Tények az M2-M4 metrószerelvényekről

Mivel sajtóvita indult az M2-M4 metrók 2010 őszén tapasztalható előkészítettségének megfelelőségéről, ezért emlékeztetőül közöljük az alábbi tényeket:

Az M2-M4 szerelvényeinek szállítására a szerződést 2006. május 30-án kötötték. Ennek alapján akkor a következő szállítási határidőket rögzítették (ezeket a határidőket kellett volna betartani):
 
M2 vonalon:
prototípus szállítása - 2007. november 30.
engedély - 2008. június 30.
első szerelvény - 2008. augusztus 31.
utolsó szerelvény - 2009. május 30.
 
Azaz 2009 májusában az összes szerelvénynek engedélyesen itt kellett volna lennie. Ehhez képest 9 hónap késedelemmel hoztak egy prototípust, majd újabb 6 hónap késedelemmel az első szerelvényt, ami azonban 2009-ben sem kapott engedélyt. Az engedélynek már 2008 júniusában meg kellett volna lennie, de még 2010. október elsején sem volt meg. 2010 októberében természetesen újabb szerelvény sem volt az országban. Röviden szólva 2009. február és 2010. október között a késedelmeken túl az égvilágon semmi nem történt.
 
M4 vonalon:     
prototípus szállítása - 2007. november 30.
engedély - 2008. május 30.
első szerelvény - 2009. március 30.
utolsó szerelvény - 2009. szeptember 30.

Ehhez képest 2010. október elsején – 3 év késedelemmel – sem volt itt még a prototípus sem. Vagyis 2006 május és 2010 október között semmi nem történt.

Ezzel szemben az M2 vonalon ma – de már 2012 júniusában – valamennyi szerelvényre érvényes típusengedély van, és tavaly óta a teljes vonalon az új szerelvények közlekednek.

Az M4 vonalon az első szerelvény 2012 novemberében megérkezett, 2013. február 13. óta van típusengedély, 2013. februárban megérkezett az első szerelvény, és ma a megrendelt 15 szerelvényből 12 a BKV-nál van.
 
Szűcs Somlyó Mária
kommunikációs igazgató