Régi fényében ragyog a Margit híd

Tarlós István főpolgármester átadta kedden az eredeti pompájában felújított Margit hidat. A városvezető az ünnepi rendezvényen köszönetet mondott a budapestieknek a felújítás során tanúsított türelmükért. A több mint két évig tartó rekonstrukció során felújították az útpályát, a villamosvágányokat, kicserélték a pálya- és a hídszerkezet elemeit, kiszélesítették a pályaszerkezetet. A projekt összköltsége mintegy nettó 21 milliárd forintot tett ki, melyből 6 milliárd forint uniós támogatás volt.

A beruházás eredményeként ma egy szerkezetében, küllemében teljesen megújult Margit hidat adhatunk át a budapestieknek – jegyezte meg a főpolgármester. A hídszerkezet óarany színben pompázik, a híd egésze hangulatában, díszítésében a XIX. század végi, XX. század eleji éveket idézi. A rekonstrukció során a Margit híd szélessége három méterrel lett nagyobb, megmaradt a kétszer két sávos közút, de az északi oldalon kétirányú bicikliút épült. A híd budai parti pillérében zsolnai majolikacsempével díszített kerékpáros alagút teszi biztonságosabbá az észak-déli irányú kerékpáros közlekedést. Gondoltak a Margitszigetre kisgyermekkel vagy éppen kerékpárokkal érkezőkre, és persze a mozgásukban korlátozott embertársainkra is – emelte ki a városvezető. A híd közepén megszűnt a szigetre vezető aluljáró. A gyalogos közlekedés a felszínen zajlik, ezáltal a babakocsival, kerékpárral közlekedők, valamint a mozgáskorlátozottak is sokkal kényelmesebben, egyszerűbben érhetik el a Margitszigetet. A rekonstrukció során új díszkivilágítást is kapott a híd, melynek köszönhetően a budapestiek kedd estétől gyönyörködhetnek az impozáns látványban.

Tarlós István arra az érdekességre hívta fel a figyelmet, hogy az eredeti híd esetében ha a hídközepet és a Margitszigetet összekötő szakaszt figyelembe véve az útpályát tartó szerkezetet tükrözzük az útpálya felé, akkor kirajzolódik előttünk az elfektetett Eiffel-torony képe.

A hidat Mihailich Győző tervei alapján 1935-37-ben déli irányban kiszélesítették, s így további két közúti sávot lehetett elhelyezni rajta. Ekkor helyezték középre a hídon 1879 óta közlekedő villamos pályáját is. A második világháború alatt 1944. november 4-én Pest felőli három pillér felrobbant a délutáni csúcsforgalom idején, sok áldozatot követelve. A budai részeket 1945. január 18-án robbantották fel. Az újjáépítés Széchy Károly professzor irányításával kezdődött meg, félszélességében 1947-ben, a teljes hidat pedig 1948 nyarán adták át a forgalomnak.

Utoljára 1978-ban végeztek a Margit hídon rekonstrukciót, melynek állapota a 2000-es évekre nagyon leromlott, helyenként életveszélyessé vált, ám a felújítás csak 2009-ben kezdődött meg.