Budapestinfó: szakmai okok miatt nem lesz gyalogoshíd a megújuló Lánchíd

Az Európai Bizottság júliusi döntésével a 3-as metró felújításának a befejezése most már biztosítottnak látszik - mondta a Budapestinfón Tarlós István. A főpolgármester beszélt arról, hogy várhatóan megkapják azt a 6 milliárd forintot a kormánytól, amely a Lánchíd felújításához szükséges. Az átkelő forgalmi és szerkezeti okok miatt nem lesz gyalogoshíd. A Főváros azt javasolja, a Margitszigethez épüljön gyalogoshíd Budáról és Pestről.

 

Az Európai Bizottság júliusi döntésével mintegy 557 millió euróban, nagyjából 180 milliárd forintban határozta meg az M3-as metró felújítása nagyprojekt összes elszámolható költségét, ami jó hír, kedvezőbb a döntés, mint amire számítottam – mondta a Budapestinfón, szokásos pénteki sajtótájékoztatóján Tarlós István főpolgármester. Hozzátette: a beruházásról szóló támogatási szerződés jelenleg 137,5 milliárd forintot tartalmaz, a nem elszámolható költségek mintegy 5 milliárd forintot, a teljes akadálymentesítés költségei 5,6 milliárd forintot tesznek ki. A főpolgármester ezért azt fogja javasolni a kormánynak, hogy az EU-források biztosítsák az elszámolható költségek 85%-ának fedezetét, mintegy 149 milliárd forintot, a fennmaradó költségeket pedig a kabinet és az önkormányzat közösen biztosítsa. Optimisták lehetünk, a 3-as metró felújításának a befejezése most már biztosítottnak látszik – jelentette ki.

A Főváros pozitív visszajelzést kapott arról, hogy a Lánchíd felújítására meg fogja kapni azt a körülbelül 6 milliárd forintot, ami a teljes projekthez szükséges – közölte Tarlós István. Emlékeztetett rá, hogy a beruházás korábbi, több részre bontása nem műszaki, hanem anyagi okból merült fel. Kitért rá, hogy a szakma véleménye alapján nem lehet gyalogoshíddá alakítani a Lánchidat, hiába van turisztikai szempontból erre a legalkalmasabb helyen. Ennek egyrészt forgalmi okai vannak, hiszen a híd közvetlen kapcsolatot jelent a Vár és a Belváros között, és fontos buszvonalak járnak rajta. Másrészt a híd rácsos szerkezete miatt a keskeny járdákkal rendelkező átkelő kocsipályája gyalogos célokra nem alakítható ki, ahhoz azt meg kellene emelni, viszont ehhez nincs elég teherbírási tartaléka a hídnak. A főpolgármester hozzátette: lenne értelme Budapesten gyaloghidat építeni, korábban több helyszín is felmerült (a lágymányosi campus és a Haller utca között; a Várkert Bazár és a Vigadó tér között; a Batthyány tér és a Kossuth tér között), a Főváros azt javasolja a kormánynak, hogy a Margitszigethez épüljenek gyalogoshidak, Budáról a Szépvölgyi út, Pestről pedig a Dráva utca vonalában.

Tarlós István hangsúlyozta: a Lánchíd felújítása halaszthatatlan. Ezt támasztja alá az is, hogy szakvélemények szerint az átkelő budai oldalon, a szélső pilléren, a gyalogosjárda alatt az egyik több száz kilós, öntöttvas díszkonzolja leszakadóban volt. Hangsúlyozta, hogy megtették a szükséges intézkedéseket a balesetveszély elhárítására, stabilizálják a szerkezetet, a hajóforgalmat pedig az érintett területről azonnal ki fogják tiltani, így súlyos balesetre nem kell számítani.

A főpolgármester elmondta, hogy a Római-part árvízvédelmének a feltételei javulni fognak a pünkösdfürdői töltésmagasítással, valamint az Aranyhegyi-árok védelmével és a Barát-patak torkolati műtárgyának a megépítésével. A Dunával párhuzamos védműszakaszt érintően várhatóan rendkívüli ülést tart a Fővárosi Közgyűlés augusztus végén, mert biztosítani kell várhatóan 150-200 millió forintos többletköltséget a beruházáshoz, a tervek módosítása miatt.

Az esetleges újraindulásával kapcsolatos kérdésekre válaszolva Tarlós István úgy fogalmazott: ez ügyben lesz még egy találkozója a miniszterelnökkel, „valószínűségekről lehet addig beszélni, de kategorikus megfogalmazásokat nem akarok tenni”. „Nem nagyon kapaszkodom egy újabb ciklus felé, nem hajlok arra, hogy vállaljam. Miniszterelnök úrnak ígértem még egy beszélgetést, addig kategorikusan nem fogalmazok meg semmit, mert az adott szavamat szegném meg” – tette hozzá. „Kétségtelen, hogy a családom szeretne többet kapni már belőlem, és valóban nem ezt ígértem nekik évtizedekkel ezelőtt, de abban, hogy elvállalom-e a jelölést vagy sem, egyedül én fogok dönteni” – emelte ki.

Hozzátette: tisztázni kellene a Budapest és az agglomeráció kiemelt állami fejlesztéseiért felelős államtitkárság státuszát és szerepét. Mint mondta, a sajtó szokott „Budapestért felelős államtitkárságot” emlegetni, szándékos zavarkeltésből, hiszen e megfogalmazásba minden belefoglaltatik: a működés, a cégek és az önkormányzat saját projektjei.

„Tegnap is olvastam nem is egy olyan írást, ami arról szól, mintha én azért nem akarnám vállalni ezt a jelölést, merthogy nem is lesz közvetlen választás. Ez nem igaz. Ha én ezt nem vállalom, akkor nem tudom, mi lesz. De ha vállalom, akkor teljesen nyilvánvaló – ezt többen elmondták, a miniszterelnök úr is –, hogy biztosan közvetlen választás lesz” – mondta újságírói kérdésre. Hozzátette: „ne fordítsuk meg, mintha azért nem akarnám vállalni, mert nem lesz követlen választás, pont fordítva van. Ugyanez igaz a cégek állítólagos államosítására”.  Tarlós István azt is hangsúlyozta: „a politikai közösségemet, különösen a miniszterelnököt, aki a legjobb és legkívánatosabb módon képviseli a számomra legfontosabb értékeket (illegális bevándorlás, nemzetállamiság ügye, keresztény európai értékek, családpolitika), akár megegyezünk, akár nem, támogatni fogom.”​

Hírek

RSS megtekintés