Hosszabb útvonalon, a Jászai Mari tértől egészen Kőbánya központjáig jár augusztus közepétől a 75-ös trolibusz. A vonal meghosszabbítása egyelőre tesztüzemben zajlik: a következő hónapokban több számításba vehető útvonalon is közlekednek majd a járművek, ami alatt társadalmi egyeztetés is zajlik a tapasztalatokról.
Kényelmes eljutást biztosító, környezetbarát kapcsolat jön létre Kőbánya központja és a főváros belső területei között augusztus közepétől, ugyanis a 75-ös troli hosszabb útvonalon, a Jászai Mari tér és Kőbánya vasútállomás között közlekedik – írja közleményében a BKK. A járművek a Puskás Ferenc Stadion és a kőbányai végállomás közötti szakaszon részben önjáró üzemmódban, akkumulátoros hajtással közlekednek.
Budapesten a piros trolibuszok évtizedek óta a városkép részei, de csak a pesti belvárosban, illetve Zuglóban találkozhatunk velük. Az új fejlesztések eredményeként a külsőbb pesti kerületekben is megjelennek majd, ennek első lépése a 75-ös trolibusz Kőbányáig való meghosszabbítása – mondta Balogh Samu, várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke.
A 75-ös trolibusz mellett betétjárat is közlekedik majd augusztus közepétől 75A jelzéssel a Puskás Ferenc Stadion és a Jászai Mari tér között. A 75-ös trolibusz menetrendje a BKK oldalán, valamint a BudapestGO alkalmazásban is elérhető.
Több lehetséges útvonal – társadalmi egyeztetés
A 75-ös trolibusz vonalának meghosszabbítása egyelőre tesztüzemben zajlik: az utasok és szakemberek „éles” üzemben több útvonalat is összehasonlíthatnak majd. A tesztüzem első ütemében, augusztus 17-től a trolik a Pongrácz úton, a Kőrösi Csoma Sándor úton és az Állomás utcán keresztül érik el Kőbánya alsó vasútállomást. A további ütemekről és útvonalakról a BKK később ad tájékoztatást. A társaság ügyfelei a tesztüzem kezdetétől kifejthetik véleményüket a trolibuszok közlekedéséről a BKK oldalán, illetve a járműveken található kérdőívek segítségével.
A BKK a lakossági visszajelzések és az üzemeltetési tapasztataltok figyelembevételével fogja a végső útvonalat, üzemidőt és egyéb részletkérdéseket kialakítani az év második felében – mondta el Schulek Tibor, a BKK közösségi közlekedési szolgáltatásfejlesztési vezetője. A tesztidőszak ideje alatt a Kőbányáig meghosszabbított 75-ös trolibuszok plusz kapacitásként közlekednek a Puskás Ferenc Stadion és Kőbánya központja között.
Reneszánszukat élik a trolik
A 75-ös trolibusz meghosszabbítása illeszkedik a BKK azon tervei közé, amelyek a trolibuszhálózat fejlesztését helyezik előtérbe. A fővárosi közlekedésszervező 2024 június elején mutatta be azt az átfogó tervet, amely a budapesti trolibuszhálózat bővítését és egyes autóbuszvonalak trolibusszal való kiváltásását tartalmazza. A fejlesztés fontos lépés ahhoz, hogy a jövőben a közösségi közlekedést használók 100 százalékban elektromos hajtású járművekkel, kényelmesen, és mindenki számára hozzáférhető módon utazhassanak a fővárosban. A BKK a következő években is nagy hangsúlyt fektet a hálózatfejlesztésre: 2026 végéig közel 190 kilométerre, 2030-ra pedig akár 325 kilométerre is növekedhet a budapesti trolibuszvonalak teljes hossza.
A 75-ös trolibusz vonalán közlekedő járművek is részei annak a flottának, ami az elmúlt években érkezett Budapestre. Az elmúlt években 48 új trolival gazdagodott a járműpark. Ezek a trolik mind alacsonypadlós, kényelmes, korszerű járművek, amelyek a beépített akkumulátoroknak köszönhetően önjáró üzemmódban is tudnak haladni – említette Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója.
A tervek szerint a következő lépésben további 160 új trolibusszal egészülne ki a jelenlegi járműpark, az ehhez szükséges előkészítő lépéseket már megtette a cég, a beszerzés részvételi szakasza lezárult, jelenleg az ajánlattételi szakasz zajlik. A budapesti troliközlekedés tervezett megújításáról és bővítéséről a BKK oldalán találni bővebb információkat.