Nyáron folytatódik a pesti alsó rakpart fásítása


Idén a Lánchíd és Erzsébet híd közötti Duna-part is kizöldül, ugyanis a Főkert beruházásában 8 fa ültetése mellett 365 négyzetméter biodiverz évelőfelületet, párakaput, automata öntözőrendszert és árnyékolókat is telepítenek a rakpartra. Végéhez közeledik a rakpart teljeskörű átépítésének a tervezése is – a következő ciklus 300 milliárd forintos uniós fejlesztési csomagjának része a rakpart teljes átépítése is.

Így lesz zöldebb a rakpart

A rakpart újabb szakaszán ültetnek valódi, talajkapcsolatos fákat. A pesti alsó rakpart átépítésének legutóbbi szakasza 2021-ben készült el, ekkor 34 fa elültetése mellett folytonos gyalogos sétányt építettek a Margit híd és a Parlament közötti szakaszon. Az idén nyáron megvalósuló projekt a Jane Haining rakpartot érinti a Lánchíd és az Erzsébet híd között. 

A mostani projektben 8 darab, kétszer iskolázott fa elültetése mellett biodiverz évelőágyást, a tavalyi próbaévben hihetetlenül népszerű párakaput és automata öntözőrendszert is létrehoznak. Az automata öntözőrendszer kiépítésével megoldódik a korábban telepített 29 növényláda locsolása is. A szakaszon napozószékeket, árnyékolókat, kerékpártámaszokat és ivókutat is telepítenek. A zöldfelületi fejlesztések a meglévő burkolatba illesztve, annak bontás utáni helyreállításával valósulnak meg.

A fejlesztés az útpálya és partél közötti sávban valósul meg, így a rakpart jelenlegi forgalmi rendjét elkészült állapotában nem érinti. A kivitelezési munkák munkaszakaszokra bontva ütemezetten valósulnak meg, mindig csak az építéssel érintett területrészek lesznek elzárva. Folyamatosan biztosított lesz a rakparti hajók megközelítése, a hajók kiszolgáló forgalma, illetve a területen a gyalogos áthaladásra is folyamatosan szabadon marad a partmenti sáv. 

A budapestiek döntöttek róla

A rakpart zöldítésének következő lépése a budapestiek szavazatai alapján, a Közösségi Költségvetés forrásaiból, valamint költségvetési forrásból valósul meg. A projekt több különböző nyertes ötlet (Több növényzet a belvárosban; Közterületi gyalogos terek árnyékolása; Több pad a közterületekre) összevont megvalósításának az egyik helyszíne. A 2022-es szavazási időszakban nyertes ötletek alapján a projekt tervei 2023-ban készültek el, a közbeszerzési eljárás lefolytatását követően a beruházás tervezetten május 27. és augusztus 12. között valósul meg. A beruházás költségkerete bruttó 195 millió forint. 

Sínen van a teljes átépítés is

Hamarosan elkészülnek a rakpart teljeskörű átépítésének a tervei is – a tervezést széleskörű egyeztetés kíséri számos civil és szakmai szervezet, köztük a Magyar Autóklub, a Város és Folyó Egyesület, vagy a Magyar Közlekedési Klub részvételével. A rakpart teljeskörű átépítésének tervei a BKK Budapesti Közlekedési Központ megbízásából készülnek, és az Európai Unió TOP Plusz Komplex Klímaadaptációs és Közterület-megújítási programjának finanszírozásában valósulhatnak meg. Ez is része annak a 300 milliárd forintos fejlesztési csomagnak, ami Budapest fejlesztését garantálja a 2029-ig tartó időszakban. 

(Kiemelt kép: Képszerk/Adrián Zoltán)