Teljes körűen megújul és gyalogos lehet a pesti rakpart


A pesti alsó rakpart átalakítása közel egy évtizede célja a Fővárosi Önkormányzatnak. A korábbi előkészítési munkákat követően ezért indítja el jövőre a rakpart teljes megújítását is, aminek eredményeként a pesti rakpart egy belvárosi szakasza teljesen gyalogos, autómentes sétánnyá változhat. A rakpart átfogó megújítása ütemezetten és széles körű szakmai-társadalmi egyeztetéssel kísérve valósulhat meg.

A Főváros 2020 tavaszától hétvégente megnyitotta a pesti rakpartot a gyalogosok és biciklisek előtt. A pandémiával kapcsolatos intézkedés azonban a nagy sikerre való tekintettel állandósult, ezért idén már harmadik éve folytatódik a rakpart hétvégi megnyitása.

Következő lépésként elkészült a rakpart felújítása egy rövidebb, a Margit híd és a Kossuth tér közötti szakaszán. Az új városvezetés megbízásából átdolgozott, zöldebb terveknek köszönhetően Budapest legújabb fasora található a Duna partján.

Idén tavasszal befejeződött Budapest egyik legfontosabb víznyomócsövének rekonstrukciója a rakpart érintett szakaszain, így újra járható lesz a pesti alsó rakpart, jelentősen könnyítve a belváros forgalmi terhelésén.

Menetrend szerint zajlik a harmadik beruházás, a Lánchíd felújítása is így jövőre, Budapest születésének 150. évfordulójára pedig teljesen elkészül Magyarország első állandó dunai átkelőjének felújítása.

A
A rakpart megújított szakasza a Margit híd és a Parlament között. Kép: Adrián Zoltán/Képszerkesztőség

 

Mindeközben további két beruházás előkészítése is folytatódik. Készülnek a tervek a pesti alsó rakpart hiányzó részeinek, valamint a Lánchíd hídfőtereinek, a Széchenyi térnek és a Clark Ádám térnek a felújítására is. A Duna mindkét oldalán a Lánchídhoz méltó, sokkal zöldebb, elsősorban a gyalogosoknak kedvező teret szeretnénk látni, ami egy új gyalogos tengellyel köti össze Budapest legnevezetesebb látványosságait, a Bazilikát és a Várat.

A főpolgármester áprilisi bejelentése alapján a rakpart egy belvárosi szakaszán, Budapest, de talán a világ egyik legszebb helyszínén a Fővárosi Önkormányzat teljesen gyalogos kialakítást tervez. A részletek meghatározására összeül a Fővárosi Civil Munkacsoport, valamint a városvezetés egyeztetést kezdeményez az érintett V. kerületi önkormányzattal is. Ezek eredményeként fog tisztázódni az autómentes szakasz pontos kialakítása is. A Főváros olyan megoldást keres, ami a legszebb részeken átengedi a teret a gyalogosoknak, de összességében a legkisebb változást jelenti a budapesti közlekedésben.

A budapestiek többsége támogatja a pesti alsó rakpart gyalogos fejlesztését

Egy 2022. áprilisi közvélemény-kutatás azt bizonyítja, hogy többen támogatják a rakpart gyalogos fejlesztését, mint ahányan a fejlesztést követően visszaadnák a rakpartot az autóforgalomnak. Sőt, a válaszadók közel egyötöde egyenesen teljesen autómentes, végig gyalogos rakpartot szeretne.

17%

Természetesen a projekt részleteinek kidolgozásákor és a megvalósítás ütemezésekor is ügyelünk arra, hogy a fejlesztés minél kevesebb változással járjon a város közlekedésében. Éppen ezért csak akkor fog folytatódni a rakpart fejlesztése, amikor elkészül az M3-as metró felújítása, elkerülve, hogy amíg ideiglenesen metrópótló buszsávok szűkítik a Dunával párhuzamos pesti útvonalakat, a két beruházás egyszerre érintse a fővárosi közlekedést.