A taxisok és fuvarszervezők többsége egyetért a budapesti taxirendelettel

A 2013. szeptember 1-jén életbe lépett, a BKK által előkészített Fővárosi Önkormányzat új budapesti taxi rendeletével a taxisok és a fuvarszervezők döntő többsége egyetért. A január 23-i demonstráció oka a fuvarszervező cégek, illetve a cégek és a szerződéses taxis vállalkozásaik közötti feszültségből adódhatott. A taxirendelet alapján a taxizás hosszú idő után kiszámíthatóbbá, a rendszer átláthatóbbá és megbízhatóbbá vált. 

Az úgynevezett „néma” (csendes) címkiadási rendszer rendeleti szabályozása megfelelő, nem állított végrehajthatatlan követelményeket a fuvarszervezők elé. A  kifejlesztett programok teljesítik a rendeleti előírásokat, és a taxisok jelentős részének álláspontja szerint jól működnek, ennek ellenére előfordulhatnak egyes rendszereknél a használat tapasztalataiból eredően megismert és a fuvarszervező szolgálatok által végrehajtandó korrekciót igénylő problémák. A jelenlegi vita a taxisok és a fuvarszervezők között lehet a rendszerek rendeleti szabályozásán túlmutató részleteivel összefüggésben. A címkiadó rendszer kedvez az utasoknak, mert gyorsabban kapnak taxit; jó a taxisoknak, mert csökkenti az üres kilométerek mértékét, és jó a városnak, mert kevesebb az üresen kilométereket guruló taxi, tehát kevésbé terhelik a város levegőjét és foglalják el útjait, kisebb mértékben terhelik és akadályozzák autóbusz-forgalmi sávok forgalmát. Gazdaságos a vállalkozások részére, mert ugyanakkora bevételre kevesebb költség esik az üres futásra eső költséghányad jelentős csökkenése miatt.

Természetes, hogy egy korszerű rendszer bevezetése és alkalmazása nem csupán technikai, hanem egyéb felkészülést is igényel. Megváltoztatja a korábbi gyakorlatot, amely nem vette figyelembe a rendelkezésre álló gépkocsik fizikai elhelyezkedését. Korábban a cím felvételének technikai előnyeit kihasználva (meg nem engedett eszközök alkalmazásával) jutottak egyes szolgáltatók – versenyellenes módszerek alkalmazásával – előnyös pozícióba, melyre az új rendszerek következetes alkalmazása nem nyújt lehetőséget.

A Főváros megbízásából a BKK gyűjti a rendelet végrehajtása során szerzett tapasztalatokat és javaslatokat valamennyi, többek között a „néma” címkiadó rendszerrel összefüggően is. 

A taxirendelet értelmében a fővárosi taxik utasainak joguk van a nyugodt, csendes, rádióforgalmazástól, rádióhallgatástól, dudaszótól, a járművezető általi mobiltelefon-használattól mentes utazáshoz, amelynek betartása a szolgáltatói felelősség körébe tartozik.  A rendeletnek ez a pontja tapasztalatunk szerint hasznos: egyes taxishiénák ezáltal már nem tudják más taxis vállalkozóktól a megrendeléseket „elvenni”. A műholdas címkiosztás segítségével a fuvarszervező társaságok gépjárművei közül a legközelebb lévő autó érkezik a megrendelés helyszínére. 

A taxirendelet életbe lépésekor Tarlós István, Budapest főpolgármestere megígérte, hogy amennyiben szükséges, egy év tapasztalatai után a Közgyűlés a rendeletet felülvizsgálja. Ez az időszak idén ősszel telik le. 

A rendelet előírásai betartásának ellenőrzésére közös ellenőrzésbe kezdett a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság, a Budapesti Közlekedési Központ, valamint a Budapest Főváros Kormányhivatala Fogyasztóvédelmi Felügyelősége. A Budapesti Közlekedési Központ munkatársai továbbra is három műszakban, éjjel és nappal, munkanapon és hétvégén folyamatosan ellenőrizik a taxisok tevékenységét kiemelt figyelmet fordítva a hatóságilag rögzített árak betartására. Az ellenőrzéseket a BKK koordinálásával a Fővárosi Rendészeti Igazgatóság közterület-felügyelőivel közösen végzik.

Budapesti Közlekedési Központ

Hírek

RSS megtekintés