Válasz a XXI. századi Budapest előtt álló kihívásokra
Rákosrendező Budapest egyik aranytartaléka. Az elhagyott és szennyezett terület élettel való megtöltése, bevonása a városszövetbe túlzás nélkül nem csak Budapest, hanem az agglomeráció elemi érdeke is. Éppen ezért kiemelt fontosságú, hogy bármilyen itt történő fejlesztés rövid és hosszútávon is a budapestiek érdekét szolgálja, és választ adjon a közös jövőnket érintő legfontosabb kihívásokra. A XXI. századi Budapest előtt ugyanis óriási kihívások állnak, amelyek három fő csoportra bonthatóak – a klímakatasztrófa, a fenntartható mobilitásra való átállás feladata és a népességfogyás. Budapestnek vannak olyan területei, ahol a három legnagyobb kihívásra egyszerre lehet választ találni, ezek az úgynevezett barnamezős részek, ahol a korábbi, jellemzően ipari használat megszűnt.
A Fővárosi Önkormányzat tervet készíttetett Rákosrendező fejlesztésére és több tanulmányban vizsgálta a terület lehetséges jövőképét. Ezekből a munkákból rajzolódott ki egy fenntartható ökovárosrész képe nagyméretű új városi közparkkal és a Rákos-patak vizéből felduzzasztott tóval. Ez a Budapest Parkváros.
A fejlesztés céljai

Új ökovárosrész
Az új városnegyed a budapestieké kell hogy legyen. Feladata nem az, hogy megoldandó problémákat hozzon létre, hanem az, hogy létező problémákat oldjon meg. 1990-2020 között Budapest lakossága 13%-kal csökkent, míg Pest megye lakossága 30%-kal emelkedett.
A Parkvárossal megteremtjük a városban azokat az előnyöket, amelyeket keresve tízezrek hagyják ma el Budapestet. Szükség van benne a különböző csoportokat (fiatalokat, családot alapítókat, időseket) célzó támogatott lakhatási formákra és 15 ezer, a budapesti családoknak szánt megfizethető és elérhető, élhető otthonra. Mindezt úgy, hogy egy vegyes funkciójú, kompakt városrész jön létre, ahol a klímatudatos, okos megoldások alkalmazása alapkövetelmény.

Több zöldfelület
Fel kell készíteni Budapestet a klímaváltozás hatásaira, aminek következményeit már a saját bőrünkön is tapasztaljuk. Az évi középhőmérséklet több mint 1,5°C-kal emelkedett az elmúlt 40 évben, egyre gyakoribbak a hőhullámok és a csapadék egyenetlen eloszlása.
A Parkvárosban 25 hektáros valósi városi közpark épül, benne a negyeden átfolyó Rákos-patak vizéből felduzzasztott tóval. Emellett az új városrész az adaptáció jegyében a városi hősziget kialakulását csökkentő térszervezéssel, zöldfelület-kialakítással és anyaghasználattal épül majd, megvalósítva a szivacsváros koncepciót, és kötelező lesz a zöldtető kialakítása is.

Fenntartható közlekedés
Az elmúlt évtizedben 40%-kal nőtt Pest megyében a gépjárművek száma. Ma Budapest útjain minden második autóval megtett kilométert az agglomerációból érkező autók tesznek meg. Ez fenntarthatatlan, Budapest jövője érdekében át kell állni a fenntartható mobilitásra.
A Parkvárosban, ahogy ez sok sikeres, hasonló volumenű nemzetközi beruházásnál is ismert, már az első épületek felhúzása előtt előre meg kell tervezni és építeni a közösségi közlekedést. A már meglévő vasúthálózat fejlesztése, az M1-es metró és a 3-as villamos meghosszabbítása, új intermodális csomópontok kiépítése és a terület külső forgalmi kapcsolatait erősítő főúthálózati elemek fejlesztése kellően ki tudja majd szolgálni az új városnegyed közlekedését. Új kerékpáros és gyalogos tengelyek és a fenntartható mobilitást támogató belső kialakítással kell a területet bejárhatóvá tenni.
A fejlesztés lépései
Galéria
Hogyan tovább Rákosrendezőn?
Hogyan tovább Rákosrendezőn? – Budapest következő lépései, tervei, programja címmel 2025. február 7-én szakmai konferenciát tartott a Fővárosi Önkormányzat a Merlinben, ahol a területtel kapcsolatos elkészült szakmai dokumentációkról, a jövőbeni hasznosításáról és a jó nemzetközi példákról volt szó.
Előadók és prezentációik:
Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere: Rákosrendező a Budapestieké!
Vitézy Dávid a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője: Mire van szükség valójában Rákosrendezőn?
Erő Zoltán Budapest főépítésze
Hiszünk benne, hogy a Parkváros példaként szolgálhat arra, hogyan lehet partneri együttműködéssel, átláthatóan és a jövő generáció érdekeire tekintettel nagyléptékű beruházásokat megvalósítani Budapesten.