Szeptember 1-től új díjszabás szerint közlekednek a fővárosi taxik

2013. szeptember 1-jén, vasárnap 0 órától Budapesten életbe lép a Fővárosi Közgyűlés április 9-i ülésén elfogadott új taxirendelet, amelynek megalkotása a fokozódóan egyre jobb minőségű személyfuvarozási szolgáltatást célozta meg. A jogszabály értemében a Budapesten személytaxi-szolgáltatást nyújtó társaságok csak az elfogadott fix ártáblázat szerint vihetnek utasokat, amely az alapdíjat 450, a kilométerdíjat pedig 280 forintban határozza meg. A hatósági áras tarifával hosszú idő után kiszámíthatóbbá, átláthatóbbá válik a személyfuvarozási rendszer Budapesten.
A Fővárosi Közgyűlés utoljára 2000-ben módosította a személytaxi szolgáltatás díjának mértékét, azóta a tarifa az inflációt nem követte, a taxi szolgáltatást sok esetben csupán önköltségi ár alatt lehetett csak végezni.
 
2013. szeptember 1-jén, vasárnap 0 órától az életbe lépő új taxirendelet egyetlen fix tarifa használatát engedélyezi a személyfuvarozók számára a taxaméterek, azaz a taxidíj-mutató eszközök 1. számú programhelyére beprogramozva. Az alábbi tarifatáblázatban olvasható fuvarozási díjon kívül más árat alkalmazni nem lehet, így a taxizás hosszú idő után kiszámíthatóbbá, a rendszer átláthatóbbá és megbízhatóbbá válik. Az eddigi gyakorlatból ismerős kedvezmények, mint például a reptéri transzfer vagy a törzsutas-kártyák kedvezménye többé nem alkalmazható a taxizás során. A taxi szolgáltatás díja a személygépkocsikon jól látható módon, a műszerfalon, a jobb oldali és bal oldali hátsó ablakon lesz kihelyezve.
 
Alapdíj (forint)​ Távolsággal arányos díj (forint/kilométer)​ Idővel arányos egységdíj (forint/perc)​
450​ ​280 ​70
 
A rendelet a személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapítja meg, tekintettel a piacon kialakult torz helyzetre és a személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott egyeztetések eredményére. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által előkészített taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztették a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel. Az előkészítés során feldolgoztuk a beérkezett utasvéleményeket, majd több alkalommal Tarlós István főpolgármester vezetésével megtartott, teljes körű egyeztetés alapján előkészítettük az új taxirendelet-tervezetet, amelyet a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-i ülésén fogadott el.
 
A személyfuvarozási szolgáltatás kapcsán kétségtelenül a fix tarifa a legnagyobb változás, azonban a rendelet további, az utasok komfortját biztosító, biztonságát növelő szabályozást is tartalmaz, amelyeket 2015. július 1-ig fokozatosan vezetünk be, és amelyek értelmében 
 
• minden taxi gépkocsiban lesz lehetőség bankkártyás fizetésre,
• a taxikban tilos lesz a dohányzás, amelyet az autó ablakán elhelyezett piktogram is jelez majd;
• minden taxi rendelkezik működő klímaberendezéssel,
• minden taxi októbertől márciusig téli gumival van felszerelve,
• a gépkocsi motorja legalább Euro4-es besorolású, csökkentett értékű károsanyag-kibocsátás elérésére képes,
• a gépkocsiban kötelező elhelyezni az utasok jogait tartalmazó magyar és angol nyelvű tájékoztatót.
 
A közforgalmú közlekedés arculati megváltoztatása igényli, hogy a személytaxikra vonatkozó előírások is egységesek legyenek. A taxi gépkocsik egységes sárga színűek lesznek, a budapesti taxiflotta minden egyes járművének átmatricázását legkésőbb 2014. augusztus 31-ig kell garantálni.

Mi változik a taxizásban?

• Bevezetjük a fix tarifát, hogy kiszámíthatóbb, tervezhetőbb, átláthatóbb és megbízhatóbb legyen a szolgáltatás. Minden taxiszolgáltató azonos áron fog szolgáltatni.
• A fix tarifának köszönhetően ugyanolyan tarifával lehet a tervezett célponthoz eljutni telefonos taxirendeléssel, mint ha az utcán intenék le a taxit, tehát ismét népszerűvé válhat az utcai leintés.
• Minden taxiban lesz lehetőség bankkártyás fizetésre.
• Megszűnnek a kedvezmények.
• 2013. szeptembertől megjelennek a sárga színű taxik az utcán, de még egy évig más színű gépjárművek is szállíthatnak utast. Az új kötelező tájékoztatási elemeknek minden gépjárművön láthatóak lesznek.
• 2014. augusztus végére színében egységes lesz a fővárosi taxiflotta, így azok könnyen beazonosíthatók lesznek a nagyforgalmú fővárosi közlekedésben.

Mi marad változatlan a taxizásban?

• A taxiszolgáltató cégek a régiek maradnak.
• Továbbra is lesznek taxiszolgáltatókhoz tartozó és egyéni taxik.
• A telefonos taxirendelés rendszere nem változik.
• Továbbra sem lesz ún. kiállási díj telefonos rendelés esetén.

Történelmi áttekintés

A budapesti személytaxizás története az 1910-es években kezdődött, amikor Haltenberger Samu a Magyar Automobil Rt. Arad nevében megegyezett a fővárossal kétszáz bérautó forgalomba állításáról Budapesten. A Benz Automobil- és Motorgyár Rt. ugyanekkor további ötven autó üzemeltetésére kapott engedélyt, majd 1913 végén a két cég egyesült Budapesti Automobil Közlekedési Rt. néven. Az első taxitársaság nemcsak a szolgáltatást indította útnak, de a kor legmodernebb újításait és eszközeit is alkalmazta: Haltenberger 1915-ben például megvásárolta a hamburgi Drost Tivadar telefonrendszerét, amellyel negyven taxiállomást szereltek fel szerte Budapesten. Ilyen modern diszpécserközpont akkor még csak néhány európai nagyvárosban működött. Ma Budapesten 5700 taxi van forgalomban nap mint nap, amelyek jelentős részét 21 fuvarszervező cég közlekedteti.
 
Főpolgármesteri Hivatal Kommunikációs Igazgatóság
Budapesti Közlekedési Központ

Hírek

RSS megtekintés