Budapest számít a civil szervezetek segítségére

A főváros és a civil szervezetek közötti szorosabb együttműködés szükségességére hívták föl a figyelmet négy civil szervezet vezetői egy a Fehér Könyvről szóló pénteki sajtóbeszélgetésen. A Greenpeace, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), a Magyar Kerékpáros Klub és a Levegő Munkacsoport által szervezett találkozón a fővárosi önkormányzatot Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes képviselte, aki szerint a főváros örömmel fogadja a civilek segítségét, észrevételeit.
 
 
Lukács András a Levegő Munkacsoport elnökeszerint el kell halasztani, illetve le kell állítani azokat a tervezett nagyberuházásokat, amelyek több tízmilliárd forintot vinnének el, és ennek ellenére kevés hasznuk lenne. Úgy vélte, emelni kellene a tehergépkocsik behajtási díját, mert "a fuvarozók csalása miatt legalább évi ötmilliárd forinttól esik el a főváros". Hozzátette, hogy mielőbb be kell vezetni a dugódíjat, addig pedig a parkolási rendszer átalakításával kell korlátozni a forgalmat.
 
 
Dorner Lajos, a VEKE elnöke szerint a Fehér Könyv kissé elkésett, illetve nem tartalmazza a BKV járműtakarítási, alkatrész-beszállítási szerződéseit. A VEKE vezetője emellett a BKV nagy értékű szerződéseinek felülvizsgálatát szorgalmazta, mivel szerinte egyes dokumentumokban önmagában olyan összegek szerepelnek, mint a Fehér Könyv kétharmadában együttvéve.
 
A Magyar Kerékpáros Klub azt szeretné, ha több egyirányú utcában lehetne a forgalommal szemben kerékpározni, illetve több B+R parkolót akarnak a fővárosban – mondta Harkay Lukács a civil szervezet projektvezetője. A Margit hídon átadott kerékpáros nyom kapcsán megjegyezte: nagyon örülnek a jelenlegi megoldásnak, hiszen így az autósokkal együtt közlekedhetnek a bringások.
 
Szegfalvi Zsolt, a Greenpeace igazgatója arra utalt, hogy az Óbudai Gázgyár a Fehér Könyvben pénzügyi nehézségként szerepel, pedig súlyos környezeti ártalomról is szó van a gyártás után a területen maradt gázmassza miatt. A szervezet megoldást sürget az ügyben, álláspontjuk szerint a 2002-ben meghozott hatósági határozat óta "csak labdáznak a beadványokkal", miközben a területről káros anyagok szivárognak a Dunába.
 
 
Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes úgy reagált a civilek felvetéseire, hogy "a gondolkodás egy irányba halad", ugyanakkor a város minden területén rendet kell tenni, ehhez pedig idő kell. Jelezte azt is, hogy örömmel várja a szervezetek segítségét. Mint mondta, egyes nagyberuházások elhalasztása ügyében már intézkedett a városvezetés (például a 4-es metró második szakasza kapcsán). A főpolgármester-helyettes arról is beszámolt, hogy a főváros gazdasági programjában szerepel például a dugódíj vagy az ingatlanadó kérdése, azt azonban látni kell, hogy a fővárosi önkormányzatnak még nincs adókivetési joga.
 

Hírek

RSS megtekintés