. Eközben fontos kapcsolatai miatt a Mexikói úti végállomás is megmaradna. A 14-es villamos vágányain keresztül az Újbuda-Újpest villamosvonal és a Róbert Károly körúti 1-es villamos vonala is elérhetővé válik, így egy új fonódó hálózat jön létre Pest északi részén.
Az új felüljáró lehetőséget biztosít Rákosrendezőnél egy intermodális csomópont kiépítésére, ahol a különböző közlekedési formák könnyű átszállást biztosítva találkoznak. A villamos terveit a Budapest Fejlesztési Központ készítette a Főváros közreműködésével. A terv összefügg a Városliget autómentesítésével is. Megújul, élhetőbb és zöldebb lesz a Szegedi út és a Nagy Lajos király útja érintett szakasza.
A villamos fejlesztése a helyi igények miatt is fontos, hiszen az új pálya mentén számos lakóház, fontos egészségügyi, sport és közigazgatási intézmény található. A jelenleg mindkét végén csonka 3-as villamos szerepe a felújítás és meghosszabbítás révén jelentősen megnő a gyűrű irányú közlekedésben. Ezt az új tengelyt a későbbiekben el fogja érni a felújított és meghosszabbított M1-es metró is.
Már kész: alacsonypadlós járművek a 14-es villamos vonalán
Kisebb léptékű beavatkozásokkal is rengeteget lehet javítani a villamosok közlekedésén. 2021-ben átépítési kényszer nélkül, forgalomszervezési fejlesztéssel indultak új villamosok több olyan vonalon, ahol korábban csak magaspadlós járművek jártak. Így már a 14-es villamos vonalán is egyre több modern, kényelmes, alacsonypadlós villamos közlekedik. Tudj meg többet az új villamosokról!