Egy év mérlege – a Lakhatási Iroda több száz ügyfélnek nyújtott segítséget és előkészítette a megfizethető lakhatás új modelljeit


A Fővárosi Lakhatási Iroda 2025-ben kezdte meg működését azzal a céllal, hogy komplex támogatást nyújtson a lakhatási válságban érintett budapestieknek és megelőzze a lakhatásvesztést. Az első évben elindult a Korai Jelzőrendszer kialakítása, több innovatív lakhatási pilot is elstartolt az AHA Budapest projekt keretében, miközben az iroda szociális munkával, mediációval és energiahatékonysági tanácsadással segítette az ügyfeleket.

A Fővárosi Lakhatási Iroda 2025 februárjában alakult meg az AHA Budapest – Megfizethető lakhatás mindenkinek program részeként, a Fővárosi Önkormányzat vezetésével, az European Urban Initiative társfinanszírozásában és több szakmai partner – köztük a BURST, a Magyar Energiahatékonysági Intézet, a Kortárs Építészeti Központ, a Városkutatás Kft., a Nart Architects, a Popcode Kft. és az Utcáról Lakásba Egyesület – együttműködésével. Az irodában hat szociális munkás dolgozik, létrehozásának célja, hogy komplex segítséget nyújtson a lakhatási válságban érintett budapestieknek, valamint csökkentse a lakhatási bizonytalanságot, próbálja megelőzni a lakásvesztést

Az első évben az iroda több kulcsfontosságú feladatot teljesített: Előkészítette a Korai Jelzőrendszer módszertanát, amely a díjhátralék okozta problémák megelőzését szolgálja úgy, hogy beavatkozási pontokat állapít meg, mielőtt az érintett lakhatása veszélybe kerülne. 

Lakhatási
Kép: Gallov Adrienne/budapest.hu

Az Iroda megkezdte az innovatív, rugalmas lakhatási formák kipróbálását, hogy bővítse a szociálisan rászorulók számára elérhető lehetőségeket, emellett energiahatékonysági tanácsadó segítségével az érdeklődőknek javaslatot tesz az energiaszegénység csökkentésére.

Emellett megkezdődött az új típusú bérlakásmodellek kidolgozása, amelyek a megfizethető bérlakásszektor bővítését célozzák európai jó gyakorlatok alapján. A program keretében a Demo Hub névre hallgató iskolaépület-átépítés keretén belül 26 új szociális bérlakás kialakítása van folyamatban, melyek átadása 2027-re várható. 

A Fővárosi Lakhatási Iroda szolgáltatásai az első évben széles körűek voltak és jelentős eredményt hoztak: mediációt biztosított bérlők és tulajdonosok között, egyeztetett közműszolgáltatókkal, hitelezőkkel és végrehajtókkal, energiahatékonysági tanácsadást nyújtott, valamint segített a kerületi önkormányzati és egyéb fenntartású szociális szolgáltatásokhoz való hozzáférésben. Az iroda rugalmas lakhatási pilotokat indított, mint a biztonságos szobabérlet és a lakáskeresési támogatás. Az év során közel 1200 alkalommal nyújtott szolgáltatást az Iroda, ennek harmada lakhatási bizonytalanság megelőzésével kapcsolatos, kisebb részben közvetlenül lakáshoz jutásban történő segítségnyújtás volt. 

Lakhatási
Kép: Gallov Adrienne/budapest.hu

Az ügyfelek leggyakoribb problémái között szerepelt a kilakoltatási veszély, a bizonytalan lakhatás, a túlzsúfoltság és a megfizethetetlenség. Az iroda ügyfélköre vegyes: magánbérlők, szívességi lakáshasználók, intézményi lakók, tulajdonosok és önkormányzati bérlakásban élők egyaránt igénybe vették a szolgáltatásokat. 

Az iroda az első évben nemcsak kríziskezelést végzett, hanem megalapozta a hosszú távú megoldásokat is, amelyek célja a lakhatási biztonság növelése és a megfizethető lakhatási lehetőségek bővítése Budapesten. 

2026 első felében a szakmai tevékenység bővítését tervezik: jogi segítségnyújtást biztosítanak, valamint krízishelyzetben lévő ügyfelek számára költöztetési, lomtalanítási, takarítási és rovarirtási szolgáltatások megszervezését vállalják.