A Fővárosi Önkormányzat és a különböző érdekeket és értékeket képviselő civil szervezetek a nyár elejéről kezdődően intenzív egyeztetéseket folytattak, mely eredményeként egy minden résztvevő partner számára elfogadható jövőképet alkottak meg. A résztvevő szervezetek támogatják azt a korábbi elképzelést, melynek célja a pesti alsó rakparton új zöldfelületek növelése, a szabadidős szolgáltatások bővítése, a gyalogos és kerékpáros használat elősegítése, illetve a turisztikai és hajós forgalom rendezett kiszolgálása. Mindez szakaszosan eltérő kialakítással, ütemezetten valósulhat meg a következő években.
A belvárosi rakpartok megújításának első szakasza a Margit híd és a Parlament között tavaly év végén készült el, és rövid idő alatt nagyon népszerű helyszínné vált a Duna-parti panorámát kereső budapestiek és turisták számára.
Az Id. Antall József rakpart közúti kapacitása megmarad az irányonként 2×1 forgalmi sávval és 30 km/h forgalomcsillapítással – ezzel kapcsolódva a Parlementtől északra korábban megújult szakaszhoz. A parkolósávot irányhelyes kerékpársávok váltják, megteremtve ezzel a sokak által régóta szorgalmazott, kényelmes és biztonságos kerékpáros kapcsolatot a rakparton. Megújul a rossz állapotú Duna-parti gyalogos sétány, bővülő zöldfelületekkel és a jelenlegihez képest sokkal több fával szegélyezve.
A Jane Haining rakpart a világörökség részét képező budapesti Duna-partok egyik legszebb szakasza, ahonnan páratlan panoráma nyílik a budai várra. Éppen ezért itt a legintenzívebb a turisztikai forgalom, illetve a városnéző hajók és rendezvényhajók is ezen a szakaszon sűrűsödnek. A kikötők kiszolgálása érdekében hosszú távon is megmarad egy szervízút, ami alapesetben a kerékpáros és rolleres forgalomnak ad helyet. A széles, kényelmes és akadálymentes gyalogos sétányon – ennek a szakasznak a századfordulós jellegéhez igazodva – kisebb zöldfelületek és facsoportok kínálnak majd kikapcsolódási lehetőséget. A teresedések alkalmasak lesznek kávézóteraszok kialakítására és időszakos események megszervezésére.
Az Erzsébet híd pesti hídfőjének környezetében jelenleg párhuzamosan fut az alsó és a felső rakpart – a csatlakozó szakaszok azonban ma sem adnak többlet kapacitást. Ezért itt a közúti forgalom a felső rakparton kapacitáscsökkenés nélkül is megoldható, ami lehetővé teszi, hogy egy rövidebb, de annál izgalmasabb szakaszon az alsó rakpartot teljes szélességben a gyalogosok használhassák. A sétányhoz közvetlenül kapcsolódók a rakpart alsó lépcsősora, ami egy Budapesten egyedülálló, közvetlen vízparti köztérré alakulhat.
A Belgrád rakpart szerepe jelenleg is nagyon összetett – a helyi és átmenő forgalom, a kikötőkhöz érkező turistabuszok, valamint a gyalogos és kerékpáros forgalom vetekszik egymással, miközben a 2-es villamos két részre osztja ezt a szakaszt. A Belgrád rakpart megújításának célja ennek a zavaros helyzetnek a rendezése, mely eredményeként a vízparti és a házak felőli oldal karakteresen elkülönülő szerepet kaphat. A házak felőli oldalon megmaradna egy forgalomcsillapított utca a helyi forgalom számára, és szintén a környéken élők mindennapjait segíti a parkolóhelyek rendezése, illetve kizárólag a helyiek által használható lakossági parkolóhelyek kialakítása.
A víz felőli oldalon – a Jane Haining rakparthoz hasonlóan – megmaradna egy szervízút a hajóállomás épületeinek kiszolgálására, mely mellett önálló kerékpárút is épülne. A kikapcsolódásra a szélesebb, fasorral és zöldfelületekkel kísért gyalogos sétány, valamint a hajóállomás épületeiben található kávézók és éttermek kínálhatnak majd lehetőséget.
A rakparti sétány a Fővám téren át kapcsolódik majd a nemrég szintén fővárosi támogatással megújult Nehru-parthoz, valamint a Millenniumi városközpont parti sétányához. Mindez azt jelenti, hogy néhány éven belül az Árpád hídtól a Rákóczi hídig tartó, közel 10 km-es, egybefüggő Duna-parti gyalogos tengely jöhet létre.