Tarlós István: 27 nagyprojektet készít elő a főváros

Elkészült Budapest új, 2030-ig szóló, hosszú távú városfejlesztési koncepciója; hasonlóan részletes, komplex helyzetelemzés harminc éve nem készült. A több mint kétszáz oldalas anyag konkrét, gyűjtött és feldolgozott adathalmazon alapul, a fejlesztés irányait és céljait határozza meg – jelentette be hétfői tájékoztatóján Tarlós István főpolgármester.

A koncepció szerint a 2014 és 2020 közötti uniós támogatási időszakra a főváros 27 darab – 50 millió euró feletti értékű – nagyprojekttel készül. Ezekről részletek az alábbi táblázatban olvashatók:
 
​Projekt megnevezése Megjegyzés​
​​1. ​M3-as metró rekonstrukciója és északi meghosszabbítása ​támogatási szerződés van, 150 md Ft, kezdés 2016, befejezés 2019
​2. ​42-es villamos meghosszabbítása a Gloriett lakótelepig
​3. Budapesti villamos és trolibusz járműprojekt II. ütem​ ​87 villamos, 69 troli, 2014-2020
​4. ​M2-es metró - Gödöllői (H8/9-es) HÉV összekötése
​5. ​M1-es metró (MillFav) rekonstrukciója és keleti meghosszabbítása ​50 md Ft, kezdés 2017, befejezés 2018
​6. ​Fogaskerekű vasút (60-as villamos) és környezetének rendezése (Széll K. térig meghosszabbítás) ​20 md Ft, 2014-re kiviteli terv, befejezés 2017-18
7.​ ​Komplex villamoshálózat-fejlesztés további feladatai (14 részprojekt)
​8. ​M5 déli szakasz (Astoria - Csepel és Ráckeve) ​Érvényes támogatási szerződés 2017-2020
​9. ​Autóbusz járműpark fejlesztése környezetbarát járművekkel ​400 db autóbusz 2014-től
​10. Új dunai átkelő létesítése a Főváros területén​
​11. ​Széchenyi Lánchíd és a Váralagút felújítása ​tervezési közbeszerzés folyamatban, 14 md Ft, 2015-17
​12. ​Petőfi híd felújítása
​13. ​Gyalogos és kerékpáros hidak létesítése a fővárosi szigetek és a Duna-partok között
​14. ​Új Hulladékhasznosító és Iszapégető Erőmű
​15. ​Hulladék-közszolgáltatáshoz kapcsolódó telephelyek komplex fejlesztése
​16. HUHA I. komplex: távhő mennyiségének növelése, turbinacsere, kazánrekonstrukció ​ ​kész megvalósítási tanulmány, 14 md Ft, 2014-16
​17. CNG/LNG gázhasznosító rendszer kialakítása, fermentáló üzemek létesítésével és ehhez kapcsolódóan alternatív üzemű célgépek beszerzése​
​18. Gyógyfürdők komplex felújítása​ ​14 alprojekt, 15 md Ft, 2014. 01. 01 - 2020. 04. 30.
​19. ​Városháza tér átfogó felújítása
​20. ​Fővárosi Állat- és Növénykert fejlesztése
​21.  ​A fővárosi ivóvízhálózat főnyomó- és gerincvezetékeinek rekonstrukciója
​22. ​A fővárosi ivóvízhálózat gravitációs és alacsony nyomású vezetékeinek rekonstrukciója
​23. ​A Budapest vízellátó hálózatában lévő azbesztcement alapú csővezetékek cseréje
​24. ​Cséry-telep rekonstrukciója
​25. ​Dél-budapesti hőkooperációs rendszer létrehozása
​26. ​A belső városrészek átfogó rehabilitációja
​27. ​Óbudai Gázgyár kármentesítése ​5-7 md Ft, 2013 első felében már a fejlesztési koncepció is elkészül
 
Akik arra apelláltak, hogy a mostani vezetés nem foglalkozik fejlesztésekkel, és a kormánnyal ne tudna ezek érdekében együttműködni, azok vagy tévúton járnak vagy szándékosan, rosszhiszeműen igyekeztek a közvéleményt félrevezetni. Budapest fejleszt és dolgozik, most nem álmokat kergetünk és a vágyainkat fogalmazzuk meg, hanem számításokon, műszaki tervezésen, jogi és pénzügyi elemzésen alapuló előkészítő munka folyik. 2014-ben szinte azonnal megcélozhatók és lehívhatók lesznek a fejlesztésekre az uniós pénzek – nyomatékosította Tarlós István.

A főpolgármester hangsúlyozta, a városfejlesztési koncepció nem az előző városvezetés által jegyzett Podmaniczky-tervre (vagyis a 2003-ban elfogadott, és azóta hatályos városfejlesztési koncepcióra) épít, az ugyanis vágyak, álmok gyűjteménye, amelyből „mint azt a szocialisták is elismerték, kevés valósult meg”. Az új városfejlesztési koncepció elkészítését egyébként 2011-ben kezdeményezte a főpolgármester, a dokumentumot véleményezték a Belügyminisztérium szakértői, és azt hamarosan a Fővárosi Közgyűlés is megtárgyalja.

A miniszterelnök által a napokban elmondottakkal egyetértve megerősítem, hogy a főváros a közelebbi és a távlati fejlesztéseit a kormánnyal szoros együttműködésben tervezi megvalósítani – mondta a főpolgármester. A főváros feladata, hogy felmérje, kitalálja, műszakilag alátámassza, prioritási sorrendbe helyezze, kezdeményezze és menedzselje a szükséges fejlesztéseket. – Ezt a munkát elvégeztük, zajlik a 2014 és 2020 közötti uniós támogatási ciklus forrásait megcélzó fejlesztések műszaki, jogi, pénzügyi előkészítése.

A városfejlesztési koncepcióhoz kapcsolódik, és húszéves hiányt pótol a Duna-menti területek fejlesztéséről szóló, most elkészült tanulmányterv is, amely a kormányzati fejlesztési elképzelésekhez is illeszkedik – tette hozzá.

A folyamatban lévő fejlesztések között Tarlós István megemlítette az összesen 452 milliárd forintba kerülő 4-es metrót, amelyhez kapcsolódóan az előző városvezetés által kötött szerződések módosításával több tízmilliárd forintot sikerült visszaszerezni. Zajlik a rákoskeresztúri buszfolyosó kialakítása, a 1,5 milliárdos beruházás öt üteméből négy százszázalékos készültségű. Folyamatban van az 1-es és 3-as villamosvonalak fejlesztése, meghosszabbítása, amely több mint 40 milliárdos projekt. E ciklusban elindul a 10,5 milliárdba kerülő budai fonódó villamoshálózat kivitelezése. 43 milliárd értékű a villamos és troli járműbeszerzési tender, amelynek első ütemében 37 alacsonypadlós villamos, valamint 24 troli érkezik Budapestre, a közbeszerzés folyamatban van. Zajlik a csepeli központi szennyvíztisztítóhoz kapcsolódva 54 kilométernyi csatornahálózat építése, ebből 43 kilométert már átadtak. 43 milliárdos projekt a szennyvízelvezető hálózat kiépítése, ami 238 kilométer csatornát és 19 átemelő telepet foglal magába; e beruházást illetően 2002 és 2010 között még a pályázat beadásáig sem tudtak eljutni, mára viszont sikerült megkötni a szerződéseket, a kivitelezés 2015 tavaszára befejeződik. Megkezdődött a házhoz menő, szelektív hulladékgyűjtő rendszer kiépítése, folyamatban van a római-parti védmű kivitelezése, amely még idén megkezdődik. Jövő márciusban kezdik a Széll Kálmán felújítását, amellyel 2015-re végeznek. Még az idén júniusban átadják a közönségnek a kivitelezés alatt álló, új margitszigeti szökőkutat, valamint a felújított víztornyot és szabadtéri színpadot. A CET-et idén októberben adják át a nagyközönségnek. Átfogó koncepció készül a Margitszigetre, amelynek fejlesztése 4-6 milliárdos program.
 
Tarlós István kitért arra is, hogy a két évvel ezelőtt elkészült Fehér Könyvhöz kapcsolódva hamarosan tény- és adatszerűen beszámol a városvezetés arról is: a megörökölt hagyatékba tartozó, a könyvben felsorolt kritikus ügyekben – ide tartoznak a 4-es metró szerződései, a CET, a Rác fürdő, a vízművek és a csatornázási művek korábbi privatizációja vagy a csepeli központi szennyvíztisztító ügye – milyen változásokat, előrelépést, eredményeket sikerült elérni a 2010-es állapotokhoz képest. – E munkáról a napokban a miniszterelnök is elismerőleg szól, és az igazságnak, valamint a budapestieknek is tartozunk ezzel – jegyezte meg a főpolgármester.

A főpolgármester a Balettintézet ügyéről

Mi a probléma azzal, ha a miniszterelnök és a főpolgármester azon gondolkodik, nem kellene-e a város közepén porladó, több mint egy évtizede üresen álló műemléképületekkel kezdeni valamit? Rendben van-e az a törvényi szabályozás, amely mindezt lehetővé teszi? – tette fel a kérdést Tarlós István, többek között az Andrássy úti volt Balettintézet egykori épületének példáját idézve. Emlékeztetett rá, hogy az ingatlanból 16 évvel ezelőtt kiköltöztettek egy elsődleges fontosságú kulturális intézetet, majd eladták 220 millió forintért. Ma az épület már a hetedik tulajdonos kezében van, az értéke pedig meghaladhatja a 7,5 milliárd forintot. „Nehezen tud megszabadulni az ember attól a feltételezéstől, hogy itt valamilyen spekuláció történik” – jegyezte meg Tarlós István. Hangsúlyozta: nem érdekli, ki, milyen üzletet csinál, az sem fontos, hogy portugál vagy magyar kézben van-e az adott ingatlan. De elfogadhatatlan, hogy a város közepén 16 éve ilyen hányattatásnak van kitéve egy műemléképület. „Nem akarok beleavatkozni az üzleti világ belső életébe, de a jogszabályi hátteret rendezetlennek vélem, normális városban ilyen nem fordulhat elő” – fogalmazott. 
 

A tájékoztató teljes felvétele

Hírek

RSS megtekintés