Közlekedés: a főpolgármester utasítására 18 pontos, azonnali intézkedéscsomagot vezetnek be Budapesten

​A fővárosi forgalmi nehézségek miatt a főpolgármester utasítására 18 pontos azonnali intézkedést vezetnek be Budapesten - jelentette be Tarlós István. Csúcsidőben Pest felé ismét három sávon lehet hétfőtől autózni az Árpád hídon, lámpákat programoznak át, sűrítik a HÉV-et. A főpolgármester hangsúlyozta, a fejlesztések terén 20 év lemaradást kell behozni, a kivitelezés pedig forgalmi nehézségekkel jár, amelyeket igyekeznek csökkenteni. György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes a cséry-telepi olajosiszap-szennyezés kapcsán elmondta, a városvezetés a hasonló engedély nélküli tevékenységek írmagját is ki akarja irtani. Bírálta az ügyben tett pánikkeltő, lakosságot riogató szocialista nyilatkozatokat.

Tarlós István főpolgármester utasítására 18 pontból álló azonnali intézkedést vezet be a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosi közlekedési helyzet rövidtávú javítása érdekében. Ezek közé tartozik, hogy hétfőtől reggel csúcsidőben ismét három sávot használhatnak Pest felé az autósok, több helyen átprogramozzák a közlekedési jelzőlámpákat, megszüntetik az ideiglenes buszsávokat, sűrítik a szentendrei HÉV-et, valamint fokozottan együttműködnek a BRFK-val – jelentette be pénteki tájékoztatóján Tarlós István főpolgármester. (A konkrét intézkedéseket tartalmazó háttéranyag itt tölthető le. Az 1-es villamos felújítása miatt bevezetett rendőrségi intézkedésekről szóló tájékoztató pedig itt tölthető le.)

Emlékeztetett rá, hogy számos fontos építési, felújítási projekt 2010-ig egyáltalán nem vagy nem a szükséges ütemben volt előkészítve, ezeket a feladatokat lépésről lépésre, feszített ütemben kellett végrehajtani. A zajló beruházások elhalasztása megengedhetetlen a műtárgyak, útszakaszok műszaki állapota és az elvesző uniós források miatt, Budapestnek 20 év lemaradását kell behozni a felújítások, fejlesztések terén. Tarlós István úgy fogalmazott: a forgalmi helyzetet illető kritika „az operatív helyzetkezelés szempontjából jogos”, ezért is utasította a BKK-t az azonnali intézkedések megtételére.  

 Tarlós István főpolgármester tájékoztatója

 

 A főpolgármester hangsúlyozta, szó sincs politikai időzítésről, kényszerhelyzetben kezdték el az elodázhatatlan munkákat, amelyek előkészítése időt vett igénybe. – Mások helyett is elnézést kérek a budapestiektől a jelenlegi forgalmi állapotokért, azon igyekszünk, hogy a fővárosiakat ezen átmeneti viszonyok minél kevésbé sújtsák – mondta.

A főpolgármester a kritizáló ellenzéki nyilatkozatokat – „különösképpen, mivel Demszky Gábor egykori helyettesétől származnak” –, miszerint 2010-ben kész tervek voltak a felújításokról a fiókban, „közönséges és gátlástalan hazugságnak” nevezte. Hangsúlyozta, hogy a munkák ütemezése nem ad hoc politikai döntések alapján, hanem átgondolt műszaki és közlekedésszervezési szempontok alapján születik.  – E kivitelezési munkák közúti torlódások nélkül a városszerkezet adottságai miatt sem végezhetők Budapesten – jegyezte meg.

Kitért rá, hogy nyáron sem tétlenkedtek, jelentős felújítások zajlottak a nagykörúti és az összes budai villamosvonalon, valamint az Erzsébet királyné útján. A kormány 20 éves adósságot törleszt az összedőlés határára jutott Várbazár felújításával vagy a Kossuth tér rendezésével, a főváros az V. kerülettel együttműködve újítja fel a Ferenciek terét. A jelenleg is zajló, nagyobb munkák között említette a 61-es villamos Völgy utcai szakaszának felújítását a Nagyhíd javításával együtt, az 1-es villamos átfogó felújítását (a Bécsi út és a Lehel utca közötti szakaszon), valamint a kispesti Ady Endre út rekonstrukcióját.

Kérdésre válaszolva Tarlós István elmondta, hogy a kivitelezés okozta forgalmi nehézségeket ellensúlyozzák és a közösségi közlekedés használatát ösztönözzék, a városvezetés jövőre nem tesz javaslatot tarifaemelésre.

A cséry-telepi környezetszennyezésről György István főpolgármester-helyettes nyilatkozott. – A városvezetés azonnal intézkedett, mihelyst tudomást szerzett a XVIII. kerületi, Cséry-telepen történt olajosiszap-elhelyezésről. A városvezetés az írmagját is ki akarja irtani bármilyen ilyen és ehhez hasonló engedély nélküli tevékenységeknek – mondta a sajtótájékoztatón György István, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes. Emlékeztetett rá, hogy a Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi (FTSZV) Kft.-től haladéktalanul igazoló jelentést kértek be, annak tartalma alapján pedig a főpolgármester azonnali hatállyal felmentette a cég vezetőjét. (Az e témában készült háttéranyag itt tölthető le.)

 

 György István főpolgármester-helyettes tájékoztatója

 

 Kitért rá, hogy a Cséry-telep lényegében 1893 óta hulladéklerakóként funkcionál, ahová az 1960-as évekig teljesen ellenőrizetlenül tettek le mintegy 3 millió köbméter kommunális, közterületi és ipari hulladékot. Jelezte, hogy az ügyben jelenleg is több vizsgálat folyik.

György István élesen bírálta Horváth Csaba, Szaniszló Sándor és Simon Gábor szocialista politikusokat, akik politikai haszonszerzés céljából, kampánycélokból riogatják a lakosságot, és pánikot keltenek. A Cséry-telep környékén emiatt már arról beszélnek, hogy palackos vizet kell osztani, pedig erről szó sincs, az ivóvíz megfelelő minőségű, fogyasztásra és felhasználásra alkalmas. Bírálta a szocialistákat amiatt is, hogy 2010-ig nem tettek semmit a teljes körű budapesti csatornázási projektért, pedig azt már 2003-ban beígérték, valamint nem tettek semmit a Cséry-telep kármentesítéséért, sőt komposztálótelepet terveztek oda. A jelenlegi városvezetés ezzel szemben elkészítette a projekt uniós támogatási pályázatát, a kormány pedig garanciát vállalt a beruházásra. A főváros emellett több mint egy éve tárgyalásokat folytat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-vel a Cséry-telep rekultivációja érdekében.