A Határ úti aluljáró felújítása és átadása után is megmarad az a felszíni gyalogos-átkelőhely, amit eredetileg csak a munkálatok alatti ideiglenes megoldásnak szántak. A régi-új zebra megtartása illeszkedik a Fővárosnak a gyalogosbarát fejlesztéseket támogató programjába, aminek köszönhetően egyre több csomóponton lehet akadálymentesen és gyorsabban átkelni.
Budapest az utóbbi években nagyott lépett előre a gyalogosbarát fejlesztéseket tekintve. Fontos új zebrák épültek az M3-as metró felújításához kapcsolódva a Nyugati téren, a Blaha Lujza téren és a Boráros téren, az Orczy úton. A közösségi költségvetés ötletei nyomán hiánypótló beruházás volt a Rákóczi úton kialakított gyalogos-átkelőhely, amelyik a Szentkirályi utcát és a Kazinczy utcát kapcsolja össze, valamint a Múzeum körút és a Károly körút járdáit összekötő zebra az Astoriánál. Az Örs vezér terénél pedig jelenleg zajlik a munka, ahol új gyalogátkelő épül a XIV. és a X. kerületet elválasztó Kerepesi úton a Sugárnál lévő HÉV-állomás, valamint az Árkád bevásárlóközpont között.
A régi-új Határ úti zebra az eredeti tervek szerint ideiglenesnek szánt, de kihasználtsága miatt véglegessé váló átkelőként segíti az 50-es villamos felől a buszvégállomás, valamint a 42-es és az 52-es villamos végállomásának megközelítését.
A szakemberek úgy ütemezték a június 24-én, hétfőn kezdődő, és várhatóan július 28-ig tartó – a zebra véglegesítéséhez kapcsolódó – szegélyépítési, közműfejlesztési és útburkolat-javítási munkákat, hogy azok minél kisebb mértékben akadályozzák a közúti forgalmat. Ezek nagyrészt csúcsidőszakon kívül, valamint éjszakánként ideiglenes forgalmi változással járnak, ezért a BKK kéri az arra közlekedőket, hogy fokozottan figyeljenek – írják közleményükben. Az építkezés környezetében ilyenkor szükségszerűen sávlezárásra és 30 kilométer per órás sebességkorlátozásra kell számítani.
A kivitelezés idejére a gyalogátkelőt nem használhatják az arra járók, a végállomások között az aluljárón keresztül, az új lifteknek köszönhetően akadálymentesen közlekedhetnek.
A külsőbb kerületekben lévő jelzőlámpás csomópontoknak jelentős szerepük van a belsőbb városrészek gépjárműforgalmának szabályozásában, ezért a Határ úti csomópont és vele együtt a gyalogos-átkelőhely lámpás szabályozása nem kizárólag a csomópont szempontjából kulcsfontosságú.
(Kiemelt kép: BKK/Nyirő Simon)