Folyamatban

Új CAF villamosok Budapestnek

Folyamatosan érkeznek az új villamosok

Budapest villamosközlekedését a következő évtizedekben a CAF flotta fogja meghatározni, melynek első darabjai 2015 óta szállítják az utasokat Budapesten. A legújabb, 2020-21-ben megérkezett 26 villamoson felül 2026-ig további 51 új villamos érkezik Budapestre. Egyre több vonalon közlekednek korszerű, kényelmes és alacsonypadlós villamosok. Ez a most érkező villamosoknak, az elmúlt években a legfontosabb pontokon történt beavatkozásoknak, valamint az átgondolt forgalomszervezésnek köszönhető. 

Az új villamosoknak köszönhetően a jövőben több vonalon nő vagy 100%-ossá válik az alacsonypadlós villamosok aránya. A jelenleg is részben vagy egészben CAF villamosokkal kiszolgált vonalak mellett a 2-es (vagy a 23-as), a 24-es, az 51A, a 62-es és a 62A vonalakon is megjelenhetnek az alacsonypadlós villamosok.

Budapest legmodernebb villamosai

  • Akadálymentes

    Akadálymentes

    Az új villamosok a kerekesszékesek mellett a babakocsival közlekedők és az idősek számára is kényelmes közlekedést biztosítanak.

  • Légkondicionált

    Légkondicionált

    Nyáron klíma és ablakok, télen korszerű fűtés biztosítja az utasok kényelmét.

  • Nagy kapacitású

    Nagy kapacitású

    A hosszabb, 55.9 méteres változat a világ leghosszabb villamosa, 345 férőhellyel, ebből 81 ülőhellyel rendelkezik.

  • Korszerű tecnológia

    Korszerű tecnológia

    A villamosok fékezéskor a mozgási energiát árammá tudják alakítani, és vissza tudják táplálni a hálózatba.

Tíz év alatt összesen 124 új villamos

A spanyol gyártóval 2014-ben kötött szerződés maximum 124 CAF villamos rendelését tette lehetővé. Először 47 darab villamos állt forgalomba, majd 2020-21-ben további 21 rövid és 5 hosszú villamos érkezett.

A nagyon kedvező szerződés lehetővé tette további 51 villamos megvásárlását. Ebből a Főváros 2022-ben megrendelt 20 rövid villamost, majd 2023-ban további 31-et. A CAF flotta így teljessé válik, a szerződésben szereplő maximális számú villamos megérkezik Budapestre. A megrendelést a Fővárosi Önkormányzat Európai Uniós forrásból finanszírozza, a Főváros és a Kormány közötti megállapodásnak köszönhetően. Az új villamosok 2024 és 2026 között fokozatosan állnak majd forgalomba. 

 
CAF

 

Kis lépés egy villamosnak, nagy lépés a budapestieknek

Vannak vonalak, ahol a feltételek adottak az új villamosok fogadásához, de a legtöbb esetben műszaki fejlesztésekre is szükség van ehhez. Kisebb léptékű beavatkozásokkal is rengeteget lehet javítani a villamosok közlekedésén. Egy kulcsfontosságú vágánykapcsolat kiépítése, a modern villamosok közlekedését lehetővé tevő fejlesztések, vagy a megállók akadálymentesítése mind jelentős lépéseket jelentenek. 

A 2020-21-ben érkezett CAF-oknak köszönhetően három olyan vonalon is átépítési kényszer nélkül, forgalomszervezési fejlesztéssel indultak el az új villamosok, ahol korábban csak magaspadlós járművek jártak. Így már a 14-es, a 42-es és a 69-es villamos vonalán is rendszeresen közlekednek új villamosok. Emellett nőtt az alacsonypadlós szolgáltatás aránya az 1-es villamos vonalán. 

Folyamatosan készítjük elő, és évről évre ütemezetten valósítjuk meg a szükséges beavatkozásokat, hogy a következő években érkező CAF villamosok minél több vonalon közlekedhessenek.

Fejlesztések a CAF villamosok közeledéséhez

  • Akadálymentes peronok

    Akadálymentes peronok

    Az alacsonypadlós villamosokról egyszerűbb a le- és felszállás, de a teljes akadálymentességhez a szükséges a peronok átépítése is.

  • Vágányfelújítás

    Vágányfelújítás

    A legtöbb villamosvonalon további műszaki beavatkozás szükséges ahhoz, hogy rendszeresen CAF villamosok közlekedjenek rajta.

  • Áramellátás felújítása

    Áramellátás felújítása

    A CAF villamosok a korábbi járművekhez képest magasabb áramfelvételt igényelnek, ezért az áramellátás fejlesztésre van szükség.

Megvalósult fejlesztések

Haller-delta

A Pesti fonódó villamoshálózat kulcsfontosságú, elsőként megépített eleme a 2020-ban elkészült új vágánykapcsolat a Haller utca és a Soroksári út között. Ahogy sok más esetben, itt is arra volt szükség, hogy egy korábban létezett, de a villamoshálózatok visszafejlesztése során megszüntetett hálózati kapcsolatot hozzunk létre újra. A Boráros tér irányába kanyarodó vágánynak köszönhetően két új járatot is indíthattunk: a Pesterzsébetet a belvárossal összekötő 2B és a Jászai Mari tér – Keleti pályaudvar között közlekedő 23-as villamost.

56-os villamos

Ahhoz, hogy Hűvösvölgyben, Budafokon és a Krisztina körúton is megjelenhessenek az új villamosok, több fejlesztést hajtottunk végre a vonal déli és északi szakaszán is. Ezeknek köszönhetően 2023 ősze óta az 56-56A villamosok legalább fele minden időszakban alacsonypadlós, a teljes akadálymentesítéshez pedig további munkákat készítünk elő.

50-es villamos

A több nagy méretű lakótelepet is érintő, majd a kertvárosba megérkező 50-es vonalon az elmúlt években több ütemben felújítást végeztünk. Ezeknek köszönhetően, 2022 szeptembere óta a villamosok fele minden időszakban alacsonypadlós.

Ez is érdekelhet

Közlekedésfejlesztés

Fonódó villamoshálózat 2030

Új villamosok, buszok és trolik

Utoljára módosítva: 2024. 06. 25.
|
Létrehozás dátuma: 2024. 06. 25.