A Nagykörút Program elindítása szerteágazó, hatalmas feladat, ezért erős partnerséget igényel a Főváros és cégei, az érintett kerületek és a civil szereplők között. A Rakpart tervezéséhez hasonló módon ennek platformja a Zöld munkacsoport égisze alatt, de önállóan működő témacsoport lett, ami összefogja azt a több tucat civil és szakmai érintettet, akiknek így lehetősége van nyomon követni és alakítani a folyamatokat.
A május 30-án megtartott első témacsoport ülést Kerpel-Fronius Gábor főpolgármester-helyettes nyitotta meg, aki annak a reményének adott hangot, hogy azt itteni közös munkának olyan eredménye lesz, amire hosszútávon még sokáig büszkék leszünk.
A mostani munka alapját az a 2020-ra elkészített részletes tanulmányterv adja, amely a BFVT – Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft. munkája. Már ennek összeállítása során zajlott kérdőívezés, közvéleménykutatás és ötletpályázat is volt, aminek tanulságait a készítők beépítették a tanulmánytervbe.
Ennek főbb pontjait Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke ismertette, hogy a jelenlévők egy közös információs bázis alapján kezdhessék meg az együttgondolkodást. A témacsoport fő célja a Nagykörúton egy közterület-megújító program összeállítása és a megvalósítás végigkísérése az érintett szereplők minél szélesebb körű bevonásával.
A tanulmány foglalkozik a Nagykörút történelmi múltjával, bemutatja jelenlegi állapotát és részletesen tárgyalja a jövőre vonatkozó víziókat és konkrét elképzeléseket, elvárásokat is. Az ülésen bemutatott prezentációból a résztvevők a tanulmánynak ezt az utolsó szegmensét ismerhették meg alaposabban.
A Nagykörút fejlesztése komplex programot igényel, amelynek a projektesítés a célja. Programként hivatkozunk a Nagykörút teljes, nagy felújítására, ami minden aspektusát érinti ennek a feladatnak, a projektek pedig kisebb szintű, jóval konkretizálhatóbb, lehatárolhatóbb feladatok, amikhez felelősségi körök, valamint források rendelhetők hozzá – mondta el Balogh Samu.
A tanulmány négy fő projektcsoportot vázol fel, ezek a Zöld Nagykörút, Pezsgő utcai élet, Fenntartható közlekedés és a Nagyvárosi presztízs. A Nagykörút Program közlekedési hálózati és finanszírozási szempontból is több különböző, világosan elhatárolható szakaszra osztható. A belső szakasz a Váci út és az Üllői út közötti rész, míg a hálózati szempontból jelentősebb Szent István körutat és a Ferenc körutat a Nagykörút külső szakaszának tekintjük. Mivel a villamospálya és a megállók nemrég teljesen megújultak, a mostani közterület-megújítási projekt a villamospálya gömbsüvegsorától az épületek homlokzatáig tart a Nyugati tér és a Mester utca között. A külső nagykörúti szakaszok (különösen a Boráros tér környezete) más projektek, meglévő engedélyes tervek miatt egyelőre csak távlatban részei a projektnek.
Finanszírozás tekintetében a közterület-megújítási projekt hátterét részben az Európai Unió által biztosított források (biztonságos kerékpározás feltételeinek megteremtése és ehhez kapcsolódóan kisebb zöldfelület-fejlesztési beavatkozások), valamint a Fővárosi Önkormányzati saját forrásai (pl. az útfelület megújítása) és kerületi források (járdák megújítása) adják. A közterület-megújítási projekt mellett szükséges számos más, akár szoft fejlesztési elem és program (homlokzati felújítások, Portál program újraélesztése) kialakítása is, mert ezek is elengedhetetlenek a Nagykörút teljeskörű megújításához. Az is a jövő feladata lesz, hogy az ehhez szükséges az alapelveket megfogalmazza és a megfelelő tudást bevonja a munkába a Főváros.
A következő fél év fő feladata elsődlegesen az lesz, hogy ki kell alakítani a közterület-megújítási projekt műszaki tartalmi vázát.