Gyalogos korzó a Budai Vár és a Bazilika között
2023-ban a budapestiek az első Lakógyűlésen döntöttek a Lánchíd forgalmi rendjéről, amivel egy sokkal kellemesebb és csillapított autós forgalmú belvárosi környék született meg. Ez a lehetőséget teremtett arra is, hogy megújuljanak a hídhoz kapcsolódó közterek – a Széchenyi tér és a Clark Ádám tér, valamint a József Attila utca – és így létrejöjjön Budapest egyik legszebb történelmi sétánya. Több fa, szélesebb járdák, könnyen megközelíthető zöldfelületek és gyalogos korzó a Bazilika és a Budai Vár között – ez a folytatása a Lánchíd felújításának.
A fejlesztés várható eredményei
Clark Ádám tér
Kisebb körforgalom, több zöldfelület, szélesebb járdák
Gyalogosan könnyebben körüljárhatóvá válik a Clark Ádám tér, mivel a mostani, kisebb autós forgalmat egy kisebb körforgalom is ki tud szolgálni – így rövidülnek a gyalogosan megtett távolságok. A Lánchíd torkolatánál hiányzó zebra kialakításával önmagában is sokkal inkább gyalogosbarát lenne a tér. A kellemes időtöltést új zöldfelületek, több pad és köztéri bútor, valamint szélesebb járdák biztosítják majd. A felújított tér a Budai Vár igazi kapuja lehet a Pestről érkező turisták számára.
Széchenyi tér
Egyedülálló panoráma, sok zöldfelület, új gyalogos tengely
Megszűnik a tér jelentős részét elfoglaló körforgalom, és a hídról érkező forgalom közvetlenül az Eötvös téren fordulhat a József Attila utca vagy a pesti alsó rakpart felé. A Széchenyi téren jelenleg autóforgalomra használt felület 70%-kal csökken, miközben 7 ezer négyzetméterrel nő a gyalogosok által használható terület.
A téren közvetlen gyalogos kapcsolatot jön létre a Lánchíd és a Bazilika felé vezető, már évek óta sétálóutcaként működő Zrínyi utca között. Minden irányból közvetlenül elérhetővé válik a tér közepén található zöldfelület. Ez a hatalmas, fákkal árnyékolt térrész összekapcsolódik az Akadémia előtti területtel, ahol szintén egy, a jelenleginél zöldebb tér alakul ki.
A József Attila utcát az Akadémia utcával összekötő út helyén csillapított forgalmú utca lesz, amin keresztül továbbra is megközelíthető marad autóval a tér összes épülete.
A Széchenyi tér átalakítása szorosan kapcsolódik a Duna-part megújítását célzó projektcsomaghoz.
József Attila utca
Széles járdák, biztonságos kerékpársávok, új fasor
Az elmúlt években megújult belvárosi utcákhoz hasonlóan, teljesen átalakul a József Attila utca: a jelenleg kopár, a gyalogosok és kerékpárosok számára barátságtalanul szűk utcában mind a két oldalon széles járdák, biztonságos kerékpársávok és egy teljesen új fasor kapnak helyet. A forgalom csillapításával és a közterületi megújítással a belváros egyik legélhetetlenebb utcája újra méltó lenne az impozáns környékhez. A kellemesebb környezet a földszinti üzletek és vendéglátóhelyek megélénkülését is magával hozza.
Mindezek eredményeként a megújuló József Attila utca kitüntetett szerepbe kerül: az Andrássy úthoz kapcsolódva egy új sétány jöhet létre a Budai Vár és a Városliget között.