Hamarosan kezdetét veheti a világörökségi területen fekvő Clark Ádám tér átfogó megújítása, ennek keretében a föld felett és alatt is a környezetéhez méltón alakul át az ikonikus tér. A Lánchíd forgalomcsökkenésével nagyobb terület jut majd a gyalogosoknak, a tervek szerint jelentősen több lesz zöldfelület, a kerékpározás feltételei is javulnak és egy egységes, minőségi arculatot kap a tér. A híres körforgalom közepén pedig a Mátyás-templom rózsaablakát idéző növényágyást alakítunk ki.
Az elmúlt években a Várkert Bazár és a Lánchíd utca, valamint a Lánchíd felújítása, és ezekkel együtt a forgalmi rend átalakítása lehetővé tette, hogy a felújítás után egy új, élhetőbb és barátságosabb közteret kapjanak majd vissza a budapestiek és a fővárosba látogatók.
A világörökségi helyszínen, a Lánchíd budai hídfőjénél lévő téren nagyobb lesz a gyalogosok számára rendelkezésre álló terület, és a jelenlegi toldozott-foldozott megoldásnál jelentősen élhetőbb és barátságosabb lesz a tér. A rekonstrukció során nemcsak a felszínen dolgoznak majd, hanem a közműveket is teljesen átépítik a tervek szerint. A Clark Ádám tér felújítása során a terület rangjához méltó andezitburkolatot, valamint korszerű, de mégis a helyszínhez illő kandelábereket, világítótesteket és utcabútorokat kaphat majd.
Több lesz a gyalogosfelület
Jelentősen nagyobb területet kapnak az átépítés után a gyalogosok: a tér külső ívén kifejezetten keskeny járdák kiszélesítése érdekében alapterületre kisebb lesz a körforgalom, és az átépítés miatt felszabaduló helyen pedig olyan területet alakíthatnak ki, ahol mind a fővárosiak, mind az idelátogatók kellemes környezetben tölthetik idejüket.
A tér burkolatába párásítókat is beépítenek majd, amelyek kellemesebbé tehetik a park klímáját és könnyebbé tehetik a nyári hőség elviselését. Az átépítés után, a Lánchíd hídfőjénél kialakítandó új gyalogátkelőnek köszönhetően a teljes terület körbejárjató lesz. A XXI. századi elvárásoknak megfelelően mindenhol akadálymentesítik a járdákat, és taktilis jelzéssel ellátott burkolatok segítik majd a vakok és gyengénlátók közlekedését.
Élhetőbb lesz a tér
A Clark Ádám tér felújítása során nemcsak a gyalogosfelület bővülhetnek, hanem az ültetetendő növényeknek köszönhetően kellemesebbé és klímabarátabbá válhat majd a környezet. Az elkövetkező időszakban – a Blaha Lujza tér felújítása során már megismert és bevált Stockholm-módszerrel – 33 új fát ültetnek, a jelenlegieket pedig megőrzik. A Lánchíd és a rakpart támfalai mentén pedig többszáz négyzetméteren ún. biodiverz növényágyásokat alakíthatnak ki.
Megmarad a körforgalom
A jövőben is megmarad az útpálya megszokott karaktere, de a tervek szerint a körforgalomban a jelenlegi 40 méter átmérőjű középszigetet 23 méteresre építik át. Az így felszabaduló területnek köszönhetően valósulhatnak meg a tér gyalogosbarát fejlesztései.
A körforgalom közepén egy egyedi növényágyást alakíthatnak ki, amely a Mátyás-templom rózsaablakának mintáját jeleníti majd meg. A tér közlekedési rendje egyébként többször módosult az elmúlt évszázadok, évtizedek során. A mára már jellegzetesnek mondható körforgalmú kialakítást csak a II. világháborút követően, 1949-ben, a Lánchíd akkori újjáépítésével egyidőben alakították ki.
A tér felújítása során a kerékpáros infrastruktúra is megújulhat, a jelenleginél jelentősen kedvezőbb körülmények között lehet majd kerékpárral közlekedni az átépítést követően.
A tér rekonstrukciója úgy valósulhat meg, hogy az illeszkedjen a későbbi megvalósítandó tervekhez, így a Fő utca felújításához, valamint a Víziváros forgalomcsillapításához. A Clark Ádám tér felújítása a tervek szerint a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz (TOP Plusz) Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási program felhívásának keretében valósulhat meg, a jelenlegi EU-s költségvetési ciklusban. A tér klímatudatos megújításáról szándéknyilatkozatot írt alá Budapest Főváros Önkormányzata és az I. kerületi Budavári Önkormányzat.
Széchenyi sétány: a Clark Ádám tér – Lánchíd – Széchenyi tér – József Attila utca gyalogos tengely közterületi megújítása
A Lánchíd forgalmi rendjének köszönhetően egy sokkal kellemesebb és szolídabb autós forgalmú belvárosi környék született meg. Ez lehetőséget teremtett arra is, hogy jelentősen növelni lehessen az összefüggő gyalogosbarát felületek arányát és egyszerűsíteni lehessen a közúti közlekedési hálózatot. A hídhoz kapcsolódó közterek – a Széchenyi tér és a Clark Ádám tér, valamint a József Attila utca – összekapcsolásával és megújulásával így létrejön Budapest egyik legszebb történelmi sétánya. Több fa, szélesebb járdák, könnyen megközelíthető zöldfelületek és gyalogos korzó a Bazilika és a Budai Vár között – ez a folytatása a Lánchíd felújításának.