Hamarosan elkezdődhetnek a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének előkészítési és tervezési folyamatai. Amennyiben megvalósul a fejlesztés, csökkenhet az utazási idő, és Budafoktól akár Káposztásmegyerig is járhatnak majd a villamosok az Újbuda–Újpest-villamostengelyen.
A projekt megvalósítása a teljes budapesti villamoshálózatra nagy hatással lehet: átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő vágányoknak köszönhetően. A projekt előkészítése és tervezése uniós támogatásból valósulhat meg – derül ki a BKK közleményéből.
Az első lépés ahhoz, hogy visszatérhessenek a villamosok a Bajcsy-Zsilinszky útra és a Váci út déli részére az az, hogy a BKK által benyújtott, ezt a tervezési projektelemet is tartalmazó támogatási kérelmet jóváhagyják. Ha ez megtörténik, indulhat is a projekt előkészítése és tervezése, aminek eredményeként egy kényelmes és gyors közlekedést lehetővé tevő kötöttpályás kapcsolat valósulhat meg Újbuda és Újpest között.
Az előzetes várakozások alapján a rövidebb menetidőnek és az átszállásmentes kapcsolatoknak köszönhetően akár 8-9 ezer új utas is megjelenhet a közösségi közlekedésben, és többezer, autóval közlekedő válthat a fenntartható közlekedési módra. A kisebb károsanyag-kibocsátásnak köszönhetően pedig évente akár 100 tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe Budapesten.
Mikor tűntek el a sínek innen?
Az M3-as metró belvárosi szakaszának építésekor, az 1980-as évek elejével a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton futó vágányokat felszámolták, az ott közlekedő villamosok végállomását északon a Lehel (az akkori Élmunkás) téren, délen pedig a Deák Ferenc téren jelölték ki. Így azok, akik például Újpest vagy Angyalföld a metrótól távolabbi területei felől szeretnék elérni a belvárost, átszállásra kényszerülnek. Sőt, ha például útjukat Dél-Buda felé folytatnák, akkor többször is meg kell tenniük ezt.
A BKK-nak a közelmúltban készíttetett ügyfél-elégedettségi felmérései azt mutatják, hogy az átszállási kényszer jelentősen befolyásolja a közösségi közlekedési eszközök népszerűségét, hiszen az utasok számára az átszállások – az időveszteség mellett – megterhelő kényelmetlenséget is jelentenek. A Bajcsy-Zsilinszky úti és a Váci úti vágányok visszaépítésével átszállásmentes kapcsolat jöhet létre a főváros egymástól távol eső területei között. Továbbá az Angyalföld irányából villamossal érkezők közvetlenül elérnék a Nagykörutat, az ott közlekedő villamosokat és további közösségi közlekedési eszközöket is.
Mivel jár a visszaállításuk?
Nemcsak a közlekedési feltételek javulnak és új vágányok épülhetnek a projektnek köszönhetően, hanem az érintett közterületek is új életre kelhetnek a vonalak mentén.
Újjáéledhetnek a városközpontba bevezető sugárutak, ismét élettel telhetnek meg a centrum felé vezető emblematikus tengelyek. A projektben nemcsak a leendő villamosvágányok műszaki kialakítását tervezik meg, hanem azok környezete, valamint az útpálya is megújulhat, emellett a projekt kivitelezése során a jelenleg már meglévő szakaszokon is megújulhat az infrastruktúra: többek között akadálymentesíthetik és felújíthatják a megállókat is. Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, és teljesen átépülhet a Nyugati tér is az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján.
A legnagyobb változás, hogy a csomópontban a tervek szerint elbontanák a jelenlegi felüljárót, ezáltal létrehozva egy kellemesebb, szellősebb városi területet.
A tér áteresztőkapacitása nem csökkenne, a jelenlegi műtárgyon áthaladó forgalom szintben keresztezné a Nagykörutat, a nagy befogadóképességű villamosoknak köszönhetően jóval többen érhetnek majd célba gyorsan és kényelmesen, mint napjainkban. A terület új kialakítása emellett túlmutatna jelenlegi szerepén, és a Nyugati tér nemcsak mint kereszteződés, hanem egy létező és funkcionáló városi köztérként is szerepelhetne a budapestiek életében.
Számít az érintettek véleménye
A BKK külön figyel arra, hogy az érintett területeken lakók és dolgozók, valamint a környékbeli vállalkozások is elmondják a véleményüket a tervezett fejlesztésről. Ennek érdekében több fórumon is kifejthetik majd álláspontjukat és a javaslataikat a beruházásban érintettek, valamint a témában kompetens civil szervezetekkel is egyeztetnek a szakemberek az elkövetkezendő időszakban. A beruházás előkészítése az Európai Unió társfinanszírozásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) programnak köszönhetően valósulhat meg.