Fővárosi Közgyűlés: szeptemberben indul a Lánchíd felújítása

Ülésezik a Fővárosi Közgyűlés a Városháza dísztermében 2018. április 25-én

Több mint ötven napirendi pontot tárgyalt meg a Fővárosi Közgyűlés 2018. április 25-i rendes ülésén. Döntöttek az M3-as metróvonal öt állomásának speciális, ferdepályás liftekkel történő akadálymentesítéséről. Július elsejétől drágul Budapesten a taxizás, az alapdíj 700 Ft-ra nő, a kilométerdíj 20 forinttal, a percenkénti várakozási díj pedig 5 forinttal emelkedik. A Lánchíd felújítása szeptemberben kezdődhet, és várhatóan 2021 nyarára fejeződik be. Zárt ülésen döntöttek Budapest nyolc új díszpolgáráról.

Az ülés kezdetén a képviselők egyperces néma felállással tisztelegtek a nemrégiben elhunyt Demján Sándor üzletember, nagyvállalkozó, Budapest díszpolgárának emlékeke előtt.

M3-as metró: speciális akadálymentesítés öt állomáson ferdepályás lifttel

Egyhangúlag fogadta el a közgyűlés az M3-as metróvonal állomásainak akadálymentesítéséről szóló javaslatot. A Tarlós István főpolgármester, valamint helyettesei, Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs által jegyzett előterjesztés alapján az esélyegyenlőség megteremtése, a mozgásukban korlátozottak helyzetének további javítása érdekében öt állomás – Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed és Klinikák – speciális akadálymentesítéséről, úgynevezett ferdepályás liftek építéséről döntöttek.

A Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból. A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift. Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint. A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek - lehetőség szerint - az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint. 

A ferdepályás liftek alkalmazhatóságát a BKV Zrt. a tervezők bevonásával egyedileg vizsgálja az öt mélyállomás esetében. Ezeket jellemzően más európai városokhoz hasonlóan a meglévő lépcsők, mozgólépcsők mellett alakíthatják ki.

A Nyugati pályaudvari állomás esetében szintén hagyományos függőleges aknás liftet terveztek korábban, de költségtakarékossági szempontok miatt itt is vizsgálják a ferdepályás felvonó alkalmazását.

A Dózsa György úti állomás akadálymentesítésére a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezést követően kerül sor. Az Ecseri úti és a Pöttyös utcai állomásoknál ideiglenesen korlátlift épül, a közgyűlés a végleges megoldás megvalósítására 2023. december 31-i határidővel vállalt kötelezettséget.

Az M3-as metró állomásainak speciális akadálymentesítésének tervezésére és kivitelezésére a Főváros 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV részére 2018 és 2023 között.

Szeptemberben kezdődhet a Lánchíd felújítása

Szeptemberben kezdődhetnek a Lánchíd felújítási munkálatai, amelyek várhatóan 2021 június végére fejeződnek majd be – erről a közgyűlés 20 igen szavazattal, 1 nem ellenében és 8 tartózkodó szavazattal döntött.

A Lánchíd felújítása tartalmazza a közúti pályalemez és a járdakonzolok teljes elbontását és újjáépítését, valamint a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózió elleni védelmét. Továbbá a gyalogoskorlátok műemléki felújítását, a kőfelületek javítását és felülettisztítását, a köz- és díszvilágítás korszerűsítését, a Duna-meder szükség szerinti rendezését, a hídfőkben lévő gyalogos-aluljárók szélesített átépítését, a hídfő lépcsőinek átépítését, a hídfők helyiségeinek felújítását és lehetőség szerinti hasznosítását.

A hídtest felújítása mellett szükséges elvégezni a pesti hídfő alatti aluljáró újjáépítését is. Ez csak a Lánchíd forgalmának teljes kizárása mellett lehetséges, ezért célszerű összehangolni a híd felújításával.

A rekonstrukció költsége több mint bruttó 16 milliárd forint. Mint az elfogadott javaslatban olvasható, a Lánchíd felújításához kapcsolódik a várhegyi alagút és a Clark Adám tér felújítása is, de ez - második ütemként - csak a későbbi években, a szükséges forrás rendelkezésre állása esetén történik majd meg.

Júliustól emelkednek a taxitarifák

Július elsejétől változnak a taxitarifák a fővárosban: a jelenlegi 450 forintos alapdíj 700 forintra emelkedik, a kilométerdíj 20 forinttal, a percenkénti várakozási díj pedig 5 forinttal nő. A Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzett javaslatot 18 igen szavazattal 5 nem ellenében, 5 tartózkodás mellett fogadta el a testület.

A taxisok javaslatára módosított rendelet szerint július elsejétől a kilométerdíj 280-ról 300 forintra, a percenkénti várakozási díj pedig 70-ről 75 forintra nő. 

A döntés előtti vitában Szeneczey Balázs elmondta, hogy az elmúlt fél évben a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a fuvarszervező cégek és a taxis érdekképviseletek képviselői között rendszeres tárgyalások zajlottak, és olyan konszenzus született, amelyet a taxisok döntő többsége elfogad. Hangsúlyozta, a 2013 óta változatlan tarifák kisebb mértékben emelkednek, mint ahogy azt eredetileg a taxisok kezdeményezték.

Sipeki József, a BKIK ipartestületi tagozatának képviselője kifejtette, a fuvarszervező társaságok felmérése szerint a taxisok 87 százaléka egyetértett a tarifaemeléssel, amelyet például a szigorodó gépkocsi-követelmények, a dráguló biztosítások és az online pénztárgép bevezetése is indokol. A BKIK képviselője általános tapasztalatként említette, hogy a fővárosban egyre nehezebb taxit kapni, ami azt jelzi, nem éri meg taxis vállalkozást indítani, annak jövedelmezősége ugyanis egyre kisebb. Sipeki József szerint ezért összességében - a negatív sajtóvisszhang ellenére is - elfogadhatónak nevezhető az átlagos fuvarra vetítve 10 százalékos tarifaemelés.

Tarlós István a vitában úgy fogalmazott, fanyalogva fogadja azon ellenzéki pártok kritikáit, amelyek városvezetésük ideje alatt nem akartak, illetve nem mertek hozzányúlni ehhez a kérdéshez, és „maximálisan kaotikus állapotokat hagytak itt". Közölte azt is, hogy nem zárkóznak el a taxirendelet további finomításának lehetőségétől. A főpolgármester előzőleg, még a napirendről szóló vitában szólt arról, hogy a díjemelést nem a főváros kezdeményezte, az nem érdeke, de - mondta - úgy voltak vele, hogy a taxisok által kezdeményezett díjemelés az ő kockázatuk, ezzel a saját piacukat befolyásolják.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke felszólalásban megerősítette, a most javasoltnál kicsivel magasabb emelést szerettek volna, de elfogadták a város vezetőinek az utasokat védő érveit. Közölte továbbá, hogy a tizenkén nagy budapesti fuvarszervező cégből csak egy nem értett egyet a tarifaemeléssel.

Kétmilliárd forintos pályázati keret kerületi városrehabilitációra

Kétmilliárd forintos keretösszeggel pályázatot ír ki kerületi önkormányzatok városrehabilitációs munkáinak támogatására a főváros; a közgyűlés egyhangúlag döntött a TÉR-KÖZ 2018 pályázat kiírásáról. A döntés értelmében a főváros május 2-ai kezdettel új pályázatot hirdet meg kerületi önkormányzatok számára közterületek komplex megújítására és közösségi célú városrehabilitációs programok megvalósítására, Erre kétmilliárd forint szabad keret áll rendelkezésre. A pályázat beadásának határideje július 4.

A pályázat első, 2013-as meghirdetése óta a városrehabilitációra szánt összesen 12,7 milliárd forintnyi fővárosi támogatáshoz csaknem ugyanannyi önerőt biztosítottak a kerületi önkormányzatok - olvasható az elfogadott előterjesztésben.

Az ESMA helyezhet el reklámfelületeket a közvilágítási oszlopokon

Az ESMA Reklám Zrt. helyezhet el reklámfelületeket a közvilágítási oszlopokon miután a Fővárosi Közgyűlés szerdán jóváhagyta az erről szóló haszonbérleti szerződést 19 igen szavazattal, 3 nem ellenében és 3 tartózkodás mellett.

A Fővárosi Közgyűlés 2017. augusztus 30-án döntött arról, hogy a Budapest területén lévő és a Fővárosi Önkormányzat, a BDK Budapesti Dísz- és Közvilágítási (BDK) Kft., valamint a BKK Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. tulajdonát képező közvilágítási oszlopokat "tájékozódást segítő jelzést megjelenítő reklámcélú eszköz" elhelyezése céljából a tulajdonosokkal közösen nyilvános pályázat útján közösen fogja hasznosítani. A testület decemberi ülésén hagyta jóvá a pályázati kiírást. A pályázat érvényes és eredményes volt, és a bíráló bizottság a benyújtott két pályázat közül első helyen az ESMA Reklám Zrt. pályázatát, a második helyen a TQ Reklám Stúdió Kft. pályázatát javasolta rangsorolni.

A Fővárosi Közgyűlés csak a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló oszlopokra vonatkozóan tudott döntést hozni, a BDK tulajdonában lévő oszlopok esetén a társaság ügyvezetése, míg a BKK tulajdonában lévő oszlopok esetén a társaság igazgatósága hoz döntést. Az elfogadott előterjesztés szerint az ESMA évente nettó 60 millió forintot, oszloponként napidíjként pedig nettó 250 forintot fizet majd. A szerződés öt évre szól.

Nyolc új díszpolgárt választottak

Zárt ülésen nyolc új díszpolgárt választott a Fővárosi Közgyűlés. Díszpolgári címet adományozták Babos Tímea teniszezőnek, Horváth Károly (művésznevén Charlie) Liszt Ferenc-díjas énekesnek, Horgas Eszter fuvolaművésznek, Dr. Lovász László Széchenyi-nagydíjas matematikusnak, a Magyar Tudományos Akadémia elnökének, Mészöly Kálmánnak, volt válogatott labdarugó és szövetségi kapitánynak, valamint Vásáry Tamás Kossuth-díjas zongoraművésznek. Posztumusz díszpolgári címet kapott dr. Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja és Burger Barna fotóművész.

 

Hírek

RSS megtekintés