Aláírták az M3-as metró akadálymentesítéséről szóló megállapodást

Tarlós István főpolgármester (j) és Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke (b) aláírja az együttműködési megállapodást az M3-as metró akadálymentesítéséről

A felújítás alatt álló 3-as metróvonal húsz állomásából tizennyolc lesz akadálymentesen megközelíthető, a tervek szerint öt állomáson úgynevezett ferdepályás lifteket építenek. Az erről szóló megállapodást Tarlós István főpolgármester és Kovács Ágnes, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) elnöke írta alá csütörtökön Budapesten. A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén jóváhagyott megállapodás értelmében várhatóan speciális ferdepályás kabinfelvonókkal oldják meg az akadálymentesítést az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák állomoson. A Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezést követően végzik majd el, legkésőbb 2020 szeptember végéig. Az Ecseri út és a Pöttyös utca esetében ideiglenesen korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet.

Tarlós István főpolgármester a megállapodás aláírását megelőzően emlékeztetett arra, hogy a Fővárosi Közgyűlés 2014. augusztus 25-én döntött az M3-as metróvonal infrastruktúrájának és járműparkjának megújításáról. Azért nem korábban, mert a BKV adósságállományát csak 2015-ben vállalta át a kormány, addig kötelezettséget vállalni nem volt lehetséges – emelte ki. Hozzátette: a kormány döntése alapján a beruházás felkerült az EU IKOP-listájára, a támogatási összeg 137,5 milliárd Ft, vagyis megvan a munkák fedezete.

 

- A Főváros számára ennél a beruházásnál is fontos az akadálymentesítés, az, hogy biztosítsuk a mozgásukban korlátozottaknak a közlekedési járművek használatához való jogot és lehetőséget. Ezzel egyidejűleg erősíteni fogjuk az igazolványok ellenőrzését, mert a mozgáskorlátozottak kárára tapasztalhatók olykor visszaélések – tette hozzá.

Emlékeztetett rá, hogy már a metrófelújítás előkészítése során koncepciótervek készültek, annak megoldására, hogy az állomások akadálymentesítése megtörténjen, „szemben a 2-es metró felújításával, ahol összesen két állomás akadálymentesítését végezték el". Az egyeztetések jóval előbb megkezdődtek, mielőtt az elbukott ellenzéki népszavazási kezdeményezés felmerült volna – jegyezte meg.

Kitért rá, hogy az akadálymentesítés az eredeti elképzelések szerint is összesen 12 állomást érintett volna. Az akadálymentesítés már korábban megvalósult a Kőbánya-Kispest végállomáson, az Árpád hídnál, Újpest-Városkapunál pedig a Budapest-Esztergom vasútvonal felújítása keretében oldják meg az akadálymentesítést. További 9 állomásra (Újpest-központ, Gyöngyösi utca, Forgách utca, Lehel tér, Nagyvárad tér, Népliget, Határ út, Nyugati pályaudvar és Deák Ferenc tér) elkészültek az engedélyezési tervek, és megvannak az elvi építési engedélyek.

Tarlós István közölte: a Főváros hosszú hónapokkal ezelőtt megkezdte az egyeztetést a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével az M3-as metróvonal állomásainak akadálymentesítése ügyében. - A most aláírandó megállapodással sikerül megnyugtatóan rendezni a kérdést – jelentette ki, köszönetet mondva az egyesület által tanúsított konstruktivitásért.

A főpolgármester elmondta, hogy az eddigieken felül a Főváros további 6 állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja, a projekten kívül, de azzal párhuzamosan. A felújítás végére az akadálymentesítés is befejeződik.

A Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet. A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból. A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift. Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.

A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek - lehetőség szerint - az aluljárószinten is megállnának. A Dózsa György úti állomás akadálymentesítésére az északi szakasz üzembe helyezését követően kerülhet sor, mivel a szerkezetépítési munkákhoz a jelenleg közlekedő metrópótló buszok forgalmának jelentős korlátozására lenne szükség. A mostani megállapodással a Főváros vállalja, hogy az állomást legkésőbb 2020. szeptember 30-ig akadálymentesíti.

A Deák Ferenc téri állomáson nem ferdepályás, hanem hagyományos függőleges lift épül, a korábban oda tervezett Nemzeti Színházhoz készült liftakna felhasználásával.

Tarlós István hangsúlyozta, hogy a metró középső szakaszának belvárosban lévő mélyállomásainál a ferdepályás liftek megépítése megoldható. A BKV Metró Felújítási Projekt Igazgatósága február közepétől összesen 21 európai gyártó 31 képviseletét kereste meg a műszaki megvalósíthatóság és a költségek tekintetében, valamint több európai nagyváros közlekedési vállalatától kért információt az üzemeltetési tapasztalatokról. Március végéig 5 gyártói képviselet adott pozitív visszajelzést, konkrét indikatív árajánlatok is érkeztek. Az előzetes gyártói vizsgálatok alapján minden mélyállomásnál megoldható a ferdepályás felvonók alkalmazhatósága. A ferdepályán mozgó felvonók előnye, hogy a mozgásukban korlátozottak önállóan használhatják azokat, nem igényelnek költséges, csak kockázatos építési módszerekkel kialakítható új szerkezeteket, a hagyományos liftek árának negyedéből-ötödéből megvalósíthatók, ráadásul vannak használatban lévő, európai referenciák. A Fővárosi Közgyűlés legutóbbi, április 25-i ülésén arról döntött, hogy a metróállomások speciális akadálymentesítésének tervezésére és kivitelezésére 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV-nak.

Mindezekkel együtt az M3-as metró 20 állomásából 18 akadálymentessé válik. A további két állomás – Ecseri út és Pöttyös utca – esetében a most aláírandó megállapodással a Főváros vállalja, hogy 2023 végéig olyan végleges műszaki megoldást alakít ki, amely a mozgásukban korlátozott személyek akadálymentes, önálló, biztonságos és méltóságteljes használatát biztosítja. A két állomáson addig ideiglenes megoldásként korlátliftek épülnek – ismertette a főpolgármester.

Tarlós István bejelentette, hogy a megállapodás alapján a Főváros munkacsoportot is létrehoz az akadálymentesítés, az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítása érdekében, a MEOSZ részvételével. A főpolgármester közölte: a munkacsoportot bevonják a millenniumi földalatti felújításába, amelynek során akadálymentessé teszik az állomásokat, az új járművek pedig teljes hosszukban átjárhatók lesznek.

Kovács Ágnes, a MEOSZ elnöke úgy fogalmazott: a megállapodással egy olyan mérföldkőhöz érkeztek, amely a mozgássérült emberek számára igen fontos. Rámutatott, hogy számos olyan hazai jogszabály létezik, amellyel elkötelezettséget vállaltak arra, hogy a mozgássérült emberek érdekében minden olyan intézkedését megtegyenek, amellyel a mozgássérültségből fakadó hátrányokat felszámolják. Hangsúlyozta: ezek során fontos a közösségi közlekedés akadálymentes használata, ami a kulcsa annak, hogy az élet minden területe hozzáférhetővé váljon a mozgáskorlátozott emberek számára, így az otthonukat elhagyva a társadalom aktív részesei lehetnek. Kiemelte, hogy a megállapodás azért mérföldkő, mert egy beruházás úgy valósul meg, hogy az minden magyar állampolgár számára egyenlő esélyű hozzáférést fog biztosítani, függetlenül attól, hogy mozgássérült, babakocsival közlekedik, idős vagy nehéz csomaggal utazik. – Nem kellenek úgynevezett érzékenyítő programok, ha olyan világot teremtünk, amelyben mindenki egyenlő eséllyel tud részt venni, és egymás életének szoros részesei lehetünk – fogalmazott. A Főváros ezzel a beruházással megüzeni más önkormányzatoknak és az egész magyar társadalomnak, hogy egy beruházást lehet ilyen minőségben is megvalósítani, nem lehetetlen, csak konszenzus, konstruktivitás és megfelelő nyitottság kell hozzá – hangsúlyozta. Üdvözölte, hogy a kisföldalatti felújításába a munkacsoport révén már a tervezési szakaszban bekapcsolódhatnak. ​

Hírek

RSS megtekintés