Előkészítés alatt

Észak-pesti fonódó villamos

A 3-as villamos meghosszabbítása és összeköttetése a 14-es villamossal

CAF villamos a 3-as villamos vonalán

Fonódó villamosok Észak-Pesten is

Az Angyalföld és Zugló közötti új szakasz létrehozásával a 3-as villamos jobb hálózati kapcsolatokkal rendelkező végállomást kap, egységesség válik a térség darabolt hálózata, miközben Rákosrendezőnél új tömegközlekedési csomópont jön létre.

A fejlesztés számokban

  • 1,85 km

    1,85 km

    új villamosvonal

  • 3

    3

    új megálló

A fejlesztés részletei

A 3-as villamos Mexikói úti végállomása a mai közlekedési, városfejlesztési igényeket már nem szolgálja ki megfelelően. A mai városhasználat a nagy méretű csomópontok helyett a vonalak összekötését, egymással átfedő járatok kialakítását kívánja.  

A Mexikói útnál találkozik az M1-es metró, az 1-es, 3-as és 69-es villamos, a 70-es és a 74-es troli, de úgy, hogy valójában a legtöbb megálló között nehézkes az átszállás, nagyok a távolságok. A megoldás részben a végállomás fejlesztése, részben a 3-as villamos kiszabadítása a Mexikói úti zsákvágányból úgy, hogy fontos kapcsolatai miatt közben a Mexikói úti végállomás is megmarad. A 3-as villamos továbbvezetése egy Rákosrendező fölötti új felüljárón keresztül képzelhető el, így eléri a 14-es villamos vonalát az angyalföldi Béke térnél. Ezzel új kapcsolat jön létre Zugló és Angyalföld között. A 14-es villamos vágányain keresztül az Újbuda-Újpest villamostengely és a Róbert Károly körúti 1-es villamos vonala is elérhetővé válik, így egy új fonódó hálózat jön létre Pest északi részén. A villamos terveit a Budapest Fejlesztési Központ készítette a Főváros közreműködésével.  

Az új felüljáró lehetőséget biztosít Rákosrendezőnél egy intermodális csomópont kiépítésére. A terv összefügg a Városliget autómentesítésével is. Megújul, élhetőbb és zöldebb lesz a Szegedi út és a Nagy Lajos király útja érintett szakasza.  

A villamos fejlesztése a helyi igények miatt is fontos, hiszen az új pálya mentén jelentős mennyiségű lakóépület, fontos egészségügyi, sport és közigazgatási intézmény található. A hálózati kontextust vizsgálva érdemes kiemelni, hogy a felújított, akadálymentes, de mind a két végén csonka 3-as villamos szerepe a gyűrű irányú közlekedésben jelentősen megnő. Ezt az új tengelyt a későbbiekben el fogja érni a felújított és meghosszabbított M1-es metró is. 

CAF villamos a 14-es villamos vonalán

Már kész: alacsonypadlós járművek a 14-es villamos vonalán

Kisebb léptékű beavatkozásokkal is rengeteget lehet javítani a villamosok közlekedésén. 2021-ben átépítési kényszer nélkül, forgalomszervezési fejlesztéssel indultak új villamosok több olyan vonalon, ahol korábban csak magaspadlós járművek jártak. Így már a 14-es villamos vonalán is egyre több modern, kényelmes, alacsonypadlós villamos közlekedik. Tudj meg többet az új villamosokról!

Bővebben

Kapcsolódó fejlesztések

Fonódó villamoshálózat 2030

Új villamosok, buszok és trolik

Közlekedésfejlesztés

Utoljára módosítva: 2024. 03. 07.
|
Létrehozás dátuma: 2024. 03. 06.