Vasárnap ünnepelte tizedik születésnapját a BKK közbringarendszere, amely indulása óta Budapest közlekedésének szerves részévé vált. Az elmúlt évtizedben körülbelül 27 millió kilométert tekertek a kerékpárokkal, a második generáció sikere után pedig 2026-tól a tervek szerint a Bubi 3.0 keretében megduplázódik a jelenlegi flotta és érkeznek az elektromos rásegítésű kerékpárok is.
Ma már elképzelhetetlen a budapesti közlekedés a jellegzetes zöld biciklik nélkül, használjuk őket munkába menet, vásárolni járni, de az adatok alapján sokszor szórakozni, piknikezni, sportolni is ezzel gurulnak el bubizók. A MOL Bubi nemcsak egy városi közbringa-szolgáltatás, hanem egy fenntarthatóságot segítő és közösséget építő eszköz is, amely sokat segített abban, hogy egyre több ember figyelme irányult a városi kerékpározás felé, és így nagyban hozzájárult a városi mobilitás átalakulásához.
A jellegzetes zöld biciklik 2014 óta színesítik Budapest városképét, a kezdeti 1100 darabos flottához képest ma már 2460 kerékpár található a főváros utcáin, illetve a bubihasználók és az állomások száma is jelentősen emelkedett. „A szolgáltatás idén szeptemberben ünnepli a tizedik jubileumát, ez alatt az idő alatt a BKK ügyfelei összesen 13,5 millió alkalommal utaztak MOL Bubival, és összesen körülbelül 27 millió kilométert tekertek” – mondta az évforduló kapcsán Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.
A kerékpáros közösségi közlekedési rendszer előkészítése 2007-ben kezdődött a kormányzati szintű Kerékpáros Magyarország Program részeként, amely 1,1 Mrd Ft európai uniós támogatást is biztosított a fővárosnak a MOL Bubi létrehozására. A közbringarendszer hamar népszerű lett, a MOL Bubi 1.0 sokat lendített a városi bringázás népszerűségén, a bevezetés után nem sokkal pedig egy – akkor különlegesnek számító – technológiai újítással is előrukkolt a BKK: a MOL Bubi applikációval okostelefonon is elérhetővé vált a bringabérlés, később pedig a FUTÁR utazástervező alkalmazásban is megjelentek a MOL Bubi-gyűjtőállomások. A szolgáltatás hatodik évére – a megváltozott felhasználói szokásokat és igényeket figyelembe véve – a BKK megújította a MOL Bubit, az első szériás kerékpárokat pedig a Máltai Szeretetszolgálaton keresztül nehéz sorsú családoknak ajánlotta fel a társaság.
A közbringarendszer 2021 tavaszára újjászületett, ennek keretében egyszerűsödött a regisztráció, a bérletvásárlás folyamata, kerékpár felvétel és leadás valamint sokkal könnyebben tekerhető kerékpárok jelentek meg a flottában. A megújult MOL Bubi igazi sikertörténet lett, amelyet a számok is igazoltak: 5-8-szorosára nőtt az utazások száma, a bérlések összesített száma pedig átlépte a 8 milliót.
A Bui népszerűsége nagyban hozzájárult és gyorsította a kerékpározás evolúcióját és a kerékpárbarát utcák, utak fejlődését is Budapesten. A BKK egy korábbi felmérése szerint a többség munkába járásra, illetve a munkából hazajutásra (57%) használja a zöld kerékpárokat, emellett sokan intézik ügyeiket, kisebb vásárlásaikat (49%) is MOL Bubival, sőt sokan szórakozni is közbringával járnak (40%).
2023-ban naponta átlagosan több mint 9 ezerszer utaztak a zöld biciklikkel, az elmúlt év legforgalmasabb napján (szeptember 13-án) pedig több mint 18 ezer utazást rögzített a BKK.
A flottában ma már összesen 2460 kerékpár áll a budapestiek rendelkezésére, a kerékpárokkal legfeljebb 10-15 perc alatt bárhová gyorsan el lehet jutni a város belső részein, hosszabb távolságokra pedig a közbringarendszer rugalmasan kombinálható a közösségi közlekedés egyéb szolgáltatásaival. A MOL Bubihoz számos esemény is kapcsolódik a fővárosban: a BKK rendszeresen szervez bringás reggeliket, a zöld biciklik pedig idén ősszel a Budapest Fashion Week és az Urban Asanas – Flow in the city jógaprogram keretében is megjelennek.
2026-ban pedig a tervek szerint elstartol a Bubi 3.0, aminek keretében megduplázódik a jelenlegi flotta, és nem csupán hagyományos, hanem elektromos rásegítésű kerékpárok is elérhetők lesznek.