A Fővárosi Önkormányzat is elküldte szakmai javaslatait és álláspontját a kormány által Rákosrendezővel kapcsolatban kiírt társadalmi egyeztetésre.
Január 11-én a kormány nyilvánosságra hozta annak a nemzetközi – Magyarország kormánya és az Egyesült Arab Emírségek kormánya közötti – gazdasági együttműködésről szóló megállapodás a tervezetét, mely a sajtóban „mini-Dubaj”-ként elhíresült beruházást készíti elő. A Budapest aranytartalékát jelentő, 130 hektáros területet érintően a társadalmi egyeztetésre 2024. január 19-i véleményezési, azaz nyolc napnyi határidővel volt lehetőség.
A főváros a kezdetektől fogva elkötelezett, hogy egy olyan, a 21. század követelményeinek megfelelő ingatlanfejlesztés valósuljon meg Rákosrendezőn, amely választ ad a közös jövőnket érintő legfontosabb kihívásokra, mint a klímaváltozás, a fenntartható mobilitásra való átállás, illetve Budapest és az agglomeráció népességarányának változása. Azaz Rákosrendezőt fenntartható módon, a budapestiek érdekeit szem előtt tartva kell fejleszteni.
A Fővárosi Önkormányzat tervet készíttetett Rákosrendező fejlesztésére és több tanulmányban vizsgálta a terület lehetséges jövőképét: Rákosrendező térségének fejlesztési tanulmányterve (2019), Otthon Budapesten – Integrált Településfejlesztési Stratégia 2021-2027 (2021), Mellékközpontok városfejlesztési térsége (2023). Ezekből a munkákból rajzolódott ki egy fenntartható ökovárosrész képe: vegyes funkciójú területekkel, épületekkel, megfizethető lakhatással, fenntartható közlekedéssel, nagyméretű új városi közparkkal és a Rákos-patak vizéből felduzzasztott tóval. Ez a Budapest Parkváros, aminek koncepcióját és célkitűzéseit Budapest Főváros Önkormányzatának Közgyűlése a 2023. decemberi ülésén el is fogadta.
A kormány által nyilvánosságra hozott tervezettel kapcsolatban nem csak a koncepció szintjén meglévő hiányosságokra és a budapestiek érdekeivel ellentétes fejlesztési elképzelésekre válaszolt az Fővárosi Önkormányzat, hanem a tervezetre vonatkozó konkrét észrevételeket is elküldte a főpolgármester a Külgazdasági és Külügyminisztériumnak.
Ezek között szerepel, hogy a megállapodás nem biztosítja a Budapest hosszú távú fejlesztési stratégiájával való összhangot, valamint nem egyértelmű, mit jelent az állampolgárok bevonása a projektbe, nem pontos a projekt területi lehatárolása sem, és a tervezetből nem derül ki a tervezett beruházás léptéke (beépítés sűrűsége, funkciók és azok elhelyezkedése a területen belül), így a közlekedési igények és azok kiszolgálása nem határozható meg, és nem teljes az ingatlanfejlesztéshez mindenképpen megvalósítandó infrastruktúrafejlesztések listája sem. Hiányos a területet érintő zöld- és kékinfrastruktúra fejlesztések listája és Kormány nem vállalt kötelezettséget a történelmi városkép megőrzésének és a világörökség védelmét érvényesítő szempontok rögzítésére.
A Fővárosi Közgyűlés felkéri a Kormányt, hogy ne írjon alá addig nemzetközi szerződést a Rákosrendező területén megvalósítandó ingatlanfejlesztéssel összefüggésben, amíg a budapestiek, ezen belül kiemelten az érintett kerületek lakosainak választott önkormányzataival meg nem egyezik az ingatlanfejlesztéssel összefüggő városfejlesztési kérdésekről.
A teljes szakmai javaslatot tartalmazó PDF dokumentum itt érhető el:
További letölthető dokumentumok:
Budapest Parkváros - összefoglaló (PDF, 14 MB)
Rákosrendező térségének fejlesztési tanulmányterve (PDF, 82 MB)