Évi 7 millió kilométert megy és havi 90 ezer kg CO2-kibocsátást spórol, mi az?


Annyit bicikliztünk 2023-ban a MOL Bubival, hogy ezzel a távval 9-szer tehetnénk meg a Föld-Hold oda-vissza utat, esetleg 175-ször kerekezhetnénk körbe a Földet, vagy éppen 34 ezerszer tekerhetnénk körbe a Balatont. Izgalmas adatok a közbringarendszer tavalyi évéről.

2023-ban az utasok több mint 3,4 millió alkalommal használták a MOL Bubit  és ezalatt 7 millió kilométernyi utat tettek meg – derült ki a BKK tavalyi évre vonatkozó összegzéséből. A gyűjtőállomások száma átlépte a 200-at, 400 új kerékpár került forgalomba és több tízezer új felhasználó csatlakozott a rendszerhez.

Egy átlagos felhasználó – hónaptól függően – 8-11 alkalommal bubizott havonta, és jellemzően 10-15 percet töltött tekeréssel, az átlagos utazás hossza pedig 2 kilometer volt. A szolgáltatást a felhasználók 80-85 százaléka bérlet alapon használja, a többi felhasználó perc alapon teker.

Váci
Kép: Ruzsa Rania/Főváros

A legnépszerűbbek továbbra is a melegebb hónapok, de az elmúlt években megdőlt az a tévhit, mely szerint a kerékpározás csak szezonális közlekedési mód. Tavaly novemberben az átlagos napi utazásszám a 7 ezret is túllépte, decemberben is több napon keresztül 5 és 6 ezer feletti volt a napi csúcs, ráadásul még a leghidegebb napokban is napi több mint 2 ezerszer bérelték ki a zöld bringákat.

A BKK egy korábbi felmérése szerint a legtöbben munkába járásra és mindennapi ügyintézésekhez használja a bubikat, de kikapcsolódáshoz és a szórakozóhelyekre való eljutáshoz is sokaknak jelent alternatívát a bérelhető bicikli.

A Bringázz a munkába adatai szerint ezzel a kerékpáros közlekedéssel a MOL Bubit használók havonta több mint 90 ezer kg CO2-kibocsátást spórolnak meg, 2023-ban pedig összesen több mint ezer tonna károsanyagtól mentették meg Budapestet. A MOL Bubinak ráadásul a fővárosiak körében komoly szemléletformáló hatása van, évről évre egyre többen ismerik fel, hogy kerékpárral közlekedni nemcsak kényelmes és gazdaságos, hanem sokszor – főleg a hagyományos közösségi közlekedési módokkal kombinálva – gyorsabb, mint autóval araszolni a forgalmi dugóban.

 Melyek a legnépszerűbb helyszínek?

A tavaszi és nyári hónapokban a Margitsziget és környéke a dobogós: 2023-ban a Jászai Mari tér és a Margitsziget volt a két legforgalmasabb MOL Bubi-állomás. Egyértelműen látszik az is, hogy a kiemelkedő kerékpáros infrastruktúrával rendelkező környékeken mint a kiskörúti és az Üllői úti kerékpársáv kereszteződésében található Kálvin tér, a nagykörúti kerékpársávhoz közeli Blaha Lujza tér, az Oktogon, a Rákóczi tér, valamint a Szent Gellért tér és a Batthyány téri állomások is nagyon forgalmasak. 

A TOP 10 legforgalmasabb állomás forgalmi (felvétel / leadás) adatokkal együtt 2023-ban:

  • Jászai Mari tér – 115 687
  • Margitsziget – 108 378
  • Corvin sétány – 98 793
  • Blaha Lujza tér M – 91 069
  • Kálvin tér – 86 232
  • Fővám tér – 85 873
  • Oktogon – 80 852
  • Szent Gellért tér – 76 566
  • Batthyány tér – 75 091
  • Rákóczi tér – 74 560
width=3000
Kép: BKK