Tarlós: nagy dolog, hogy birtokon belülre kerülhet a főváros a CET-nél

A főváros volt parkolási cége, a Parking ügyében több szálon is indult vizsgálat; kezdeményezett ilyet a cég új vezetése, a Főpolgármesteri Hivatal belső ellenőrzése és a főjegyző asszony is, ez utóbbi nyomán tartottak házkutatást a nyomozók a hivatalban. Hangsúlyozottan a 2010 előtti ügyekben folyik a nyomozás – mondta a Fővárosi Közgyűlés szünetében tartott sajtótájékoztatón Tarlós István főpolgármester.

A főváros birtokba tudja venni a CET-et, az ítélőtábla tegnap hozott jogerős és végrehajtható ítélete ugyanis a fővárost birtokba helyezte, és jogszerűnek minősítette a bankgarancia lehívását, ami nagyon nagy dolog – tudatta a főpolgármester. Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes ezzel kapcsolatban elmondta, hogy régóta húzódó ügyben született jogerős döntés, ami új helyzetet teremt. Emlékeztetett arra, hogy a CET még az előző önkormányzati ciklus egyik „mondjuk úgy, izgalmas, PPP-konstrukcióban épült projektje” volt. A beruházás szerepel az előző városvezetés hagyatékáról összeállított Fehér Könyvben is. Bagdy kitért arra, hogy a létesítményt 2010 augusztusában kellett volna kulcsrakészen átadni. Ez azonban nem történt meg, a beruházó Porto pedig megsértette a bankgarancia-szerződés előírásait. A főváros ezért 2011 januárban lehívta a bankgaranciát, amit a Porto vitatott, „most ennek a vitatásnak van vége”. A főpolgármester-helyettes úgy fogalmazott, a Porto nem tudta vagy nem akarta befejezni az épületet, 2011 augusztusban pedig felmondta a fővárossal kötött szerződését, ami 2011 októberében vált hatályossá.

Bagdy furcsának és érthetetlennek nevezte, hogy a cég nem adta a főváros birtokába a létesítményt, holott erre szerződés kötelezte. Az ügyben 2011 decemberben született meg az elsőfokú ítélet, amely szerint a főváros jogszerűen hívta le a bankgaranciát, a birtokba adásról viszont a bíróság akkor nem rendelkezett. Most viszont „elérkezett a jog és igazság pillanata, a főváros birtokba veheti jogos tulajdonát, a bitorlásnak vége” – jelentette ki. A főváros várhatóan augusztus közepére kerülhet birtokba ténylegesen, akkor haladéktalanul megkezdik a műszaki állapot felmérését – közbeszerzési eljárás keretében, de ha lehet, az eddigi alvállalkozók bevonásával – , megszerzik a használatbavételi engedélyt szerez, majd a fővárosiak birtokába adják a CET-et. Első lépésként a most még lezárt duna-parti sétányt és a kerékpárutat fogják megnyitni.

Hangsúlyozta, az ügyben korrektül el fognak számolni, a Portóval is. A telek azonban a fővárosé, a rajta emelt felépítménnyel együtt. Az eredeti konstrukció alapján a főváros 25 éven keresztül összesen 32 milliárd forintot fizetett volna ki a beruházásért, ám mivel a Porto a szerződést felmondta, ez a megállapodás sem érvényes. Ami munkát azonban elvégeztek, annak ellenértéke mindenképpen jár nekik – tette hozzá.

A CET-tel kapcsolatban Tarlós István azt mondta, az egy olyan beruházás, „ahol az előző városvezetés egy isten tudja hol bejegyzett offshore cégnek biztosított kezességvállalást, nincs arra magyarázat, hogy ez hogyan történhetett meg”. A főpolgármester kitért arra, hogy a lebonyolító úgy akarta átadni a létesítményt a megbízó fővárosnak, hogy azt a generálkivitelezőtől soha nem is vette át. A főpolgármester hangsúlyozta, hogy a beruházáson dolgozó magyar alvállalkozókat nem a főváros, hanem a generálkivitelező nem fizette ki.

Bagdy Gábor kérdésre válaszolva azt is elmondta, hogy a Porto az MKB Banktól 7,5-8 milliárd forintos hitelt vett fel, „bízunk benne, hogy ezt az összeget beépítette az épületbe”. Még nyitott kérdésnek nevezte, hogy a főváros miként adhatott biztosítékot a banki hitelszerződés mögé, illetve hogy a fővárosi biztosítéknyújtás érvényes-e. Becslése szerint 0,5 -1,3 milliárd forintba kerülhet a beruházás teljes befejezése.

A taxisrendelet megtárgyalásának szeptemberre halasztásáról – szintén újságírói kérdésre válaszolva – Tarlós István úgy fogalmazott, tízféle taxistársaság 12 félét akar, alapvető érdekellentét van a fuvarszervezők és a taxisok között. Alternatív javaslatot akarunk tenni a közgyűlésnek, ami elkészült, de ígértem még egy egyeztetést a taxisoknak. Háromszáz oldalas az anyag, a képviselőknek két napjuk volt rá, hogy tanulmányozzák, ezt kevésnek tartom, ezért kértem, hogy a kérdést a következő közgyűlésre napoljuk el – tette hozzá a főpolgármester.
: