Egy újabb mérföldkő teljesült: a felek aláírták a Főváros és az Állam közötti megállapodást a Rákosrendező fejlesztéséhez szükséges közlekedési beruházásokról.
Ezek eredetileg az Egyesült Arab Emírségek-beli beruházóra szabott 2024. évi XXI. törvényben szerepeltek, majd az adásvételi szerződés is tartalmazta azokat. A pontos tartalomról, ütemezésről és finanszírozásról 2025. szeptember 7-ig meg kellett állapodni, máskülönben az Állam akár el is állhatott volna a teljes szerződéstől.
Mi a megállapodás lényege? Mit nyer ezzel Budapest?
- Az Állam írásban vállalta, hogy legalább 800 millió euró (320 milliárd Ft) értékben finanszírozza a városrész közlekedésének fejlesztését. Ez a költség természetesen nem egyszerre, hanem 5-15 éves távlatban elosztva jelentkezik, hiszen megvalósításuk összetett és időigényes folyamat.
- Az állami és a fővárosi oldal havonta egyeztet a tervpályázat és a közlekedési fejlesztések összehangolásáról.
- Az Állam megépíti (a fővárosi és XIII. kerületi hozzájárulások kiadásától számítva 1 éven belül kivitelezésbe adja) a már megtervezett Szegedi úti felüljárót a 3-as villamos meghosszabbításával, a Nagy Lajos király útja, Szegedi út és Dévényi utca átépítésével együtt. Így a XIII-XIV. kerület közelebb kerül egymáshoz, Rákosrendező a Göncz Árpád városközpont, az Örs vezér tere és a Lehel tér felől közvetlenül elérhető lesz.
- A Főváros (BKK) állami támogatásból végzi el az M1 metró (kisföldalatti) meglévő vonalának teljes felújítását és akadálymentesítését, továbbá a Mexikói út – Rákosrendező közötti meghosszabbítás kiépítését. Az új városrész így közvetlen belvárosi kapcsolatot kap, egyben a vasútra is át lehet majd szállni.
- Állami vállalás a váci és esztergomi vasútvonal közös rákosrendezői szakaszának teljes felújítása: Rákosrendező állomás átépül a Szegedi úti felüljáróhoz és az M1 metróhoz csatlakozva; a területet behálózó felhagyott vágányokat elbontják. A Mexikói útnál új megálló létesül a zuglói körvasúton (Városliget néven), amely átszállást kínál az 1-es villamosra és az M1 metróra. A Vasúttörténeti Park a jövőben is mai helyén működhet tovább.
- A Rákos-patak természetközeli állapotának helyreállítása, a patak menti zöldút kiépítése és az új városrész belvárosi kerékpáros kapcsolatát biztosító vasút menti sétány kiépítése szintén bekerült az állami vállalások közé.