A BKK és a Budapest Közút folytatja a Közlekedésbiztonsági Stratégiában lefektetett sebességcsökkentési intézkedések megvalósítását. A közelmúltban elvégzett adatalapú vizsgálatok alapján először az I. kerületi Attila úton, később más, fővárosi kezelésű útszakaszokon is történnek beavatkozások.
A Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott a Közlekedésbiztonsági Stratégiában megfogalmazott intézkedések célja, hogy kevesebb baleset történjen az utakon és a Vision Zero-t követve a halálos kimenetelű és súlyos balesetek száma nullára csökkenjen.
A több lépésben elérendő cél egyik eszköze a városon belüli közlekedés sebességszabályozása. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a balesetek kimenetelét jelentősen befolyásolja a sebesség, szoros összefüggés mutatható ki a sérülés mértéke és a közlekedők sebessége között. Ezért a Közlekedésbiztonsági Stratégia legfontosabb intézkedései a járművek sebességének csökkentéséhez kapcsolódnak, a terv kijelöli a 2030-ra elvárt sebességhatárokat a fontos fővárosi útszakaszokon – írja a BKK közleményében.
A BKK adatelemző munkatársai mesterséges intelligenciát is használó modelljükkel megvizsgálták, hogy melyek azok a stratégiában kijelölt útszakaszok, amelyeknél már önmagában a megengedett sebesség csökkentése is segít elkerülni a súlyos és halálos baleseteket. Ez alapján először az I. kerületi Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszán – a Mikó utca és a Vérmező út közötti szakasszal megegyezően – 50 km/óráról 40 km/órára módosítják a legnagyobb megengedett sebességet. Az Attila úti tapasztalatokat felhasználva már az ősz folyamán további, a stratégiában szereplő útszakaszokra is kiterjesztik az intézkedést, csökkentik és egységesítik a sebességhatárokat.
A stratégia célkitűzéseinek jegyében folytatódik a Sulizóna-program, amelyhez eddig három kerület csatlakozott. A BKK célja továbbra is az, hogy minél több iskola környékén biztonságosabban lehessen közlekedni. Ennek érdekében még több intézményt vonnának be a programba. Az intézmények a kerületi önkormányzatnak jelezhetik csatlakozási szándékukat, az önkormányzatok és a BKK pedig minden szakmai támogatást és tudást megad a sulizónává történő átalakításához;
A Budapest Közút közreműködésével további gyalogátkelőhelyek válhatnak biztonságosabbá, illetve újak is segítenék a gyalog közlekedőket. Az említett beavatkozások mellett fontos szerepet kap az edukáció is, ezért a BKK szemléletformáló kampányt indít a közlekedésbiztonság javítása érdekében.
(Kiemelt kép: Merész Márton)