21 ország 64 városát megelőzve nyerte meg Budapest a 2023-as Európai Mobilitási Hét programjaiért és fejlesztéseiért évente odaítélt díjat. A tavaly szeptemberi események a korábbiaknál több embert szólítottak meg, a kampány ideje alatt átadott fejlesztések pedig elsősorban külvárosi családok biztonságos gyalogos- és kerékpáros közlekedését szolgálták. Az Európai Bizottság díját Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes és Ámon Ada a Városháza mobilitási heti programokért felelős Klíma- és Környezetügyi Főosztályának vezetője vette át csütörtök este Brüsszelben.
Az Európai Bizottság által minden évben meghirdetett Mobilitási Hét célja a fenntartható közlekedés népszerűsítése és elérhetőbbé tétele, és ebben Budapest kifejezetten jól teljesített tavaly szeptember 16 és 22 között. Ennek része volt a BKK közreműködésével megszervezett mintegy tízezres látogatószámú Autómentes Hétvége, és hogy – az évtizedes szünet után újra hétköznap megtartott Európai Autómentes Napon – mutatta be a főpolgármester a pesti alsó rakpart emberbarát és zöld megújításának terveit. A Bizottság részéről méltatták a Bécs városával közösen szervezett, gyalogos- és kerékpárosbarát fejlesztések jó gyakorlatait bemutató nyilvános és szakmai közönségnek szóló események hasznosságát.
A 2023-ban a közlekedési szektor energiamegtakarítási lehetőségeinek témája köré szervezett kampány részeként a Budapest Közút kivitelezésében 9 kilométeren táblázott ki a főváros forgalomcsillapított kerékpárosbarát útvonalakat az Örs vezér tere, Csömör, Sashalom és a Szilaspatak, valamint Rákosmente irányába. 800 méter hosszan tették biztonságosabbá a Római partra vezető Gázgyár utcát a hétköznap munkába kerékpározáshoz és a hétvégén kirándulni vágyóknak, valamint új gyalogátkelőt építettek a Zugligeti és Zalai út kereszteződésében, ahol egy bölcsőde, két óvoda és egy általános iskola is található.
A Mobilitási Hét alatt kiállítást is szerveztek a Városháza parkban, ami Budapest köztereinek átalakulását mutatta be eredeti gyalogosbarát arcukkal, autócentrikus átépítéseik eredményeivel és újrahumanizált formájukkal. Az átalakulást az ÉnBudapestem oldalán is bemutattuk.
A csütörtök este Brüsszelben tartott ünnepségen Herald Ruijters, az Európai Bizottság Mobilitáspolitikai és Közlekedési főigazgató-helyettese Budapestet méltató szavaiban kiemelte az orosz agresszió okozta egyik legfőbb kihívás, az energiatakarékosság terén elért eredményeket és a magyar főváros közterületeinek gyalogos- és kerékpárosbarát átalakításáért tett ambiciózus lépéseket.
Tüttő Kata, Budapest városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettese a díjátadón hangsúlyozta, hogy az energiaválság kihívásai ellenére Budapest kitartott a közösségi közlekedés magas színvonalának megtartása mellett, az energiahatékonyságra, a közszolgáltatások ellátásának biztonságára koncentrált. A megnyíló uniós források legnagyobb részét új villamosvonalakra és járművekre fordítja Budapest, mondta.
A Főpolgármesteri Hivatal részéről az Európai Mobilitási Hetet szervező Klíma- és Környezetügyi Főosztályt vezető Ámon Ada szerint a díj azt bizonyítja, hogy Budapest a nehéz pénzügyi helyzetben is európai elismeréseket tud szerezni a fenntartható közlekedés terén.
A díjért hatvan európai város volt versenyben, döntőbe Budapest mellett az ausztriai Innsburck és a portugál Amadora került.
A díjátadón egy Budapest közlekedési és közterületi fejlesztéseit bemutató videót is levetítettek: