A gyermekek biztonsága közös felelősségünk – tájékoztató kampányt indít a Főváros a gyermekbántalmazás ellen


Budapest mindenkinek biztonságos otthona kell legyen, amihez szükség van arra is, hogy állampolgárként ne maradjunk közömbösek, ha erőszakot látunk a környezetükben. A Fővárosi Önkormányzat a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány szakmai támogatásával június 24-én tájékoztató kampányt indított, amelynek célja a leggyakoribb tévhitek eloszlatása és a széles körű tájékoztatás, felvilágosítás arról, hogy állampolgárként mit tehetünk egy bántalmazott gyermekért.

A Fővárosi Közgyűlés 2024. február 28-án elfogadta a „Fővárosi stratégia a családon belüli erőszak megelőzéséről és az áldozatok védelméről” című szakpolitikai dokumentumot. A stratégia szerint a megelőzés területén a legfőbb problémák között szerepel az áldozathibáztatás, az erőszak hátteréről szóló tudás hiánya, és az érintettek hiányos ismeretei jogaikról és arról, hogy hová fordulhatnak segítségért. A stratégia ezért egyértelmű szerepet jelölt ki a Fővárosi Önkormányzat számára a lakosság tájékoztatásában, érzékenyítésében és konkrét feladatként írja elő, hogy „indítson a lakosság családon belüli erőszak és gyermekbántalmazás témájával kapcsolatos edukációját, szemléletformálását célzó kommunikációs kampányokat.

Az odafigyelés életet menthet

A 2024 június közepén induló tájékoztató kampány a gyermekbántalmazásra fókuszál, fő üzenete, hogy a gyermekek biztonsága mindannyiunk közös felelőssége, ezért fontos, hogy állampolgárként ne nézzünk félre, ha gyermekbántalmazást látunk vagy annak gyanúja merül fel bennünk. A kampány során az önkormányzat rendelkezésére álló hirdetőfelületeken, a villamos- és autóbuszmegállókban kihelyezett posztereken kívül a járművek belső tereiben is találkozhatnak a kampány fő üzeneteit tartalmazó figyelemfelhívó plakátokkal. Az ezeken szereplő állítások egyike a “Nincs megérdemelt pofon” például annak a káros tévhitnek az eloszlatására törekszik – amit annak ellenére, hogy Magyarországon 2005 óta zéró tolerancia van érvényben a testi fenyítéssel szemben, mégis gyakran hallunk –, hogy “egy pofonból megtanulja a gyerek a helyes viselkedést”. A kampány készítői felhívják a figyelmet arra is, hogy egy felnőtt-gyermek kapcsolatban mindig a felnőtté a felelősség, így az ő felelőssége az is, hogy milyen eszköze van egy helyzet kezelésére.

További hasonló tévhitek cáfolatát tartalmazzák azok a plakátok is, amelyeket 2024. június 24-től egy hónapon át a Városháza Parkban tudnak megtekinteni az érdeklődők.  A plakátokon található üzeneteket a Városháza a közösségi média felületein is közzé teszi a nyár folyamán. A kampány alatt szakértőkkel beszélgetések és interjúk is készülnek. Reményiné Csekeő Borbálával, a Kék Vonal szakmai vezetőjével készült Budapest Te meg Én podcastot itt lehet megallgatni, illetve az intejúk olvashatóak lesznek az ÉnBudapestem.hu oldalon.

A tévhitek eloszlatásán túl a kampány célja az is, hogy minél több érintett gyermekhez eljusson a Kék Vonal Alapítvány éjjel-nappal elérhető, ingyenes és anonim telefonszolgálatának elérhetősége is. Ennek érdekében a plakátok mindegyikén szerepel a 116 111 telefonszám, ezen a szervezet képzett önkéntesei várják a gyerekek és fiatal felnőttek megkeresését, ha beszélgetnének valamiről, megosztanának egy nehéz történetet, vagy úgy érzik, segítségre van szükségük.

A 116 000 telefonszámon pedig azon felnőtteknek a hívásait fogadja az Alapítvány, akik aggódnak egy gyermek biztonsága miatt és tanácstalanok, hogy kihez fordulhatnának segítségért.