2025. december 17-én ülésezik a Fővárosi Közgyűlés. A reggel 9-kor kezdődő ülés nyílt szakaszára a főpolgármester és frakciók összesen 35 nyílt előterjesztéssel készültek, az alábbiakban röviden összefoglaltuk ezeket, segítve az eligazodást a gyakran 8-10 óra hosszúságú ülés során.
2025. december 17-én, a szokásrendtől eltérően – karácsony miatt hamarabb – nem a hónap utolsó szerdáján ülésezik a Fővárosi Közgyűlés. A reggel 9-kor kezdődő ülés nyílt szakaszára a főpolgármester és frakciók összesen 35 előterjesztéssel készültek, amelyek teljes listája a csatolmányokkal itt található (a beérkező módosítók is ide kerülnek fel). Az alábbiakban kivonatoltuk, hogy melyik előterjesztés röviden miről szól, segítve az eligazodást a gyakran 8-10 óra hosszúságú ülés során. Az ülés karácsonyi ajándékozással (0) és a 2026-os költségvetés vitájával (1) indul.
2. Javaslat 2026. évi folyószámla-hitelkeret jóváhagyására
A Fővárosi Önkormányzat költségvetési gazdálkodása, a beérkező bevételek és a teljesítendő kifizetések ütemezése nem hangolható össze teljes mértékben, ezért az Önkormányzatnak folyószámla hitelkeretre van szüksége a likviditásának folyamatos, biztonságos fenntartása érdekében.
Az előterjesztés célja fedezet biztosítása a Fővárosi Önkormányzat intézményeiben és azok telephelyein a 2026-ban felmerülő szakmai, informatikai és egyéb igények alapján kis értékű tárgyi eszközök, gépek, berendezések, felszerelések beszerzéséhez, valamint a működéshez szükséges cserék, pótlások megvalósításához.
4. Javaslat a Fővárosi Szociális Közalapítvány 2026. évi támogatási szerződéseinek jóváhagyására
A Főpolgármester 51 620 000 forint vissza nem térítendő támogatás nyújtására tesz javaslatot a 2026-os évre a Fővárosi Szociális Közalapítvány számára, a kiadás betervezett része a 2026-os költségvetésnek.
5. Javaslat a fővárosi települési támogatásról szóló rendelet megalkotására
A Közgyűlés 2025. november 26-i ülésén elfogadta a „Javaslat budapesti nyugdíjasok karácsonyi támogatására” című előterjesztést. Az elfogadott döntés alapján a Fővárosi Önkormányzat a Budapesten lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező nyugdíjasok részére ingyenesen biztosítja egy darab, „Nyugdíjas szerda” elnevezésű, öt alkalomra szóló kedvezményes bérlet igénybevételének lehetőségét a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. által üzemeltetett fürdőkben, egy alkalommal ingyenes belépést a Fővárosi Állat- és Növénykertbe, legfeljebb három kiskorú gyermek egyidejű, díjmentes belépésével. A Közgyűlés emellett úgy határozott, hogy a Budapest Film Zrt. által üzemeltetett mozikban a 2025. december 15. és 2026. január 18. közötti időszakban, mozinként heti egy alkalommal, Budapesten lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező nyugdíjasok részére speciális vetítések kerülnek megszervezésre, amelyek előzetes regisztráció alapján ingyenesen vehetők igénybe.
A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. által üzemeltetett fürdők, a Budapest Film Zrt. által üzemeltetett mozik, valamint a Fővárosi Állat- és Növénykert szolgáltatásai a Fővárosi Önkormányzat részéről nem kötelező közszolgáltatásként kerülnek nyújtásra, hanem alapvetően piaci jellegű, ellenérték fejében igénybe vehető szolgáltatások. Mindebből az következik, hogy a juttatás adómentes biztosítása érdekében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti települési támogatás forma alkalmazása a legcélszerűbb.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szerint a Fővárosi Önkormányzat feladatköre „a főváros területén a parkolás feltételrendszerének kialakítása.” Budapest Főváros XXIII. kerület Soroksár Önkormányzata kezdeményezte Soroksár kerületközpont Hősök tere - Grassalkovich út - Vecsés utca - Táncsics Mihály utca - Tárcsás utcák által határolt területének díjfizető övezetbe vonását. Az elvégzett forgalomszámlálás eredménye alapján a kezdeményezés megfelel az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló meghatározott feltételeknek, ezért a Főpolgármester javasolja a Parkolási rendelet díjköteles várakozási övezeteket meghatározó mellékletének módosítását.
7. Javaslat a fővárosi lakásrezsi-támogatási rendszer kiegészítésére
A Fővárosi Önkormányzat 2020 nyarán indította újra a fővárosi lakásrezsi-támogatási rendszert, majd a 2022 októberétől jelentősen bővült a támogatásra jogosultak köre, a támogatásra jogosult háztartások jelentős része két típusú díjtámogatásra vált jogosulttá, és bekerült a villamosenergia és vezetékes gázfogyasztás is a támogatott közműszolgáltatások körébe. 2025 januárjától a támogatás összege a korábbi összeg másfélszeresére emelkedett. Jelen előterjesztés további bővítését tartalmazza a támogatásoknak: fűtési kiegészítő díjtámogatás bevezetése, Budapesti Zöld Panelprogram kiegészítő támogatás.
8. Javaslat egyes I. kerületi önkormányzati tulajdonban lévő zöldterületekre, fasorokra vonatkozó együttműködési megállapodás megkötésére
Az előterjesztés a Budavári Önkormányzat tulajdonában álló zöldterületek és fasorok üzemeltetési feladataira vonatkozó együttműködésre tesz javaslatot a Fővárossal.
A Waterfront City II. projekt fejlesztője komplex városfejlesztési beruházást tervez a III. kerületben ingatlanfejlesztés megvalósításával. A Projekt megkezdéséhez szükséges fővárosi közgyűlési határozattal elfogadott Budapest Településszerkezeti Tervének, és a Budapest főváros rendezési szabályzatáról szóló 5/2015. (II. 16.) önkormányzati rendeletének módosítása, valamint ezen tervdokumentumok módosításán felül a beruházással közvetlenül összefüggésbe hozható, a Hajógyári-szigetre tervezett gyalogos híd megépítése érdekében szükséges a III. kerületi Duna-parti Építési Szabályzat módosítása.
10. Javaslat Budapest Főváros Településszerkezeti Tervének és a Fővárosi Rendezési Szabályzatának a XIX. kerület 142-es Lajosmizsei vasút fejlesztésére vonatkozó eseti módosítás elfogadására
A Lajosmizsei vasútvonal korszerűsítése – villamosítása és kétvágányúsítása Kőbánya Kispest és Ócsa között – kapcsán elkészültek az engedélyezési tervek, amelyek alapján a beruházás várható területigényét is megállpították. A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházás kapcsán a tervezendő műtárgyak és nyomvonalak, az ahhoz kapcsolódó épített és telepített műszaki berendezések helyigényének biztosítására szükséges a településrendezési tervek, így a TSZT és FRSZ módosítása.
11. Javaslat a Rákospalota-Újpest - Vácrátót - Vác 71-es vasútvonal elővárosi célú fejlesztése érdekében szükséges TSZT és FRSZ módosítás elfogadására
A tervmódosítás célja Budapest XV. kerület területén a Rákospalota-Újpest - Vácrátót - Vác 71-es vasútvonal elővárosi célú fejlesztés megvalósításának lehetővé tétele az építészeti terveknek megfelelően, a módosítást az Építési és Közlekedési Minisztérium Út és vasútépítésért felelős helyettes államtitkára 2025. május 16-án kelt levelében kezdeményezte.
12. Javaslat a Budapest XI. kerület, Rupp-hegy területén a 1478/4 és a 1483/1 helyrajzi számú ingatlanhoz kapcsolódóan a Budapest főváros településszerkezeti terv és Budapest főváros rendezési szabályzat eseti módosításának elfogadására
A tervmódosítás célja a Budapest XI. kerület, Rupp-hegy területén az erdőterület és a kertvárosias lakóterület területfelhasználási egységek határának módosítása, ezzel a rendezett telekhatárok kialakítása.
13. Javaslat a közterület- és városrésznevek megállapításáról, azok jelöléséről, valamint a házszám-megállapítás szabályairól szóló 94/2012. (XII. 27.) önkormányzati rendelet 3. mellékletének módosítására (XXIII. kerületi városrésznevek), valamint közterületek elnevezésére Budapest III., XVIII. és XXIII. kerületében
Budapest Főváros Közgyűlése a XXIII. kerület Soroksár Önkormányzat Képviselő-testülete javaslatára, különös tekintettel az egységes várospolitikai szemléletre és a helyi érdekekre, új városrészek elnevezéséről rendeletet alkot.
Az előterjesztés Budapest Főváros Önkormányzata Közgyűlésének a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel kapcsolatos kötelező helyi közszolgáltatásról szóló önkormányzati rendelet módosítására tesz javaslatot.
15. Javaslat a BMSZKI-val megkötött haszonkölcsön megállapodások módosítására
A Fővárosi Önkormányzat elkötelezett a hajléktalanság jelentős és tartós csökkentése, illetve a hajléktalan élethelyzetben élők megsegítése mellett. A Fővárosi Önkormányzat ezen közfeladatára, illetve céljaira tekintettel a Budapesti Módszertani Szociális Központ és Intézményeivel (BMSZKI) közösen megvalósítja az otthontalan emberek társadalmi visszailleszkedésének, foglalkoztathatóságának elősegítését célzó Versenyképes KözépMagyarországi Operatív Program (VEKOP) keretében az „Utcáról a bérlakásba a Fővárosban” című projektet. A Projekt keretében a BMSZKI 25 - a kiválasztáskor utcán élő - hajléktalan ember számára kínált intézményrendszeren kívüli lakhatási lehetőséget a Fővárosi Önkormányzat által biztosított önkormányzati bérlakásban.
A szociális munka folytatása érdekében a Fővárosi Önkormányzat haszonkölcsönszerződés keretében a BMSZKI számára ingyenes használatba adta az Ingatlan fsz. 2. és fsz. 3. számú helyiségcsoportjait, illetve három tárolóhelyiséget, a Projekt fenntartási időszakának végéig, azaz eredetileg 2025. december 31. napjáig.
16. Javaslat új Közszolgáltatási Keretszerződés megkötésére a Budapest Esély Nonprofit Kft-vel
A Fővárosi Önkormányzat 1996-ban alapította a hátrányokkal küzdő társadalmi csoportok munkaerő-piaci esélyeinek megerősítésére. A szervezet fő szakterületei közfoglalkoztatási közszolgáltatás, a munkaerő-piaci közszolgáltatás, közegészségügyi közszolgáltatás és az esélyegyenlőségi és a foglalkoztatás-fejlesztési esélyek megerősítése. A jelenlegi keretszeződés december 31-én hatályát vesztik az előterjesztés javasolja a 2030-ig való újra kötését.
17. Javaslat a BFVK Zrt. Közfeladat-ellátási Keretszerződésének 2. számú módosításának és 2025. évi Éves Közfeladat-ellátási Szerződésének 1. számú módosításának jóváhagyására
A Budapest Főváros Vagyonkezelő Központ Zrt. és a Fővárosi Önkormányzat között létrejött Közfeladat-ellátási Keretszerződést a Fővárosi Önkormányzat a 672/2021. (III. 31.) Főv. Kgy. határozatával hagyta jóvá. A Keretszerződést felek 2024. április 25. napján aláírt szerződésmódosítással módosították, melyet a Fővárosi Közgyűlés a 279/2024. (III. 27.) Főv. Kgy. határozattal hagyott jóvá. A Keretszerződés 1. sz. módosításának indoka elsősorban az volt, hogy a Fővárosi Önkormányzat elhatározta, hogy a fővárosi önkormányzati tulajdonú lakások mellett magántulajdonú lakások használatára is épülő újfajta bérlakás-gazdálkodási mechanizmusként a Társaságon belül egy úgynevezett „Lakásügynökség”-et működtet, viszont az akkor hatályban lévő Keretszerződés a BFVK Zrt. részére csak a fővárosi tulajdonban lévő vagyonnal történő gazdálkodás keretében biztosította a lehetőséget vagyongazdálkodási közfeladatai ellátására. A felmerült új társadalmi igény kielégítése és ezáltal a célzott lakásállomány bővítése érdekében létrehozott Lakásügynökség működtetése érdekében a Keretszerződés 1. számú módosításában új fogalomként került megjelölésre a lakásügynökségi funkció és az ezt működtető egység, valamint a hozzá kapcsolódó feladatok és a finanszírozásához szükséges források és ezek elszámolási rendje.
18. Javaslat a BKV Zrt. 2025. év végi likviditási hiányának áthidalásához szükséges, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által a BKV Zrt. részére 2025. II. félévben jóváhagyott november havi fizetési halasztás biztosítékával összefüggő döntés meghozatalára
Az előterjesztés a Budapesti Közlekedési Zártkörűen Működő Részvénytársaság és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal között kötendő, a NAV által a BKV Zrt. részére 2025. november hónapra vonatkozóan jóváhagyott fizetési könnyítés biztosítékául szolgáló jelzálogjog szerződés jóváhagyására tesz javaslatot.
19. Javaslat BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Temetkezési Divízió 2026. évre vonatkozó sírhely-gazdálkodási tervének elfogadására
Az előterjesztés a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. Temetkezési Divízió (a továbbiakban: BKM Nonprofit Zrt. vagy Közszolgáltató) 2026. évre vonatkozó Sírhely-gazdálkodási Tervének elfogadására tesz javaslatot.
20 a. Javaslat az állatvédelemmel összefüggő egyes döntések meghozatalára
A jelen előterjesztés célja, hogy a 720/2025. (VI. 30.) számú közgyűlési határozatban foglalt döntés értelmében tájékoztatást adjon a Fővárosi Közgyűlés számára az állatvédelmi témában elfogadott közgyűlési határozatok végrehajtásának státuszáról, valamint javaslatot fogalmazzon meg az állatvédelemmel kapcsolatos egyes döntések meghozatalára.
20 b. Állatvédelmi intézkedések végrehajtásának előmozdítása
Az előterjesztés felkéri a főpolgármestert, hogy hajtsa végre a 720/2025.(06.30.) Főv. Kgy. határozatban foglaltakat, azaz a Fővárosi Közgyűlés soron következő rendes ülésén tájékoztassa a Közgyűlést az állatvédelem témában 2024. október 4. óta elfogadott közgyűlési határozatok végrehajtásának státuszáról, különös tekintettel az új Állatvédelmi Központ előkészítési feladatainak előrehaladására.
21. Javaslat a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. 2025. december 19-ei közgyűlésének napirendi pontjára vonatkozó előzetes részvényesi döntés meghozatalára
A Fővárosi Csatornázási Művek Zrt. többszemélyes gazdasági társaság, amelyben a Fővárosi Önkormányzat a befektetői részvények megvásárlását követően a Társaság részvényeinek 99,998 %-ával rendelkezik, míg az FCSM Zrt. 13 db saját részvény, Budaörs Város Önkormányzata 1 db FCSM Zrt.- től vásárolt részvény tulajdonosa. Az FCSM Zrt. Igazgatósága 2025. december 19-én 10 órára hívta össze rendkívüli ülését „A Társaság Számviteli Politikájának módosítása” tárgyú napirendi pont meghirdetésével. A közgyűlési meghívó az előterjesztés 1. számú függeléke. Az előterjesztés a meghirdetett napirendi ponthoz tartozó előterjesztés tekintetében, valamint a Fővárosi Önkormányzat részvényesi képviseletében eljáró képviselőjének meghatalmazására vonatkozó határozati javaslatot tartalmazza.
22. Javaslat a Kubala László park közparki fejlesztése c. pályázat benyújtására a TOP Plusz Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási programba
A 2021-2027 közötti területi fejlesztések Magyarországon a TOP Plusz (Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz) keretében valósulnak meg. Ebből Budapestre – mint Magyarország egyetlen fejlettebb régiójára – két prioritás vonatkozik, a 4. Budapesti infrastrukturális fejlesztések és az 5. Budapesti humán fejlesztések. A TOP_Plusz-4.1.3-23 Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási program keretében megvalósuló projektek célja a zöld infrastruktúra fejlesztése, kialakítása, továbbá a közlekedés által okozott zaj- és levegőszennyezés mérséklése forgalomcsillapítással, közterületek újrafelosztásával, gyalogosforgalmú utak minőségének, méretének és klímaadaptív tulajdonságainak javításával, közműhálózat kapacitásának és elrendezésének javításával. A Fővárosi Önkormányzat által tervezett egyik fejlesztési javaslat a Kubala László park közparki fejlesztése.
23. Javaslat együttműködési megállapodás megkötésére a Fővárosi Diákközgyűléssel
A Fővárosi Önkormányzat elkötelezett a nyitott, deliberáción és az érintettek érdemi bevonásán alapuló döntéshozatal iránt. Ennek nagyon fontos célcsoportját jelentik azok is, akik életkoruknál fogva a politikai életben még nem vesznek rész és így közvetlen képviselettel sem rendelkeznek: a fővárosi diákság, akik egyúttal városunk jövőjét is jelentik. Akkor járunk el helyesen, ha formát adunk a képviseletüknek, csatornát biztosítunk, bátorítjuk a diákokat az érdekeik megvitatására és megfogalmazására, nyitottan és támogatóan fogadjuk ezt. Ennek eredményeképpen alakult meg a köznevelésben tanuló diákok érdekképviseletére a Fővárosi Diákközgyűlés. Annak érdekében, hogy a Fővárosi Közgyűlés és az újonnan megalakult Fővárosi Diákközgyűlés közötti kapcsolat intézményesülhessen, ebben az előterjesztésben tesz javaslatot a Főpolgármester a szervvel való együttműködési megállapodás megkötésére.
24. Javaslat a Fővárosi Közgyűlés 2026. évi munkatervére
A Budapest Főváros Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2020. (II. 5.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 13. §-ában foglaltak szerint a Fővárosi Közgyűlés – munkájának tervezhetősége érdekében – éves munkatervet fogad el, mely széles körű egyeztetési folyamat nyomán áll össze egységes dokumentummá.
25. Javaslat Budapest 2025. évi környezeti állapotértékelésének elfogadására
A környezet védelmének általános szabályairól szóló törvény Budapesten a Fővárosi Önkormányzat feladataként is meghatározta a környezet állapotának rendszeres elemzését, értékelését, melyről szükség szerint, de legalább évente 1 egyszer a lakosságot tájékoztatni kell. E kötelező feladatának teljesítése érdekében a Fővárosi Önkormányzat idén is elkészíttette a következő évi állapotértékelést, a Budapest környezeti állapotértékelése – 2025 című dokumentumot.
26. Budapest Főváros Önkormányzata 2025. évi éves ellenőrzési tervének 1. számú módosítása és 2026. évi éves ellenőrzési terve
Az előterjesztés kettő témát foglal magában: az A) pont alatt Budapest Főváros Önkormányzata 2025. évi éves ellenőrzési tervének 1. számú módosítását, a B) pont alatt pedig Budapest Főváros Önkormányzata 2026. évi éves ellenőrzési tervét.
27. Javaslat a 1071 Budapest, Damjanich utca 16. fsz./3. szám alatti ingatlan kedvezményes bérbeadásához kapcsolódó közérdekű és közfeladatellátási feltételek meghatározására
A Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló, 1071 Budapest, Damjanich utca 16. fsz./3. szám alatti ingatlan kedvezményes bérbeadását támogatta a Fővárosi Közgyűlés a 2025. november 26-i ülésén. E szerint az ingatlan használatának célja közérdekű tevékenység megvalósítása, amely a főváros kulturális sokszínűségét, közművelődési feladatainak teljesítését és az esélyegyenlőség előmozdítását szolgálja. A kedvezményes hasznosítás alapja az a cél, hogy a Cigányságkutató Intézet – Romano Instituto Alapítvány az ingatlanban olyan kulturális, kutatási, közművelődési és közösségi tevékenységet végezzen, amely közvetlenül kapcsolódik Budapest kulturális életének gazdagításához, a roma közösség kulturális örökségének bemutatásához és a társadalmi felzárkózás elősegítéséhez. Indokolt továbbá, hogy a kedvezményes bérbeadás közérdekű jellege a jövőben is teljeskörűen biztosított legyen. Az előterjesztés célja tehát: a kedvezményes bérbeadás közérdekű indokainak rögzítése és az együttműködési keretek meghatározása.
28. Javaslat az inkasszók útján elvont pénz szerencsejáték keretében történő visszanyerésére
A Kormány 2025. novemberéig összesen 55 milliárd forintot vont el Budapesttől. A Főváros kénytelen 33 milliárd forintos mínusszal a számláján zárni ezt az évet. Az előterjesztés indítványozza, hogy a Fővárosi Közgyűlés lottón és kaparós sorsjegyen nyerje vissza az állam által, inkasszó útján ellopott pénzeket. Ennek érdekében a képviselők kitöltik / lekaparják az előttük lévő lottószelvényt / kaparós sorsjegyet és a várható nyereményt felajánlják Budapest Főváros Önkormányzatának, a 2025-ös év pénzügyi egyenlegének javítása érdekében.
29. Javaslat a Rákóczi téri Vásárcsarnok fejlesztésére és a Budapest Vásárcsarnokai Kft. működésének az átvilágítására
Az előterjesztés indítványozza, hogy a Közgyűlés erősítse meg a Rákóczi téri Vásárcsarnok kulturális–gasztronómiai profilú, multifunkciós fejlesztésének szükségességét. Felkéri a főpolgármestert, hogy a 457/2025. (IV. 30.) Főv. Kgy. határozat végrehajtása keretében a helyzetértékelés, valamint a kapcsolódó intézkedési terv munkaközi anyagait terjessze a soron következő Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság ülése elé. Felkéri a főpolgármestert, hogy a Közgyűlés következő rendes ülésére tegyen javaslatot a Budapest Vásárcsarnokai Kft. működésének átfogó átvilágítására, független szakértő szervezet bevonásával. Felkéri a főpolgármestert, hogy tegyen lépéseket a Rákóczi téri vásárcsarnok előtti közterület közösségi és gazdasági hasznosítását akadályozó jogszabályi és szabályozási korlátok felülvizsgálatára. Vizsgálja meg az esetleges tűzvédelmi és közterületi előírásokat, és tegyen javaslatot azok módosítására a biztonsági szempontok megtartásával. Gondoskodjon a közbiztonsági, köztisztasági és üzemeltetési problémák rendezéséről az érintett fővárosi cégek bevonásával.
30. Előterjesztés felterjesztési jog gyakorlására – magán- és egyéb szálláshelyekre vonatkozó szabályozás egységes fővárosi szintű kezelése
Az előterjesztés felkéri a főpolgármestert, hogy az Alaptörvény vonatkozó rendelkezése alapján kérje fel a Kormányt arra, hogy kezdeményezze a vonatkozó jogszabályok - így különösen a kereskedelemről szóló törvény és a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló Korm. rendelet - olyan tartalmú módosítását, mely Budapest Főváros Önkormányzata hatáskörébe rendeli mindazon jogköröket, jogosítványokat, illetékességeket, melyek együttesen lehetővé teszik, hogy Budapest Főváros Önkormányzata a magánszálláshelyekre és egyéb szálláshelyekre vonatkozó szabályozást - a főváros lakhatási, fenntarthatósági-környezeti, mobilitási, gazdaságfejlesztési politikáit támogató módon, - az országos jogszabályokkal összhangban, - a kerületekkel együttműködve, - a városi kontextusra, az egyes városrészek adottságaira, helyzetére érzékenyen, differenciáltan, - fővárosi szinten, Budapest közigazgatási területére kiterjedő hatállyal megalkothassa.
31. Javaslat felterjesztési jog gyakorlására a H5, H6, H7, H8-H9 hévek fejlesztésének teljeskörű akadálymentesítéssel egybekötött megindítása érdekében
A Fővárosi Közgyűlés ismételten megerősíti elkötelezettségét a H5, H6, H7, H8-H9 HÉV-vonalak infrastruktúrájának és járműállományának teljeskörű és akadálymentes, a 1994/2021. (XII. 28.) sz. Korm. határozatban elfogadott Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiában meghatározottak szerinti felújítása mellett és felterjesztési jogával élve kezdeményezi a Kormánynál hogy a H6-os hév átfogó fejlesztését, akadálymentesítését és metrókapcsolatot biztosító meghosszabbítását indítsa meg, a H7-es hév átfogó fejlesztését és meghosszabbítását déli és északi irányban indítsa meg, a H8-as és H9-es hév átfogó fejlesztését és metróval való fokozott integrációját szolgáló projektet indítsa meg.
32. Vigyük ki a kultúrát a közterületekre! Javaslat a Főváros köztéri művészeti koncepciójának megújítására, a 2022-2025-ös koncepció végrehajtásának értékelésére és a megvalósításhoz kapcsolódó döntésekre
Az előterjesztés felkéri a főpolgármestert, hogy készítsen részletes monitoring jelentést a 286/2022. (IV. 13.) Főv. Kgy. határozattal elfogadott 2022-2025 közötti időszakra szóló köztéri művészeti koncepció végrehajtásáról, a programok teljesüléséről és eredményességéről, valamint a felmerült akadályokról és hiányosságokról.
Felkéri a főpolgármestert, hogy az 1. pont szerinti felülvizsgálat megállapításait beépítve készítsen a 2027-2030-as időszakra szóló új, integrált szemléletű köztéri művészeti koncepciót és intézkedési tervet. Felkéri a főpolgármestert, hogy készítsen kulturális menedzsment akciótervet, és hogy kezdeményezze a fővárosi tulajdonú közterületek használatáról szóló 3/2013. (III. 8.) Főv. Kgy. rendelet teljes körű felülvizsgálatát, és – szükség esetén – egy korszerű új rendelet előkészítését a kulturális célú projektek megvalósításának elősegítése és a rendszer hatékonyságának növelése érdekében.
33. Javaslat a budapesti gyermekotthonokban élő gyermekek és fiatalok, valamint nevelők kulturális hozzáférésének rendszeres biztosítására
Gémes Szilvia és Molnár Dániel kezdeményezi, hogy a Főváros évente korosztályonként mindenkinek megfelelő, rendszeres kulturális programlehetőséget biztosítson a budapesti gyermekotthonokban élő gyermekek és nevelőik számára. Előterjesztésük szerint a program gazdagítja a résztvevők kulturális élményeit, fejleszti készségeiket, hozzájárul személyiségük kibontakozásához, és erősíti társadalmi integrációjukat.
34. Javaslat a BKV buszok műszaki állapotának felülvizsgálatára és intézkedési terv készítésre
Havasi Zoltán kezdeményezi, hogy a terjesszenek a közgyűlés elé egy olyan intézkedési tervet, amely több pontban különböző szempontok szerint vizsgálja a 2025 nyarán négy kigyulladt buszok esetét követő vizsgálatokat, járműpótlási lehetőségeket és a felelősségi köröket.
35. Javaslat a Migrációs és Menekültügyi Paktum végrehajtását elutasító állásfoglalásra
Szepesfalvy Anna kezdeményezi, hogy a Közgyűlés mondja ki: elutasítja a Migrációs és Menekültügyi Paktum – különösen az uniós „szolidaritási keret” által előirányzott betelepítési kvóták és áthelyezési mechanizmus – bevezetését, mert az ellentétes Budapest és a fővárosban élők érdekeivel.
