Ezeknek a villamos- és metrófejlesztéseknek az előkészítése indulhat meg az uniós forrásokból


Elsősorban a külvárosi kerületek és a belváros közötti közlekedési kapcsolatok javítását célozza a kisföldalatti meghosszabbításának, az Újbuda és Újpest közötti villamosvonalak összekötésének, a dél-pesti villamosgyűrű bővítésének és a 42-es villamos fejlesztésének az előkészítése.

A 2021–2027 közötti EU-s költségvetési ciklus keretében február elején a BKK benyújtotta jövőbeni fejlesztéseire az első, 10 milliárd forint összegű támogatási kérelmét. Ezek már részben abból a 300 milliárd forintos európai uniós forrásból valósulnának meg, amelynek megszerzését Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere jelentette be január közepén.

Ezekkel a fejlesztésekkel elsősorban olyan területek között jöhetnek létre átszállásmentes és kényelmes összeköttetések, ahol azok jelenleg még hiányoznak, illetve fejlesztik a zéróemissziós, a fenntarthatóságot és a környezetvédelmet előtérbe helyező közlekedési módokat is. A támogatási keret hivatalos neve az IKOP Plusz (azaz Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz) és ez biztosít lehetőséget olyan fejlesztések előkészítésére, amelyeknek köszönhetően jelentősen javulhatnak a közlekedési kapcsolatok Budapesten.

A BKK a főváros közlekedésszervezőjeként a következő, a Budapesti Mobilitási Tervben (BMT) szereplő projektek tervezésére nyújtott be támogatási kérelmet 10 milliárd forint összegben:

- a kisföldalatti meghosszabbításának és a meglévő vonal felújításának előkészítése;

- az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötésének előkészítése és megtervezése a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út rehabilitációjával és a Nyugati tér megújításával (Újbuda–Újpest-villamostengely);

- a dél-budapesti villamosgyűrű első ütemének előkészítése: a 3-as villamos pesterzsébeti - meghosszabbításának előkészítése;

- a 42-es villamos meghosszabbítására vonatkozó tervek elkészítése.

A most bejelentett fejlesztési csomag csak az első lépés. A BKK hamarosan további fejlesztésekre nyújt be támogatási kérelmet; mindegyikük hozzájárul a Budapesti Mobilitási Tervben is meghatározott közlekedés- és városfejlesztési célok eléréséhez.A megvalósítás és tervezés ütemezéséről, a társadalmasítási folyamatokról és a projektek tervezett műszaki tartalmáról a BKK az elkövetkező időszakban részletesen is beszámol majd.