A Fővárosi Közgyűlés 2011. május 25-i rendes ülése

Több mint negyven napirendi pontot tárgyalt meg május 25-i ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Egyhangúlag megszavazták, hogy Hutiray Gyula legyen a városfejlesztésért felelős új főpolgármester-helyettes. 16 új díszpolgárt avattak, köztük két ellenzéki jelöltet. Félmilliárd forintot előlegez meg a főváros a tűzoltók elmaradt túlóradíjának kifizetésére. Döntött a közgyűlés arról is, hogy elvégeztetik a budapesti metróüzem műszaki auditját. Együttműködési megállapodást kötött a főváros a Műegyetemmel, az ELTE-vel és a HÖOK-kal.
 
Egyhangúlag megválasztotta a Fővárosi Közgyűlés főpolgármester-helyettesnek Hutiray Gyulát. Az új helyettes városfejlesztési területekért felel, így a beruházások, kiemelt fejlesztések (ide nem értve azok pénzügyi kontrollját), az európai uniós ügyek, a projektmenedzsment, illetve a városfejlesztési és városrendezési feladatkörök szakmai irányítása tartozik hozzá. Illetménye  660 ezer forint, jogosult hivatali autóra és telefonhasználatra.
 
Június 19-én adját át a díszpolgári elismeréseket
 
Tizenhat - köztük két, az ellenzék által javasolt - új díszpolgára van Budapestnek, erről 33 igen szavazattal, egy tartózkodással szavazott zárt ülésen a közgyűlés. Díszpolgári címet kap Balczó András öttusázó, Csukás István író (akit az LMP javasolt), Egerszegi Krisztina úszó, Eperjes Károly színművész, Prof. dr. Kásler Miklós, az Országos Onkológiai Intézet főigazgatója, Prof. dr. Kopp Mária, a SOTE Magatartástudományi Intézetének főigazgató-helyettese, Kovács Kati énekes, Dr. Mádl Ferenc volt köztársasági elnök, Makovecz Imre építész, Dr. Papp Lajos szívsebész, Elvis Presley amerikai énekes, Sánta Ferenc hegedűművész, Dr. Skrabski Árpád demográfus-szociológus, Szervátiusz Tibor szobrászművész, Szirtes Ágnes színművész (őt az MSZP javasolta), valamint Lech Walesa volt lengyel államfő.
 
A díszpolgári elismeréseket június 19-én fogják átadni (eddig erre november 17-én került sor, a közgyűlés azonban január végén egyhangúlag módosította a díszpolgári címekről szóló rendeletet, megváltoztatva a dátumot arra a napra, amikor 1991-ben kivonultak Magyarországról a szovjet csapatok).
 
Félmilliárdot megelőlegez a főváros a tűzoltók túlórapénzére
 
Félmilliárd forintot kapnak a fővárosi tűzoltók a 2004 májusa és 2007 decembere között végzett túlmunkájukra - döntött a Fővárosi Közgyűlés. A főváros soron kívül 500 millió forintot utal át a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokságnak a készenléti szolgálatban dolgozó tűzoltók elmaradt távolléti díjainak kifizetésére.
 
Szaniszló Sándor (MSZP) a vitában felvetette, hogy a főváros a meghitelezett összeg után kamatot is kérhetne az államtól, és mint mondta, sajnálja, hogy nekik kell helyt állniuk Orbán Viktor miniszterelnök helyett. Tarlós István erre azt mondta: ekkora "pofátlansággal" már régen találkozott, hiszen a 2004 és 2007 között, azaz a szocialista kormányok idején elmaradt kifizetésekről van szó.
 
Műszaki felülvizsgálat a metrónál
 
Műszakilag felülvizsgálják a budapesti metróüzemet - döntött a közgyűlés. Az elmúlt hetekben elszaporodtak a műszaki hibák a 3-as vonalon, ezért elengedhetetlen az észak-déli vonal műszaki felülvizsgálata. A műszaki audit öt területre terjed ki: a metrószerelvények karbantartási rendszerének teljes felülvizsgálatára; elemezni fogják a szerelvények további üzemelésének életkorukból fakadó kockázatait; vizsgálják a felhasznált, beépített alkatrészeket, a beépítés folyamatát; a szerelvények általános műszaki állapotát; és azt is, hogy a szerelvények lecseréléséig milyen lehetőségei, kockázatai lehetnek az üzemeltetésnek. Az auditot kizárólag minősített, nemzetközi referenciákkal rendelkező intézet végezheti, a feladatok elsősorban a 3-as metróvonalra terjednek ki, de a 2-es metró üzemvitelét is vizsgálnák.
 
154 lejárt szavatosságú metrókocsi fut Budapesten
 
A vitában Tarlós István főpolgármester azt mondta, hogy jelenleg 154 olyan metrókocsi fut Budapesten, amelyet már 5-13 évvel ezelőtt ki kellett volna vonni a forgalomból. "Hogy lehet, hogy ez a korábbi városvezetésnek nem tűnt fel? Harminc év után a járműveket le kellene selejtezni. Hárommillió kilométernél nem szabadna többet futniuk, ezen messze-messze túl vannak. Ha ezeket mind ki kell vonni, lehet, hogy be kell zárni a metrókat, ezért ki vállalja a felelősséget?" - tette fel a kérdést a főpolgármester.
 
Több szocialista képviselő szerint a hétfőn a forgalomból kivont 43 metrókocsi között olyanok is voltak, amelyek nemrég estek át nagyjavításon. Andó Sándor (MSZP) egyenesen úgy fogalmazott, csak a kocsik pályaszáma 30-40 éves, azok fő darabjait már kijavították. Kocsis István BKV-vezérigazgató szerint ez "tévedés és butaság", ugyanis az egyik legkritikusabb elem, az úgynevezett főtartó gerendázat soha egyik kocsiban sem volt kicserélve, hiába volt a részleges felújítás. "Vegyék komolyabban, hogy a gyártó szerint e kocsikat harminc év után ki kell sorolni, mert itt emberéletekről van szó" - hangsúlyozta a BKV vezérigazgatója. Elmondta, hogy amióta a BKV élén dolgozik (2008 nyara óta), többször megkereste az előző városvezetést, és dokumentumokat adott át a metrókocsik állapotáról, de konkrét lépések nem történtek.
Együttműködés Tbiliszivel és Szentpétervárral
 
Egyhangúlag jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés a Tbiliszi és Budapest, valamint a Szentpétervár és Budapest közötti együttműködési megállapodást.  A grúz és a magyar főváros gazdasági, szociális és kulturális területeken működik együtt, az erről szóló dokumentumot Tarlós István főpolgármester május eleji tbiliszi látogatásán már aláírta, de az csak a közgyűlés utólagos jóváhagyásával lépett hatályba.
 
A Fővárosi Közgyűlés felhatalmazta a főpolgármestert arra is, hogy aláírja a Budapest és Szentpétervár közötti, elsősorban a két város önkormányzatának kulturális bizottságait érintő együttműködési megállapodást. Ennek értelmében fejlesztik a kulturális kapcsolatokat, közös projekteket valósítanak meg, illetve kulturális delegációk, alkotóművészek, társulatok vesznek részt a két város rendezvényein.
 
Együttműködési megállapodás a Műegyetemmel, az ELTE-vel és a HÖOK-kal
 
Együttműködési megállapodást köt a főváros a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel, valamint a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájával – erről egyhangúlag döntött a közgyűlés. Az önkormányzat a jövőben a szakpolitikai kérdések kidolgozásakor támaszkodik az egyetemek szellemi bázisára.  Az ELTE vállalja, hogy megszervez egy "budapesti egyetemi kötődésű tudósokból álló nemzetközi tudományos támogató hálózatot", a Műegyetem pedig kutatói műhelyt hoz létre, amely integrálja a főváros jövőjével kapcsolatos alapkutatásokat és elemzéseket, továbbá részt vesz a közúti és vízi közösségi közlekedési fejlesztési tanulmányok elkészítésében.
 
A közgyűlés arról is döntött , hogy a főváros együttműködési megállapodást köt a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájával, ennek értelmében az együttműködésüket érintő tanácskozásokra és rendezvényekre kölcsönösen meghívják egymás képviselőit.   Az önkormányzat vállalja azt is, hogy "a fővárosban működő felsőoktatási intézményekben hallgatókat fokozottan érintő fővárosi rendeletek és az egyetemi ifjúságot érintő egyéb döntések előkészítési folyamatában" kikéri a HÖOK véleményét. A főváros figyelembe veszi a hallgatók közlekedési szokásait is egyebek mellett a BKV-járatok kialakításakor, valamint a kerékpárutak vonalvezetésének megtervezésénél.
 
Rendeződhet a reptéri taxidrosztok helyzete
 
Rendeződhet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér taxidrosztjainak a helyzete; a Fővárosi Közgyűlés 29 igen, 3 nem és egy tartózkodás mellett úgy döntött, aláírható a Budapest Airporttal a drosztok üzemeltetéséről szóló szerződés. Eszerint a Budapest Airport (BA) Zrt., a Budapesti Közlekedési Központ és a Fővárosi Taxiállomásokat Üzemeltető Kft. öt évre köt szerződést a drosztok fenntartásával, működtetésével kapcsolatos kötelezettségek teljesítésére. (A korábbi, öt évre kötött szerződés tegnap lejárt.)
 
 A megállapodás szerint a BA a reptér térségében közcélú fejlesztéseket hajt végre, amelyek segítik a légikikötő közlekedési kiszolgálását: utastájékoztatókat helyeznek el, információs irodákat nyitnak, jegykiadó automatákat vásárolnak. Ezenkívül a BA vállalta, hogy a buszmegállókhoz ülőhelyeket biztosít, a taxik számára pedig 50 férőhelyes úgynevezett pufferparkolót (várakozó parkolót) bocsát rendelkezésre.
 
Kettébontják a budai fonódó villamosprojektet
 
Külön támogatási szerződés alapján épülhet meg az Észak- és Dél-Budát összekötő budai fonódó villamosprojekt Széll Kálmán téri, illetve Bem rakparti ága. A projekt műszaki tartalma kiegészül a Frankel Leó utca és a Bécsi út belső szakaszának rekonstrukciójával - döntött egyhangúlag a közgyűlés. Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója szerint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel folyamatban van a támogatási szerződés véglegesítése, a projekt dokumentációjában ezt követően tudják átvezetni a közgyűlés által elfogadott módosításokat. Vitézy szerint ez a nyár végére zárulhat le, ezután indulhat a beruházás engedélyeztetése, majd a kivitelezői tender kiírása, végül a kivitelezés. A BKK vezetője elmondta, az építkezés jövőre indulhat.
 
Olyan közhasznú beruházásról van szó, amellyel a résztvevők, az érintettek kilencven százaléka egyetért - mondta Tarlós István főpolgármester, aki utalt a Műegyetem szakvéleményére, amely szerint a fonódó villamos projektnek akkor van igazán értelme, ha mindkét ága megépül. Ezért tartotta szükségesnek, hogy a két ágra vonatkozó támogatási szerződéseket egyszerre írják alá.
 
Pályázat a Mikroszkóp Színpad hasznosítására
 
Nyilvános pályázatot hirdet a főváros a Mikroszkóp Színpad Nonprofit Kft. által használt ingatlanok színházi célú hasznosítására, és a társaság üzletrészének az értékesítésére – döntött 23 igen szavazattal, nyolc tartózkodás mellett a közgyűlés. Az üzletrész értékesítése bérbeadással való ingatlanhasznosítással történik, így biztosítva az eddig is ellátott kulturális, színházi funkciókat. Az ajánlattevőtől üzemeltetési koncepciót és négyéves üzleti tervet várnak.
 
Schmidt Gábor

Közgyűlés - 2011.05.25.