Indul a Széchenyi tér megújítása is


A Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán elkezdődhet a Széchenyi tér megújításának tervezése. A Széchenyi tér szorosan kapcsolódik a Lánchídhoz és a rakparthoz, éppen ezért a Duna-part megújítását célzó projektcsomag egyik fontos eleme. Bár a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában a Kormány és a Főváros már korábban elfogadta azt a koncepciót, mely szerint a felújítás célja a világörökségi környezethez méltó, a jelenleginél zöldebb, gyalogosbarát tér megteremtése, a tervezés az elmúlt években forráshiány miatt elakadt. Annak érdekében, hogy a Duna-parti fejlesztések összehangoltan és a kivitelés során a budapestiek számára minél kevesebb kellemetlenséggel valósuljanak meg, a Fővárosi Önkormányzat mostani döntésével plusz forrást biztosított a tervezés újrakezdéséhez.

A Széchenyi tér megújítása során cél a zöldfelületek bővítése, a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek javítása, a sokszínű szabadidő-eltöltési lehetőségek támogatása és pihenő terek kialakítása, valamint a gépjárműforgalom által igénybe vett területek csökkentése. Az átépítés során a mostani, feleslegesen bonyolult, körfogalom jellegű közúti kialakítás egyszerűsödik, így rövidebb, logikusabb útvonalon közlekedhetnek az autók és a buszok is. Ezzel értékes területek szabadulnak fel, melyeken új gyalogos sétányok jönnek létre a Bazilika és a Lánchíd között, az MTA székháza előtt, illetve a Kossuth tér felé, valamint javulni fognak a kerékpáros közlekedés feltételei is. A koncepció a korábbi tervpályázat győztes tervére alapul, melyet az alsó rakparthoz hasonlóan a Korzó Tervezési Stúdió készített. A most készülő engedélyezési és kiviteli terveket is a Korzó készíti a FŐMTERV-vel közösen, a BKK korábbi közbeszerzési eljárása eredményeként.

A
Kép: Korzó Tervezési Stúdió/duna.budapest.hu

Mi fog történni a Széchenyi István téren?

  • A tér zöld részét elzáró körforgalom kiváltásával egyszerűsödik a közúti közlekedés, új gyalogos és pihenést biztosító területek szabadulnak fel. 
  • Gyalogos sétány jön létre a Bazilika és a Lánchíd között, a ma szinte megközelíthetetlen középső zöld rész összenő az Akadémia előtti területtel, és minden irányból kényelmesen és biztonságosan megközelíthető lesz. 
  • A Magyar Tudományos Akadémia előtt reprezentatív, a jelenlegi kialakításnál zöldebb tér jön létre. 
  • Az úthálózat egyszerűsítésének és a forgalomcsillapításnak köszönhetően a tér déli részén lévő összetett közúti csomópont nagyban egyszerűsíthető. 
  • A József Attila utcát az Akadémia utcával összekötő út helyén csökkentett forgalmú, 30 km/h legnagyobb megengedett sebességű kiszolgáló utca jön létre, amin keresztül továbbra is megközelíthető marad autóval a tér összes épülete.
  • Megvalósul a Széchenyi rakpart (felső rakpart) közterületi megújítása a Széchenyi tér és a Kossuth tér között.
  • Valamint lehetővé válik a József Attila út közúti forgalmának csillapítása és közterületi megújítása is.
SZÉCHENYI