A Fővárosi Lakhatási Iroda 2025-ben kezdte meg működését azzal a céllal, hogy komplex támogatást nyújtson a lakhatási válságban érintett budapestieknek és megelőzze a lakhatásvesztést. Az első évben elindult a Korai Jelzőrendszer kialakítása, több innovatív lakhatási pilot is elstartolt az AHA Budapest projekt keretében, miközben az iroda szociális munkával, mediációval és energiahatékonysági tanácsadással segítette az ügyfeleket.
A Fővárosi Lakhatási Iroda 2025 februárjában alakult meg az AHA Budapest – Megfizethető lakhatás mindenkinek program részeként, a Fővárosi Önkormányzat vezetésével, az European Urban Initiative társfinanszírozásában és több szakmai partner – köztük a BURST, a Magyar Energiahatékonysági Intézet, a Kortárs Építészeti Központ, a Városkutatás Kft., a Nart Architects, a Popcode Kft. és az Utcáról Lakásba Egyesület – együttműködésével. Az irodában hat szociális munkás dolgozik, létrehozásának célja, hogy komplex segítséget nyújtson a lakhatási válságban érintett budapestieknek, valamint csökkentse a lakhatási bizonytalanságot, próbálja megelőzni a lakásvesztést.
Az első évben az iroda több kulcsfontosságú feladatot teljesített: Előkészítette a Korai Jelzőrendszer módszertanát, amely a díjhátralék okozta problémák megelőzését szolgálja úgy, hogy beavatkozási pontokat állapít meg, mielőtt az érintett lakhatása veszélybe kerülne.
Az Iroda megkezdte az innovatív, rugalmas lakhatási formák kipróbálását, hogy bővítse a szociálisan rászorulók számára elérhető lehetőségeket, emellett energiahatékonysági tanácsadó segítségével az érdeklődőknek javaslatot tesz az energiaszegénység csökkentésére.
Emellett megkezdődött az új típusú bérlakásmodellek kidolgozása, amelyek a megfizethető bérlakásszektor bővítését célozzák európai jó gyakorlatok alapján. A program keretében a Demo Hub névre hallgató iskolaépület-átépítés keretén belül 26 új szociális bérlakás kialakítása van folyamatban, melyek átadása 2027-re várható.
A Fővárosi Lakhatási Iroda szolgáltatásai az első évben széles körűek voltak és jelentős eredményt hoztak: mediációt biztosított bérlők és tulajdonosok között, egyeztetett közműszolgáltatókkal, hitelezőkkel és végrehajtókkal, energiahatékonysági tanácsadást nyújtott, valamint segített a kerületi önkormányzati és egyéb fenntartású szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférésben. Az iroda rugalmas lakhatási pilotokat indított, mint a biztonságos szobabérlet és a lakáskeresési támogatás. Az év során közel 1200 alkalommal nyújtott szolgáltatást az Iroda, ennek harmada lakhatási bizonytalanság megelőzésével kapcsolatos, kisebb részben közvetlenül lakáshoz jutásban történő segítségnyújtás volt.
Az ügyfelek leggyakoribb problémái között szerepelt a kilakoltatási veszély, a bizonytalan lakhatás, a túlzsúfoltság és a megfizethetetlenség. Az iroda ügyfélköre vegyes: magánbérlők, szívességi lakáshasználók, intézményi lakók, tulajdonosok és önkormányzati bérlakásban élők egyaránt igénybe vették a szolgáltatásokat.
Az iroda az első évben nemcsak kríziskezelést végzett, hanem megalapozta a hosszú távú megoldásokat is, amelyek célja a lakhatási biztonság növelése és a megfizethető lakhatási lehetőségek bővítése Budapesten.
2026 első felében a szakmai tevékenység bővítését tervezik: jogi segítségnyújtást biztosítanak, valamint krízishelyzetben lévő ügyfelek számára költöztetési, lomtalanítási, takarítási és rovarirtási szolgáltatások megszervezését vállalják.
