Fejlesztés több ütemben
A fejlesztés célja, hogy a villamos már az első ütemben elérje a pesterzsébeti lakótelepet, Pesterzsébet városközpontját és a H6-os (Ráckevei) HÉV-et, valamint új villamos összeköttetés jöjjön létre a Gubacsi út és a Soroksári út között. Ez előkészíti a Csepelen át Budáig tartó Dél-budapesti villamosgyűrű további ütemeit is.
A fejlesztés számokban
A fejlesztés részletei
Pesterzsébet közösségi közlekedésének egyik legégetőbb problémája, hogy a Topánka utcai lakótelepet elkerülik a kötöttpályás közlekedési vonalak. Abszurd módon éppen az új lakónegyedek építésekor számolták fel részben a pesterzsébeti hálózatot, emiatt a forgalom jelentős részét buszok bonyolítják. Olyan fejlesztésre van szükség, ami egyaránt szolgálja a meglévő és a potenciális utazóközönség igényeit.
Ennek érdekében az első ütemben a Török Flóris utcai pályát kétvágányúvá alakítjuk a Határ út és a Nagysándor József utca között. Kialakítunk egy új vonalat is, ami a Török Flóris utcából leágazva a Topánka utcán át éri el a Helsinki utat. Ezzel Pesterzsébet központja és a Topánka utcai lakótelep közvetlen, átszállásmentes kapcsolatot kap a belvárossal. A projekt keretében faltólt falig megújul és zöldebb lesz a Topánka utca és a Török Flóris utca.
A Török Flóris utcai fejlesztésnek önmagában is jelentős a hálózati szerepe: az itteni vágányt több, külvárosi és belvárosi területek között kapcsolatot biztosító vonal is használja.
A Topánka utca végén új villamosvégállomás létesül, kapcsolódva a H6-os HÉV tervezett pesterzsébeti intermodális csomópontjához. Ezzel nem csak a pesti fonódó villamoshálózat újabb eleme készül el, hanem a leendő Dél-budapesti villamosgyűrű első üteme is.
A villamosgyűrű a későbbiekben új kötöttpályás kapcsolatot biztosít majd Csepel számára, és hosszabb távon, egy új hídon keresztül, átér Budára is.
Belváros – Dél-Pesti bekötés
A térséghez kapcsolódó fejlesztés a 2-es és 51-es villamosok összekötése a Közvágóhídnál. Ez növeli a hálózat rugalmasságát, gyorsabbá teszi a Pesterzsébet és a belváros közötti közlekedést.
Topánka utcai lakótelep
A Topánka utcai vágány Pesterzsébet legforgalmasabb, legtöbb járat által érintett területéhez biztosít megbízható, nagy kapacitású, gyors kapcsolatot. Az első ütem megvalósítása tehát önmagában is szükséges beruházás. Az átépítés során barátságosabbá tesszük a csomópontot, elősegítve, hogy ne csak átszállási pontként, hanem valódi köztérként működjön.
A Dél-Budapesti villamosgyűrű folytatása
A Csepel kapujáig meghosszabbított villamosvonal a későbbi fejlesztési ütemekben a Gubacsi hídon át Csepelre, majd onnan egy új hídon át Budára is meghosszabbítható, ahol becsatlakozik az ottani villamoshálózatba. Ezzel egy új, jó hálózati kapcsolatokkal rendelkező külvárosi villamosgyűrű jön létre.
Hogyan fog megvalósulni?
A fejlesztés első lépése a részletes tervezés, a kivitelezési tervek elkészítése. A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) program keretében készül el a következő években. A tervezést a Főváros megbízásából a BKK koordinálja, az érintett kerületi önkormányzatokkal együttműködve. A tervezés során a BKK egyeztet majd a környéken élőkkel, és társadalmi egyeztetést indít a témával kapcsolatban. A fejlesztés szintén uniós forrásból valósulhat meg a későbbiekben.
Új villamosok és új kapcsolatok Dél-Pesten
Az új villamosoknak és az elmúlt években a legfontosabb pontokon történt beavatkozásoknak köszönhetően egyre több vonalon közlekednek korszerű, alacsonypadlós CAF villamosok. Az elmúlt években több fontos fejlesztés is megvalósult Dél-Pesten, amivel kényelmesebb lett a villamosközlekedés a térségben. Tudj meg többet az új villamosokról!